نقش شهرداری در جمع آوری معتادان متجاهر از سطح تبریز/ اقدامی که الگوی کشور شد

۱۳۹۷/۰۹/۲۵ - ۰۷:۵۶:۰۰
کد خبر: ۷۸۸۲۲۶
نقش شهرداری در جمع آوری معتادان متجاهر از سطح تبریز/ اقدامی که الگوی کشور شد
در سایه تلاش های صورت گرفته نهادهای مختلف و نیز اقدامات شهرداری در آماده سازی کمپ ماده 16، کلانشهر تبریز به شهر بدون معتاد متجاهر بدل شده است.

به گزارش خبر گزاری برنا در آذربایجان شرقی، در عصری که آسیب های اجتماعی روز به روز افزایش یافته و کلانشهر های کشور را گرفتار مشکلات بسیاری کرده است، کهن شهر تبریز، در سایه ویژگی های فرهنگی و نیز تلاش های صورت گرفته مسئولان مختلف، به شهر بدون معتاد متجاهر بدل شده است.

این جدیدترین ویژگی امیدوارکننده ای که در سال های اخیر برای شهر اولین ها به کار می رود. شهری که می توانید از طلوع خورشید تا غروب آفتاب در آن قدم بزنید، بی آنکه معتاد متجاهری مقابل چشم شما ظاهر شود. البته این را هم نباید فراموش کرد که تبریز یک  شهر بدون معتاد متجاهر است، نه شهر بدون معتاد!

مقصدی به‌نام «شهر بدون معتاد»

شهر بدون معتاد متجاهر یک افتخار است اما مقصد اصلی، رسیدن به شهری است که دود کثیف ناشی از مواد مخدر در رگ های هیچ یک از شهروندان جریان نداشته باشد. مقصد، شهری است که ماموران هیچ معتادی را برای جمع آوری و انتقال به مراکز مشخص پیدا نکنند.

اگرچه دستاورد شهر بدون معتاد متجاهر با همکاری دستگاه های مختلف به دست آمده، اما نمی توان نقش مدیریت شهری را در این موضوع نادیده گرفت. تا جایی که دادستان تبریز بخاطر این موضوع از شهرداری تبریز تقدیر کرده و می گوید: «بدون شک در سایه حمایت های ویژه شهرداری تبریز در تامین هزینه های مربوط به راه اندازی و فراهم کردن بخش عمده نیازهای کمپ ماده ۱۶، تداوم فعالیت این مرکز میسر شده است.»

البته حمایت از کمپ ماده ۱۶، تنها یکی از ده ها خدمت شهرداری کلانشهر تبریز در حوزه پیشگیری و مقابله با اعتیاد است؛ اما تلاش های صورت گرفته به الگوی سایر کلانشهرهای کشور بدل شده است.

 ایرج شهین باهر، شهردار کلانشهر تبریز در گفتگو با شهریار می گوید: «علاوه بر حمایت از کمپ ماده ۱۶، شهرداری تبریز از تشکل های مردمی مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر حمایت می کند.»

«هم اکنون در تمام پارک ها، مراکز سلامت و فرهنگسراهای وابسته به شهرداری کلانشهر تبریز، تشکل های مردم نهاد مانند گروه های ان ای برای مبارزه با اعتیاد بصورت گسترده فعالیت می کنند.»او توضیح می دهد: «هم اکنون در تمام پارک ها، مراکز سلامت و فرهنگسراهای وابسته به شهرداری کلانشهر تبریز، تشکل های مردم نهاد مانند گروه های ان ای برای مبارزه با اعتیاد بصورت گسترده فعالیت می کنند.»

به گفته شهردار کلانشهر تبریز، علاوه بر این، شهرداری تبریز در تامین امکانات و نیز فعالیت دو کمپ کوثر و ندای آرامش برای نگهداری معتادان مشارکت دارد.

او می گوید: «شهرداری تبریز برای راه اندازی شیلتر و گرمخانه مورد نیاز این شهر آمادگی خود را اعلام کرده است. آماده ایم در صورت مکان یابی کارشناسی شده از سوی بهزیستی، در تاسیس این گرمخانه مشارکت نمائیم.»

