گزارش میدانی از یازدهمین سوگواره تجسمی ۷۲ بغض بوم

عاشورا نگاری هنرمندان در قالب تصویر و خط

۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۱۸:۳۱:۳۲
کد خبر: ۷۷۳۲۸۳
همزمان با ایام سوگواری رحلت جانگداز حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی (ع)، حماسه عاشورای حسینی در قامت هنر به قلم هنرمندان تبریزی بر بوم نقاشی و صفحات خوشنویسی نقش می بندند تا اهداف و پیام قیام عاشورا را به تصویر بکشند و به مردم بازگو کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی٬ مجموعه فرهنگی ­ هنری سینما قدس تبریز امروز دوشنبه میزبان جمعی از هنرمندان رشته های گوناگون هنرهای تجسمی می باشد که به بهانه یازدهمین سوگواره تجسمی 72 بغض بوم به همت حوزه هنری آذربایجان شرقی، گردهم آمده اند تا پیام واقعه عاشورا را با بهره گیری از زبان هنر به عنوان زبان جهانی به مردم کشورمان و فراتر از مرزها منتقل کنند.

به سالن نگارخانه مهر حوزه هنری استان که وارد می شوی هنرمندان نقاش٬ خوشنویس  و تصویرگر را می بینی که در حرکتی فرهنگی ­ معنوی در فضایی صمیمی و غوطه در افکار خود٬ قلم بر بوم نقاشی و صفحات خوشنویسی می کشند تا صحنه ای از واقعه عاشورا٬ گزیده شعری از ارزش شهادت و مبارزه با ظلم و ستم را بر قامت هنر خلق کنند.

در دیگر سو؛ خوشنویسان مشغول نوشتن اشعار و کشیدن قلم نی آغشته به مرکب سیاه٬ که نمادی از سیاه رویی دشمنان امام حسین (ع) است٬ بر صفحه سفید رنگی که تداعی کننده روسفیدی اباعبدالله الحسین(ع) در انجام فریضه الهی و قیام علیه یزیدیان است٬ می کشند.

استاد زنوزی و پیشکسوت خوشنویسی می گوید: هر کاری که برای بیان اهداف قیام امام حسین (ع) و واقعه عاشورا انجام شود٬ ارزشمند است مفهوم برای مردم لذت بخش بوده و بهتر می تواند در رشد فکری و رسیدن به کمال انسان نقش ایفا کند. و هنرمندان نیز با شرکت در این سوگواره می خواهند نقش خود را در اشاعه فرهنگ حسینی در جامعه ایفا کنند.

وی اضافه می کند: بیان کردن حوادث کربلا و مظلومیت حضرت سیدالشهدا (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) به صورت تصویر و هنر دست، کاری قابل تقدیر است.

زنوزی ادامه داد: این آثار همیشه ماندگار هستند و مناسب است این اثر ها در موزه ای گرد هم آیند تا در معرض دید عموم قرار گیرند.

وی با بیان اینکه این آثار هم ارزش مادی و هم ارزش معنوی دارند، افزود: شاید هنرمندی از دنیا برود و اثرش در این سوگواره جاودانه شود و شاید هم زمانی این آثار خریداری شده ارزش مادی برای سازمان های متصدی داشته باشد.

وی تاکید کرد: واقعا جوانان و هنرمندان ( در این مکان ها که البته در سراسر کشور به ندرت شاهد برگزاری آن هستیم) با به نمایش گذاشتن اثر خود عشق بازی می کنند.

به میانه های سالن که می رسم٬ اساتید نقاشی و هنرجویان این عرصه قلم به دست رنگ ها را بر صفحه بوم می کشند و هر لحظه بوم نقاشی از رنگی به رنگ دیگر درمی آید و کم کم با هنرمندان نقاشی نیز که برای شرکت در این سوگواره آمده اند همکلام می شوم و آنها می گویند:

هنرمندان که اینجا گرد آمده اند با عشق و علاقه به امام حسین (ع) در این سوگواره شرکت می کنند تا با خلق آثار علاوه بر ادای دین به ساحت مقدس اسلام و امام حسین (ع) مردم را با اهداف قیام عاشورا آشنا کنند.

در این سوگواره٬ جوشش درونی هنرمندان با باور و حرکت ائمه اطهار (ع) همراه شده و آنان با هر سبک و فرمی٬ علاقه و ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می دهند.

هنرمندان با انسجام برای شرکت در این فعالیت فرهنگی و هنری٬ جوانان و نوجوانان را به هنر و فعالیت های هنری و معنوی ترغیب کرده و زمینه آشنایی بیشتر آنان با اهداف قیام عاشورا و ایثار شهدای مدافع حرم را فراهم می کنند.

سرپرست حوزه هنری آذربایجان شرقی نیز از ثبت نام حدود 80 هنرمند در رشته های مختلف در سوگواره هنرهای تجسمی ' 72 بغض بوم ' استان خبر می دهد و می گوید: در این سوگواره که از ساعت 10 صبح امروز تا اذان مغرب برگزار می شود هنرمندان نقاش٬ تصویر ساز٬ مجسمه ساز و خوشنویس شرکت کرده اند.

سید محمد حسین بلاغی٬ هدف از برگزاری این سوگواره را بسترسازی برای تولید آثار هنری با مفاهیم عاشورایی و سوق دادن هنرمندان به خلق آثار مفهومی و معنوی برای تبیین پیام عاشورا به مردم و علاقه مندان به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین (ع) اعلام کرد.

نظر شما