معاون رئیس جمهور:

لایحه تاسیس نهاد ملی حقوق شهروندی آماده تقدیم به مجلس است

۱۳۹۷/۰۹/۲۹ - ۱۵:۱۴:۳۴
کد خبر: ۷۹۰۱۹۴
لایحه تاسیس نهاد ملی حقوق شهروندی آماده تقدیم به مجلس است
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: لایحه مربوط به تاسیس نهاد ملی حقوق شهروندی آماده تقدیم به مجلس است.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، جمشید انصاری در نشست اعضای شورای اداری آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه امروز سالروز صدور منشور حقوق شهروندی است، گفت: بند بند این منشور بر اساس قوانین کشور بوده و با هدف مشخص در یک مجموعه واحد گرد هم آمده است.

وی اعلام اینکه لایحه شفافیت در نظام اداری نیز در آینده نزدیک تقدیم مجلس می شود، یادآوری کرد: تعابیر و تعاریف مختلفی از حکمرانی بیان می شود ولی تعریف ساده این است که اداره امور دارای سه ضلع است که در یک ضلع آن حاکمیت یا نهادهای منتخب مردم قرار دارد که تنظیم امور را برعهده دارند در کنار دیگر بخش خصوصی و در یک طرف نیز نهادهای مدنی قرار دارند.

وی اظهارداشت: حکمرانی خوب وقتی محقق می شود که توازن بین اختیارات و عملکرد این سه ضلع ایجاد شود و اینطور نباشد که دولت اختیار بیشتری داشته باشد بلکه باید هر کدام از اینها جایگاه و تاثیرگذاری در امور اداری کشور داشته باشند .

وی تاکید کرد: باید جامعه را از حوزه اختیارات این سه نهاد به سمت مثلث متساوی الاضلاع برسانیم تا سهم ها در زمینه تحقق حقوق اساسی مردم برابر باشد.

انصاری با اشاره به اینکه دولت و بخش خصوص و نهادهای مدنی هر کدام تکالیف و وظایفی برعهده دارد، گفت: مهمترین وظیفه دولت استقرار حاکمیت ملی و تامین امنیت است تا جامعه و مردم بتوانند در سایه امنیت زندگی کنند.

وی ادامه داد: نیروهای مسلح، دستگاهای امنیتی و قوه قضاییه نهادهای هستند که نقش برجسته دولت را در امنیت محقق می کنند.

معاون رئیس جمهور گفت: زیرساخت ها باید توسط دولت تامین شود تا مردم با بهره مندی از این زیرساخت ها فعالیت اقتصادی انجام داده و ثروت تولید کنند.

وی با بیان اینکه وظیفه دولت و حاکمیت به گونه ای است که ارتباط تنگاتنگی با حقوق مردم و شهروندان دارد، اظهارداشت: رعایت حقوق شهروندان مبنای فعالیت های دولت است.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه در بحث رعایت حقوق شهروندی مسوولیت ویژه ای دارد، گفت: به بهانه تامین امنیت نباید آزادی های مشروع مردم را نادیده گرفت و محدود کرد.

انصاری با بیان اینکه مجموعه خدمات و وظایف دولت توسط کارکنان دولت انجام می شود، گفت: کارمندان اگر احساس همدلی از سوی مدیران داشته باشند با دلگرمی بیشتر کار کرده و اثربخشی بیشتری خواهند داشت.

وی تاکید کرد: برای توانمند سازی، بهسازی و تقویت روحیه و انگیزه کارکنان باید زمان گذاشت و از ظرفیت نیروی انسانی دستگاه ها در رسیدن به اهداف استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی کارگزاران، مدیران و کارکنان دولت مسلط به حقوق شهروندی نیستند ،گفت: آموزش کارکنان باید در دستور کار مدیران باشد.

انصاری با اشاره به اینکه ناآشنایی مردم با حقوق شهروندی هم در جای خود مشکل زاست، یادآوری کرد: بسیاری از مردم برای دریافت حقشان منت کشی می کنند و در برخی موارد حقوق قانونی مردم به آنان فروخته می شود.

وی با تاکید بر اینکه رسانه ها باید تلاش کنند مردم را با حقوق شهروندی بیشتر آشنا کنند، گفت: مردم باید مطالبه گری کنند و مدیران ملزم به پاسخگویی هستند.

وی این رویکرد را قدم کوچکی در شکل گیری حقوق شهروندی دانست و گفت: میدان برای اعمال نظارت مردم به دستگاه های اجرایی باید فراهم شود.

انصاری در عین حال گفت: مردم را هم باید قانع کنیم که حقوق شهروندی را خود نیز رعایت کنند و در صف آخر صفر به ایستند و در امور اداری به دنبال آشنا برای جلو افتادن نباشند.

وی در خصوص تقویت اختیار استان ها و تفویض امور به ادارات و تمرکززدایی گفت: استان های ما مشکل کمبود اختیار ندارند مشکل اصلی جسارت اعمال اختیار است.

معاون رئیس جمهور گفت: هیچ اختیاری نیست که شما برای پیشبرد امور مردم در دست نداشته باشید.

انصاری گفت: در استان ها، ابتکار عمل بیشتر و بهتری برای عبور از تحریم ها می توان داشت به ویژه در استان‌های مرزی همچون آذربایجان شرقی که با دارا بودن منطقه آزاد می تواند کمک زیادی در جهت حل مشکلات شرایط تحریم داشته باشد.

 

 

نظر شما