استاندار آذربایجان شرقی:

آباد کردن روستاها کار مقدسی است/ بنیاد مسکن باید نهاد انقلابی باقی بماند

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۱۳:۱۵:۵۳
کد خبر: ۶۹۸۳۲۸
آباد کردن روستاها کار مقدسی است/ بنیاد مسکن باید نهاد انقلابی باقی بماند
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه آباد کردن روستاها، یک کار مقدس و اولویت‌دار است، گفت: در کنار مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی، زیباسازی بصری روستاها و ایجاد اشتغال روستایی از طریق توسعه بوم‌گردی و گردشگری روستایی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، مجید خدابخش در دیدار با مدیران بنیاد مسکن استان و شرکت‌های تابعه به مناسبت سالروز تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دهه حساب 100 امام، با اشاره به اینکه بنیاد مسکن جزو اولین نهادهایی بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تأسیس شد، افزود: در شرایطی که کشور دچار مشکلات بزرگی بود و نظام سیاسی جدید هنوز به‌طور کامل مستقر نشده بود، حضرت امام در راستای توجه به محرومان و مستضعفان، دستور تشکیل نهادهایی مثل کمیته امداد و بنیاد مسکن را صادر کردند که نشان‌دهنده روح لطیف ایشان بود.

وی گفت: تشکیل نهادی مثل بنیاد مسکن نشان می‌دهد که توجه به نیازهای قشر محروم جامعه تا چه اندازه برای رهبران انقلاب اسلامی اهمیت داشت و خوشبختانه این نهاد تاکنون منشأ آثار و خدمات زیادی بوده است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه با توسعه روستاها، رویکرد بنیاد مسکن نیز متفاوت از گذشته است، گفت: نحوه اجرای طرح‌های هادی در روستاها امروزه در جذب گردشگر و اقتصاد روستایی نیز تأثیر دارد و باید به بهانه رویداد تبریز 2018 از این فرصت استفاده کنیم.

وی همچنین از مشارکت بنیاد مسکن در نوسازی بافت‌های فرسوده شهری استقبال کرد و گفت: این موضوع جزو اولویت‌های دولت است و بنیاد مسکن باید با استفاده از تجربه مقاوم‌سازی روستایی در این حوزه نیز منشأ اثر باشد؛ این کار، کار ارزشمندی است و از هر جهت به نفع استان خواهد بود.

خدابخش بر تسریع در ادامه طرح ویژه نوسازی و مقاوم‌سازی روستایی تأکید کرد و گفت: اگرچه وضعیت استان در این بخش بهتر از میانگین کشوری است، اما نباید به وضع موجود اکتفا کنیم؛ چراکه اگر حادثه‌ای مثل زلزله اتفاق بیفتد ناچار خواهیم بود که هزینه‌های هنگفتی را متحمل شویم.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش پایانی سخنان خود مدیریت جهادی را مهم‌ترین ویژگی نهادهای انقلابی ذکر کرد و گفت: نهادهای انقلابی هرچه چابک‌تر باشند عملکرد بهتری خواهند داشت و باید مراقبت کنند که به دستگاه‌های اجرایی تبدیل نشوند.

وی، جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و حاشیه‌نشینی را کاری مقدس دانست و گفت: فعالیت بنیاد مسکن در راستای آباد کردن روستاها و ترغیب مردم به ماندن در روستا فوق‌العاده ارزشمند و مطلوب است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی هم در این دیدار از نوسازی 52 درصد از واحدهای مسکن روستایی استان خبر داد و گفت: از 283 هزار مسکن روستایی در استان تاکنون 147 هزار واحد نوسازی و مقاوم‌سازی شده است.

حافظ باباپور با بیان اینکه تاکنون در 713 روستای استان طرح هادی اجرا شده است، افزود: تمام روستاهای بالای یکصد خانوار استان تحت پوشش طرح هادی هستند.

وی با اشاره به اینکه تأمین مسکن برای محرومان اصلی‌ترین وظیفه بنیاد مسکن است، گفت: تاکنون 11 هزار واحد مسکن ارزان‌قیمت توسط این بنیاد و یک‌هزار واحد نیز توسط انجمن خیرین مسکن‌ساز استان به افراد نیازمند تحویل شده است.

باباپور همچنین از بازسازی 20 هزار واحد مسکن روستایی و 5 هزار واحد مسکن شهری در جریان زلزله سال 1391 ارسباران خبر داد و گفت: در حادثه سیل شهرستان عجب‌شیر و زلزله شهرستان سراب در سال گذشته نیز حدود 250 واحد مسکن روستایی بازسازی شد.

 

نظر شما