موسیقی عاشیقی از گنجینه های ارزشمند هنر و فرهنگ جهان محسوب می شود

۱۳۹۷/۰۹/۰۵ - ۱۰:۴۸:۰۹
کد خبر: ۷۸۰۲۴۰
موسیقی عاشیقی از گنجینه های ارزشمند هنر و فرهنگ جهان محسوب می شود
شاعر و پژوهشگر ادبی تبریز، موسیقی عاشیقی را از گنجینه های ارزشمند هنر و فرهنگ جهانی دانست.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، خسرو سرتیپی به مناسبت برگزاری کنگره بین المللی عاشیقلار؛ همنوای پیامبر مهربانی اظهار

داشت: موسیقی عاشیقی از گنجینه های ارزشمند هنر و فرهنگ دنیا بوده و سرمایه ای معنوی محسوب می شود.

وی ادامه داد: در دنیای اسلام به اندازه موسیقی عاشیقی نمی توان موسیقی ای را یافت که عشق و محبت به پیغمبر (ص) و اهل بیت (ع) در آن مشهود باشد همانطور که شعرا همواره در آثار خود این محبت را نمایان ساخته اند.

سرتیپی با اشاره ای به محتوای اصلی موسیقی عاشیقی گفت: توجه به معنویت،اصالت، مهربانی، دوستی و دعوت انسان به خدا، وطن پرستی و زیبایی محتوای اصیل این موسیقی بوده است.

این شاعر تبریزی، موسیقی عاشیقی را موسیقی روح دانسته و ادامه داد: این موسیقی پس از چندین هزار سال به موقعیت کنونی رسیده و وظیفه نگهداری از آن به عهده ما گذاشته شده همچنان که گذشتگان با زحمات زیاد از سینه ای به سینه دیگر و از شهری به شهر دیگر، این موسیقی را انتقال داده اند.

وی افزود: ما همواره به پیشکسوتان این عرصه احترام ویژه ای قائل بوده و در برابر آنان تعظیم می کنیم.

 

توجه به موسیقی عاشیقی زمینه ساز توجه به داستان و شعر عاشیقی است

 

محقق و پژوهشگر موسیقی عاشیقی گفت: توجه به موسیقی عاشیقی توجه به داستان و شعر عاشیقی را به دنبال دارد.

میرنبی عزیززاده در خصوص برگزاری کنگره بین المللی عاشیقلار در تبریز گفت: توجه به موسیقی عاشیقی می تواند ضامن توسعه هنر بوده و زمینه ساز رواج فرهنگ دینی بین خانواده و جامعه باشد و به عبارتی می توان موسیقی عاشیقی را نظام جامعی دانست که در جهان چنین نظام جامع مشابهی سراغ نداریم.

وی ادامه داد: توجه به موسیقی عاشیقی می تواند زمینه ساز توجه به داستان و شعر مخصوص این موسیقی نیز بوده و با توسعه این هنر شاهد پیشرفت تمامی جوانب آن نیز خواهیم بود.

عزیززاده با تاکید بر لزوم توجه ویژه مسئولان به این بخش از هنر گفت: تبریز در طول قرن ها، کانون شعرا و بزرگان موسیقی بوده و مخزن جامعی از فرهنگ و هنر ایران زمین محسوب می شود.

 

ادبیات عاشیقی به دنبال سعادت اخروی و دنیوی انسان است

نویسنده و شاعر تبریزی گفت: ادبیات عاشیقی به دنبال سعادت اخروی و دنیوی انسان است.

یوسف کوکبی با بیان اینکه صنعت عاشیقی همچون اقیانوسی است که نمی‌توان به تمامی سررشته های آن پرداخت، اظهار کرد: بنده و سایر نویسندگان در طول عمرمان توانستیم تنها به قسمتی از صنعت موسیقی عاشیقی بپردازیم.

وی با بیان اینکه باید ادبیات و رسوم عاشیقی را پاسداشت، ادامه داد: باید گذشته خود را پاس بداریم تا بتوانیم آینده خوبی را برای صنعت عاشیقی ترسیم کنیم.

وی با بیان اینکه ادبیات عاشیقی به دور از هر گونه لهو و لعب است، تصریح کرد: اشعار صنعت عاشیقی مملو از شریعت، معرفت، نصیحت، سعادت و معراج است که باید به این صنعت بیش از پیش ارزش داده شود.

کوکبی در ادامه با اشاره به چاپ چهارمین کتاب خویش در خصوص صنعت موسیقی عاشیقی اظهار کرد: این کتاب به زبان فارسی و لاتین در خصوص موسیقی عاشیقی به چاپ رسیده است.

شاعران موسیقی عاشیقی باید آگاه به باورهای مردم باشند

استاد موسیقی عاشیقی گفت: شاعران موسیقی عاشیقی باید آگاه به باورهای مردم بوده و برای همه مردم بنویسند.

آیت قنبری نیز در خصوص شعر و ادبیات عاشیقی گفت: در ادبیات عاشیقی، کسی می تواند شاعر خوبی باشد که برای همه مردم می نویسد و از درون سینه مردم و جامعه به خوبی آگاه است.

وی ادامه داد: از سویی کسانی که موسیقی عاشیقی را به خوبی فهمیده اند، می توانند نسبت به دیگران به سادگی شعر برای این موسیقی بنویسند.

قنبری با قدردانی از حوزه هنری استان برای ترتیب این کنگره گفت: حوزه هنری از سال ها پیش کارگاه های خوبی در زمینه ادبیات عاشیقی برگزار کرده است که خوشبختانه استقبال از این کارگاه ها به مرور زمان در حال افزایش است.

وی ادامه داد: با برگزاری کنگره های مشابه می توان امیدوار به گسترش مرزهای این هنر اصیل بود.

 

ارتقای جایگاه موسیقی عاشیقی به برکت انقلاب اسلامی

استاد حسین شهرک، شاعر و نویسنده ایرانی گفت: جوانان، فضای کنونی جامعه را قدر بدانند.

استاد حسین شهرک با بیان اینکه موسیقی عاشیقی در دوران شاهنشاهی مغفول مانده بود، اظهار کرد: متأسفانه در دوران رژیم شاهنشاهی ادبیات، فرهنگ و فولکلور قومیت های مختلف به ویژه فولکلور آذربایجان مغفول مانده بود و روز به روز تضعیف می‌شد.

وی افزود: اکنون که فضا و ظرفیت برای ارائه موسیقی عاشیقی فراهم شده، هنرمندان به ویژه جوانان باید این فضا را قدر بدانند و از این فضا استفاده کنند.

این شاعر و نویسنده با بیان اینکه باید در راه تعلی موسیقی عاشیقی گام های بلندی برداشت، اظهار کرد: مسئولان کشورمان به هیچ عنوان مانع فکری و ایدلوژی ادبیات به ویژه ادبیات عاشیقی نیستند که ما باید همت خود را مضاعف کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه باید سواد در خصوص ادبیات عاشیقی افزایش دهیم، افزود: مسئولان همواره به دنبال خواسته های مردم و همچنین ایجاد شور و نشاط در جامعه هستند که ما نیز باید تلاش های خود را در زمینه افزایش سواد عاشقان افزایش دهیم.

 

نظر شما