استاندار آذربایجان شرقی:

پایانه صادراتی صرفاً یک "ابزار کمکی" برای توسعه صادرات است

۱۳۹۷/۰۵/۱۸ - ۰۸:۰۱:۲۰
کد خبر: ۷۳۸۷۶۳
پایانه صادراتی صرفاً یک ابزار کمکی برای توسعه صادرات است
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به موضوع ایجاد پایانه صادراتی در شهرستان مراغه، گفت: ایجاد پایانه صادراتی یک ابزار کمکی برای صادرات است و لزوماً باعث افزایش صادرات نمی‌شود؛ بنابراین نباید این توقع ایجاد شود که با راه‌اندازی این پایانه همه مشکلات صادراتی در این شهرستان رفع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، مجید خدابخش در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه صادرات استان در سال گذشته 2.4 میلیارد دلار بود، افزود: این میزان صادرات در حالی اتفاق افتاد که ما هیچ پایانه صادراتی در استان نداریم.

 

وی خاطرنشان کرد: صادرکنندگان کار خود را انجام می‌دهند و این‌طور نیست که اگر پایانه صادراتی نباشد صادرات انجام نمی‌شود؛ اما راه‌اندازی پایانه صادراتی یک ابزار کمکی است که می‌تواند موجب نظم و مدیریت صادرات شود.

 

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر ایجاد امکانات مورد نیاز برای راه‌اندازی پایانه صادراتی، اظهار داشت: خوشبختانه امکانات مورد نیاز در شهرستان مراغه به‌ویژه گمرک که گلوگاه اصلی پایانه صادراتی است فراهم است؛ اما مجدداً تأکید می‌کنم که پایانه صادراتی به تنهایی برای افزایش صادرات کافی نیست.

 

وی یادآور شد: در حال حاضر در یکی از شهرهای استان بعد از چهار سال از راه‌اندازی شهرک صنعتی، هنوز هیچ واحد صنعتی در آن مستقر نشده و در مقابل شهرهایی هم داریم که شهرک صنعتی ندارند، اما سرمایه‌گذاری در آنها اتفاق می‌افتد؛ بنابراین شهرک صنعتی و پایانه صادراتی و امکاناتی نظیر این، همه مشکلات بخش تولید و صادرات را حل نمی‌کند.

 

 خدابخش در ادامه برنامه هدف‌گذاری شده صادرات استان را اقدام خوبی در راستای توسعه صادرات عنوان کرد و گفت: راهکارهای عملی این موضوع باید در جلسات تخصصی با حضور فعالان عرصه تولید و صادرات بررسی شود.

 

وی درخصوص مسائل ارزی نیز به ارائه بسته جدید ارزی از سوی دولت اشاره کرد و گفت: در هفته‌های آینده باید میزان تاثیر این بسته بر وضعیت تولید بررسی شود و متناسب با شرایط جدید پیشنهادهای عملی استان را به مراجع تصمیم‌گیر کشور اعلام کنیم.

 

نظر شما