نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز در پله‌ی شانزدهم

۱۳۹۷/۰۷/۲۱ - ۱۲:۴۹:۵۷
کد خبر: ۷۶۳۹۴۰
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز در پله‌ی شانزدهم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌‌شرقی از برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی،"محمد محمدپور" مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در نشست مطبوعاتی شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز که با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار شد،  اظهار داشت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز  به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی شمالغرب کشور اکنون به پله‌ی شانزدهم رسیده و از ٢٩ مهر ماه تا چهارم آبان در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تبریز از ساعت ١٠ صبح تا ٢٠ شب آماده بازدید عموم علاقه‌مندان خواهد بود.

محمدپور با بیان اینکه این رویداد فرهنگی بین المللی در تبریز، پس از تهران در رتبه دوم کشوری قرار دارد، ادامه داد: هدف این نمایشگاه ارتقای سطح مطالعه و تحریک مصرف فرهنگی با گنجاندن در سبد مصرف خانوار است که در سال‌های گذشته این تجربه بسیار موفق بوده است، بطوریکه این رویداد طی دوره های گذشته خود به مطالبه جدی مردمی و نخبگان تبدیل شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه توسعه فرهنگی یکی از مهم ترین ابعاد توسعه کشور می باشد و عدم رشد آن جامعه را با مشکل مواجه می کند، اظهار کرد: اگر عنصر فرهنگ در جریان توسعه و سبد خانوار سهمی نداشته باشد، توسعه نامتوازن خواهیم داشت که کشور را با مشکلات جدی روبه‌رو می‌کند.

وی با اشاره به اینکه میزان مطالعه و کتابخوانی  یکی از شاخصه‌های توسعه فرهنگی بوده و سرآمد مطالعه یک کشور نشانگر سطح توسعه فرهنگی آن است، اصلاح وضعیت کنونی را ضروری دانست.

محمدپور در ادامه با بیان اینکه در این دوره از نمایشگاه رقم بن حمایتی از یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان به یک میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومان افزایش یافته است، اظهار کرد: در بن‌های صادره از سوی اداره ارشاد ٢٠ درصد تخفیف خرید اعمال خواهد شد،  ضمن اینکه ناشران هم حداقل ١٠ تا ٢٠ درصد تخفیف  را به مراجعه کنندگان ارائه خواهند کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به رقم بن مقاطع مختلف تحصیلی اشاره کرد و گفت: بن های تخفیف برای مقاطع ارشد، دکتری و حوزوی به مبلغ ٣٠٠ هزار تومان، فوق دیپلم و کارشناسی ٢٠٠ هزار تومان و دانش آموزی به مبلغ ١٠٠ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

محمد پور با بیان اینکه در نمایشگاه سال گذشته بیش از ٨٠٠ هزار بازدید کننده حضور یافتند و نمایشگاه کتاب تبریز در ادوار گذشته برای بهبود شاخص‌های مطالعه با استقبال خوبی مواجه بود، ابراز داشت: میزان فروش در سال گذشته به رقم ٦,٥ میلیارد تومان رسید که ناشران کشور هم نسبت به نمایشگاه تبریز اقبال خوبی نشان داده‌اند.

وی همچنین از برگزاری ششمین دوره نمایشگاه نشر دیجیتال در تبریز خبر داد و اظهار داشت: برگزاری این نمایشگاه در تقویم فرهنگی کشور ثبت شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، هدف از برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب تبریز را کاهش هزینه‌های مضاعف اهالی علم و فرهنگ و دسترسی ساده و کم هزینه به منابع کتب دانست و گفت: در این نمایشگاه آخرین‌های حوزه نشر در تبریز عرضه می‌شود که به فضای رقابت سالم برای ناشران تبدیل شده است.

محمدپور گفت: نمایشگاه پانزدهم با حضور ١٠٠٠ ناشر داخلی و خارجی برگزار شد که در حوزه نشر داخلی، ١١٧ هزار عنوان کتاب و در حوزه نشر خارجی ٣٢ هزار عنوان کتاب حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون برای حشور در نمایشگاه شانزدهم بیش از ٨٥٠ ناشر داخلی ثبت نام کرده‌اند و ثبت‌نام همچنان ادامه دارد اضافه کرد: ٦٠ ناشر هم از کشورهای بزرگ دنیا، تاکنون ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: در نمایشگاه نشر دیجیتال هم ٣٠ ناشر دیجیتال ثبت نام کرده‌اند و امیدواریم تا روز برگزاری نمایشگاه تعداد این ناشران افزایش یابد.

گفتنی است آیین افتتاح شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز ٢٨ مهرماه سال جاری در سالن شمس تبریزی برگزار خواهد شد، همچنین این نمایشگاه فعالیت خود را از ساعت ١٠ صبح ٢٩ مهرماه ٩٧ آغاز و تا ٤ آبان ادامه خواهد داشت.

 

نظر شما