گزارش اختصاصی برنا از شاهکار صنعت خودرو

تولد دوباره لامبورگینی در تبریز / انتقال قدرت معمای لامبورگینی ایرانی

۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۱۴:۳۰:۱۸
کد خبر: ۷۶۷۳۵۵
تولد دوباره لامبورگینی در تبریز / انتقال قدرت معمای لامبورگینی ایرانی
'لامبورگینی مورسیه لاگو اس وی' توسط متخصصان ایرانی در تبریز با مهندسی معکوس، مشابه‌سازی، طراحی و ساخته شد خبری که دست‌به‌دست چرخید و در کمتر از چند ساعت در صدر اخبار خبرگزاری‌های تخصصی خودروسازی در دنیا قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، رونمایی و بازدید عمومی از این لامبورگینی سرآغاز اطلاع‌رسانی گسترده در خصوص این اقدام منحصربه‌فرد در سطح کشور بود به همین منظور گفت‌وگوی اختصاصی با طراح و سرپرست گروه طراحی لامبورگینی ایرانی انجام دادیم که در زیر خلاصه‌ای از این گفت‌وگو می‌آید .

'مسعود مرادی' طراح و سرپرست گروه طراحی لامبورگینی ایرانی با اشاره به اینکه جرقه اولیه این کار چهار سال پیش زده‌شده است می‌گوید: جرقه اولیه این کار چهار سال پیش زده شد و طراحی و مدل‌سازی اولیه را به‌تنهایی پیش بردم تا اینکه کار به مراحل حساس‌تر رسید و درنهایت با یک گروه 26 نفره توانستیم به نتیجه نهایی دست‌یابیم.

وی ادامه می‌دهد: در وهله نخست خودرو را به‌صورت کاملاً دیجیتالی طراحی کردیم و بعد در  بخش مدل‌سازی مدل چوبی را باظرافت تمام به نتیجه رساندیم و پس از طی این مراحل از کارگاه مدل‌سازی به کارگاه ساخت و تولید منتقل شدیم و این بار کار وارد مرحله جدیدی شد.

مرادی با اشاره به ویژگی‌های فنی این خودرو، می‌افزاید: خودرو 306 اسب بخار قدرت، 280 کیلومتر بر ساعت سرعت، 6 سیلندر 3.8 لیتری، گیربکس 6 سرعتِ، سیستم پایداری به‌روز، 471 سانتی‌متر طول، 260 سانتی‌متر عرض و 114 سانتی‌متر ارتفاع دارد.

وی  در پاسخ به اینکه چگونه توانستید موتور جلو را به موتورعقب تبدیل کنید می‌گوید: موضوع انتقال قدرت را به‌عنوان یک معما در نزد خود حفظ خواهیم کرد بگذارید این هم به‌عنوان معما باقی بماند.

طراح و سرپرست گروه طراحی لامبورگینی ایرانی ادامه می‌دهد: ما می‌دانیم که موتور ما ضعیف‌تر است اما ادعا داریم که بدنه فوق‌العاده‌ای داریم هیچ‌یک از قطعات استفاده‌شده در خودروی ایرانی، از لامبورگینی اصلی نیست و ما با بهره‌مندی از توان متخصصان داخلی تمامی قطعات را مشابه‌سازی کردیم.

مرادی همچنین اشاره‌ای نیز به‌ضرورت رعایت اخلاق حرفه‌ای و صنعتی در موضوع مهندسی معکوس و مشابه‌سازی دارد و می‌گوید: مالکیت معنوی این خودرو در اختیار لامبورگینی است و ما هم به دنبال فرصتی هستیم برای عذرخواهی از این مجموعه چراکه اخلاق این را حکم می‌کند.

وی با اشاره به مشکلات پیش رو در تولید انبوه این خودرو نیز می‌افزاید: شماره‌گذاری و تردد یکی از دغدغه‌هایی است که ما داریم. بدون شک ما برای تولید این محصول تغییرات اساسی دران ایجاد خواهیم کرد اما امروز برای توسعه فعالیت‌هایمان نیازمند شماره‌گذاری این خودرو هستم.

طراح و سرپرست گروه طراحی لامبورگینی ایرانی، از برنامه‌های آینده این گروه نیز به توسعه فعالیت‌های خودروسازی و ایجاد برندی با خانوادگی‌شان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: ما می‌خواهیم در ایران بمانیم و با یک برند ایرانی سوپر اسپرت ایرانی را به تولید انبوه برسانیم.

وی که دانش‌آموخته رشته نقاشی است ادامه می‌دهد: من در رشته نقاشی تحصیل‌کرده‌ام اما باانگیزه و پشتکار و تلاش شبانه‌روزی سعی کردم در این مسیر قدم بردارم و به آینده امیدوارم تا بتوانیم خدمتی به صنعت کشور کنیم.

بدون شک این اقدام جوان ایرانی انگیزه‌ای برای دیگر جوانان ایران‌زمین خواهد بود اما برای تحقق اهداف عالی این پروژه بدون شک سازمان‌های خصوصی و دولتی مرتبط نیز باید در کنار این کار بزرگ باشند  به این منظور به سراغ معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی و رئیس هیات مدیره انجمن خودرو و قطعه‌سازی استان رفتیم تا نظرات آن‌ها را نیز در این خصوص جویا شویم.

طراحی لامبورگینی ایرانی سرآغاز اتفاقات بزرگ در صنعت خودروسازی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان شرقی ضمن تقدیر از زحمات گروه طراحی لامبورگینی ایرانی می‌گوید: طراحی لامبورگینی ایرانی سرآغاز اتفاقات بزرگ در صنعت خودروسازی است

علی جهانگیری اظهار می‌کند: امروز باید تبریز و ایران به خود ببالد که چنین جوانانی باانگیزه و بامهارت دست‌به‌کارهای بزرگ می‌زنند و این برای تمام ایرانیان غرورآفرین است.

وی ادامه می‌دهد:  ما در تمام مراحل اداری و ثبت این اقدام بزرگ در کنار این گروه خواهیم بود ، همیشه در طول تاریخ ایده‌های نابی مطرح‌شده‌اند اما وقتی گرفتار پروسه‌های طولانی می‌شوند خسته شده و ایده‌های ناب نیز به فراموشی سپرده می‌شود اما ما برای به سرانجام رسیدن این اقدام بزرگ در کنار این جوانان خواهیم بود.

وی ضمن دعوت از این مجموعه برای حضور در نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی  می‌افزاید: در زون تخصصی خودرو و قطعه‌سازی مکان مناسبی را در اختیار این گروه قرار می‌دهیم تا محصول خود را به نمایش بگذارند و در ادامه مسیر نیز در بحث ثبت پتنت مشاوره‌ها و همراهی‌های موردنیاز صورت می‌گیرد.

وی حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان را از برنامه‌های خاص دولت نام می‌برد و می‌افزاید:  این حمایت‌ها بدون شک با طی مراحل قانونی می‌تواند در خصوص طرح حاضر نیز عملیاتی شود و دراین‌بین همکاری و تعامل 26 نفر متخصص در کنار یکدیگر اقدام قابل‌تقدیری است که ما این موضوع را نیز موردتوجه قرار خواهیم داد.

وی توسعه صنعت خودروسازی را از برنامه‌های کلان استان نام می‌برد و می‌افزاید: طی کردن مراحل اداری این موضوع همیشه طولانی است و استاندارهای متعددی را طلب می‌کند که امیدواریم شما نیز با همان انگیزه اولیه در این مسیر قدم بردارید.

رئیس هیات مدیره انجمن خودرو و قطعه‌سازی آذربایجان شرقی نیز در این رابطه می‌گوید: طراحی لامبورگینی ایرانی یک شاهکار در صنعت خودروسازی است.

یونس پایدار می‌افزاید: بسیار خرسندیم که امروز همشهریان ما کارهایی خلق می‌کنند که قابل‌تحسین است.

وی ادامه می‌دهد: اینکه گروه حاضر توانسته است به‌صورت فضایی و نکته به نکته تمام محاسبات را درست انجام دهد و با سنجش دقیق اقدام کند بسیار اقدام بزرگی است.

وی همچنین از حمایت‌های هیات مدیره انجمن خودرو و قطعه سازی از مجموعه حاضر خبر می‌دهد و می‌افزاید: از امروز آقای مسعود مرادی به‌عنوان عضو افتخاری  انجمن خودرو و قطعه‌سازی معرفی می‌شود و ما در سفر آتی خود به اتریش در خصوص خودروسازی خواهد بود تمایل داریم تا در کنار این جوان خوش ذوق و مبتکر باشیم.

بدون شک این قبیل حرکت ها  سرآغاز تولیدات ناب و بکر از سوی جوانان ایرانی برای توسعه خودروهای خاص در کشورمان خواهد بود اما نباید از نظر دور داشت که حمایت از این جوانان از سوی مسئولان مربوطه مطالبه ای همگانی است که امید می رود با حمایت های مادی و معنوی در آینده نزدیک شاهد توسعه این فعالیت ها در استان و کشور باشیم.

گزارش: حمیده بردباری

 

نظر شما