اما شهرداری تبریز علاوه بر اینکه در درمان افراد معتاد با دستگاه های مختلف همکاری می کند، برای پیشگیری از اعتیاد نیز برنامه های متعدد و ویژه ای دارد. یکی از آن برنامه ها آموزش های شهروندی است.

اعتیاد را نباید انکار کرد!

حجت الاسلام احمد حمیدی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز در گفتگو با شهریار می گوید: «آموزش و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به خانواده ها بسیار حائز اهمیت است و اعتیاد یک مشکل اجتماعی است و مسئولین ضمن اینکه  نباید آمار و ارقام و وضعیت موجود را انکار کنند بلکه باید این مشکل را با مردم در میان بگذارند و از آنها کمک بخواهند.»

او توضیح می دهد: «این مشکل تنها در سایه همکاری و مشارکت فعال تمامی آحاد جامعه انجام پذیر است و راه جلب این مشارکت  ارتقای آگاهی های خانواده می باشد.»

«شهرداری تبریز ۱۷۰کارگاه و کلاس آموزشی برای توانمندسازی خانواده ها در خصوص پیشگیری از مواد مخدر و آسیب های اجتماعی برای ۷هزار و ۸۰۰نفر برگزار کرده است.»به گفته حجت الاسلام حمیدی، در سال جاری یعنی سال ۹۷، ۲۳عنوان همایش با موضوعات اجتماعی و سلامت برای ۷هزار و ۶۰۰نفر برگزار شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز می گوید: «همچنین شهرداری تبریز ۱۷۰کارگاه و کلاس آموزشی برای توانمندسازی خانواده ها در خصوص پیشگیری از مواد مخدر و آسیب های اجتماعی برای ۷هزار و ۸۰۰نفر برگزار کرده است.»

مشارکت گسترده شهرداری تبریز در فعالیت‌های پیشگیرانه اعتیاد

به گفته او، میزان مشاوره های فردی در خانه های سلامت، مشاوره های فردی بانوان درخصوص تربیت فرزندان جهت پیشگیری از اعتیاد ۱هزار و ۴۳۷ نفر بوده و ۵هزار و ۹۵۰نفر نیز به صورت گروهی از کلاس های پیشگیری از اعتیاد بهره مند شده اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز با یادآوری اینکه در طول سال، شهرداری تبریز با ادارات و موسسات و نهادهای عمومی و مردم نهاد همکاری می کند، می گوید: «۱۴عنوان مسابقه و همایش ورزشی نیز در سال جاری برگزار کرده ایم.»

به گفته حجت الاسلام حمیدی، برگزاری طرح صبح و ورزش در ۱۰۰پارک سطح شهر برای ۱۵۰هزار نفر، مشارکت در برگزاری نمایشگاه هفته مبارزه با مواد مخدر در باغ پلستان، تولید و پخش محصولات فرهنگی و آموزشی در رابطه با اعتیا و پرداخت هزینه های جاری کمپ ماده ۱۶، از مهم ترین فعالیت های شهرداری تبریز در حوزه پیشگیری از مواد مخدر در سال ۹۷ است.

 

معتادان گمنام، (NA, Narcotics Anonymous) یک انجمن بین‌المللی غیرانتفاعی از زنان و مردانی است که اعتیاد به مواد مخدر، مشکل اصلی زندگی‌شان بوده‌است. این انجمن متشکل از معتادان در حال بهبودی است که به‌طور مرتب گرد هم می‌آیند تا به کمک هم پاکی خود (از مواد مخدر) را حفظ کنند.

شهرداری تبریز برای اینکه این انجمن NA  بتواند در تبریز نیز فعالیت های موثری برای شهروندان داشته باشد، ۱۲مکان برای استقرار این انجمن اختصاص داده است.

واقعیت این است که شهرها هرچقدر بزرگ تر می شوند، دردهایشان هم به همان اندازه بزرگ تر می شود. این روزها کلانشهرها با ۵ آسیب اجتماعی اولویت دار مواجه هستند که یکی از آن ها اعتیاد است.

اینکه تبریز، پایتخت گردشگری جهان اسلام در بین شهرهای کشورمان به عنوان شهر بدون معتاد متجاهر شناخته می شود، یک مقدمه خوب است برای اینکه تبریز را به شهر بدون معتاد تبدیل کنیم. شهری که اعتیاد در آن احساس غریبی کند. ' گزارش: بهنام عبداللهی

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز