وزیر صنعت، معدن و تجارت:

معافیت ۶ هزار صادرکننده از عرضه ارز صادراتی/ باید سنگر تولید را حفظ کنیم

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۱۱:۴۸:۲۷
کد خبر: ۷۸۵۵۶۴
معافیت ۶ هزار صادرکننده از عرضه ارز صادراتی/ باید سنگر تولید را حفظ کنیم
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه 6 هزار صادرکننده از 8 هزار صادرکننده کشور که درآمدی کمتر از یک میلیون دلار داشتند از عرضه ارز حاصل از صادرات خود در سامانه نیما معاف شدند و تنها 2 هزار صادرکننده که درآمد بیش از یک میلیون دلار داشتند ملزم به عرضه ارز در این سامانه شدند، گفت: بخشی از نیازهای صنعتی کشور هم از این درآمدهای ارزی تامین می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، رضا رحمانی در جمع فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه همانند زمان دفاع مقدس همه باید برای حفظ این سنگرها تلاش کنند، گفت: تامین نقدینگی یکی از مهمات این جنگ است و بانک ها در اولویت تامین این مهمات هستند.

وی با اشاره به اینکه دولت پس از تامین کالاهای اساسی اولویت خود را تامین مواد اولیه و تجهیزات خطوط تولید قرار داده است، گفت: ارز حاصل از صادرات واحدهای پتروشیمی، فولاد و مس برای تداوم تولید واحدهای تولیدی تزریق می شود.

وی با تاکید بر رفع موانع تولید گفت: توقع ما از تبریز به واسطه ظرفیت های اقتصادی و صنعتی، پیشتازی در این جنگ اقتصادی است.

وزیر صمت با بیان اینکه دشمن از طریق اعمال تحریم ها و با سخت کردن شرایط فعالیت تولیدی و تسهیل تجارت کالاهای لوکس درصدد خالی کردن خزانه کشور ما و افزایش فاصله طبقاتی بود، اظهار داشت: برای مقابله با دشمن، نیازمند روحیه جهادی همانند زمان دفاع مقدس هستیم.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «امروز مسئله تولید و حفظ حیات کارخانه ها و اشتغال جهاد است»، گفت: حفظ و تثبیت اشتغال اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

رحمانی گفت: هر چند بخشی از مواد اولیه واحدهای تولیدی از خارج تهیه می شود، اما در زمینه مواد اولیه شیمیایی، مس و آلومینیوم بیش از نیاز کشور تولید می کنیم و مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در 6 ماهه نخست امسال تقاضا برای مواد شیمایی 3 برابر افزایش یافت، این تقاضا را غیرواقعی عنوان کرد و گفت: بر این اساس به نظر می رسد تغییر ناگهانی برخی مقررات که تجار و فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه می کند، گریزناپذیر است.

رحمانی با بیان اینکه طرح شناسایی ظرفیت های تولید ملی از سال گذشته شروع شده و اکنون با نهایی شدن آن اطلاعات کاملی از واحدهای تولیدی کشور داریم، اعلام کرد: آذربایجان شرقی در رتبه چهارم واحدهای صنعتی کشور قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در این استان 740 طرح صنعتی معدنی با پیشرفت بیش از 60 درصد در حال اجراست، گفت: باید برای بهره برداری هر چه سریع تر از این طرح ها تلاش شود.

وی مس، آلومینا و خودرو را از ظرفیت های بالقوه استان آذربایجان شرقی دانست و بر راه اندازی صنایع پائین دستی مس و آلومینا تاکید کرد.

رحمانی افزایش 400 میلیون دلاری صادرات استان آذربایجان شرقی را امید بخش دانست و گفت: افزایش نرخ ارز، صادرات را توجیه پذیر کرده و موجب افزایش درآمدهای صادراتی شده است .

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در صحنه جنگ با دشمن، سنگرهای امروز واحدهای تولیدی هستند، گفت: تعطیلی هر واحد تولیدی صنعتی به منزله اشتغال آن واحد توسط دشمن است.

 

نظر شما