استاندار آذربایجان شرقی:

لزوم استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای ترویج کتاب‌خوانی/ آمار سرانه مطالعه در کشور، علمی نیست

۱۳۹۷/۰۳/۲۳ - ۱۲:۵۴:۱۷
کد خبر: ۷۱۷۴۴۴
لزوم استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای ترویج کتاب‌خوانی/ آمار سرانه مطالعه در کشور، علمی نیست
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به آمارهای مختلفی که از سرانه مطالعه کشور و مقایسه آن با کشورهای دیگر ارائه می‌شود، گفت: آمار نشان‌دهنده تصویری از جامعه است که این تصویر باید صحیح منعکس شود، زیرا ارائه آمارهای دیمی و کارشناسی‌نشده موجب سرخوردگی افراد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، مجید خدابخش در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان، اظهار داشت: به نظر می‌رسد برخی از آمارهایی که از سرانه مطالعه در کشورمان مطرح می‌شود علمی و کارشناسی نیست و جامعه آماری مناسبی ندارد و نباید این آمار را به کل جامعه تعمیم داد.

وی افزود: باید مشخص شود که این آمارها با کدام جامعه آماری و با چه روشی به دست آمده و هدف از انتشار آنها چیست؛ مثلا در استان آذربایجان شرقی با جمعیت 4 میلیونی، حداقل یک جامعه آماری 40 تا 50 هزار نفری نیاز است در حالی که آمار سرانه مطالعه این استان از یک جامعه آماری 500 نفره تهیه شده است.

خدابخش با بیان اینکه آمار پایه برنامه‌ریزی است، افزود: البته آمار باید بر اساس روش‌های علمی تهیه شود و همچنین برای اینکه به یک دید واقعی از وضعیت جامعه برسیم آمار کشوری و استانی باید با استانداردهای جهانی مقایسه شود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان که هدف از مطالعه و کتاب‌خوانی، آموزش و فرهنگ‌سازی و افزایش دانایی در جامعه است، افزود: این هدف ممکن است با مطالعه سخت‌افزاری به دست بیاید و ممکن است با روش‌های جدید مثل فضای مجازی یا تماشای فیلم؛ بنابراین چنین مسائلی هم باید در بررسی وضعیت کتاب‌خوانی مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در بحث نرم‌افزاری، فرهنگ‌سازی و معرفی کتاب‌های مفید، باید از ظرفیت فضای مجازی با وجود آسیب‌های بسیاری که دارد غافل نشویم.

خدابخش همچنین بر لزوم استفاده از فضاهای با کاربری فرهنگی برای ساخت کتابخانه در محلات تأکید کرد و گفت: البته در کنار روش‌های معمول، باید از رویکردهای جدید نیز استفاده کنیم؛ به عنوان مثال امروزه در مجتمع‌های مسکونی فضاهایی برای امور فرهنگی اختصاص می‌یابد.

استاندار آذربایجان شرقی برگزاری نشست‌های کتاب‌خوانی در کتابخانه‌های استان را اقدامی موثر و مفید ارزیابی و بر حضور مدیران اجرایی استان در این نشست‌ها تأکید کرد.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی مهارت‌های زندگی در کتابخانه‌های عمومی استان، پیشنهاد کرد که برای سنجش تأثیرگذاری این کلاس‌ها، 50 خانواده در معرض طلاق از سوی دادگستری به این کلاس‌ها معرفی شده و در دوره‌های آموزشی مانند تاب‌آوری و توان‌افزایی شرکت کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز