دانشیارگروه آموزشی مدیریت دانشگاه تبریز:

توسعه گردشگری راهکارعملی برای کاهش فشارهای اقتصادی خارجی است

۱۳۹۷/۱۰/۰۱ - ۱۰:۳۷:۳۵
کد خبر: ۷۹۰۶۴۵
دانشیارگروه آموزشی مدیریت دانشگاه تبریز گفت: امروزه بازاریابی گردشگری یکی از مهمترین موضوعات قرن بیست و یکم است،در شرایط بد اقتصادی که امروز قرارگرفته ایم فشارهای داخلی و خارجی توانسته اند مثمر ثمر واقع شوند گردشگری از جمله بهترین راه ها برای مقابله با این فشارهاست زیرا در کشور ما این بخش دارای پتانسیل بالایی است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، دکتر محمد فاریابی، دراولین گردهمایی دانش آموختگان و فعالان صنعت گردشگری  اظهار کرد: بازاریابی علم و هنر درک بازار است .از ده نوع بازاریابی چندین نوع در خدمت بازاریابی گردشگری است که از آن جمله می توان به بازاریابی مکان،بازاریابی ایده ،بازاریابی طبیعی جغرافیایی ،بازاریابی رویدادهای علمی اشاره کرد که خوشبختانه منطقه آزاد ارس دارای پتانسیل بسیار بالایی در این زمینه ها است .

وی خاطرنشان کرد: بازاریابی دریافت ارزش هاست . گردشگران خارجی می آیند تا ارزش های ما را درک کنند.ارزش های علمی ،انسانی ،مذهبی ،تاریخی ،اجتماعی از جمله این ارزش هاست که باید دسته بندی شده و در خدمت بازاریابی گردشگری قرار بگیرند.

دانشیارگروه آموزشی مدیریت دانشگاه تبریز با اشاره به نقش برجسته صنعت گردشگری در اشتغال زایی گفت: گردشگر متولی یک اشتغال زایی است.اگر امروز ادعا داریم که 11 میلیون نفر در منطقه آزاد ارس گردشگر داشته ایم اگر هرکدام از این افراد فقط یک دلار وارد منطقه می کردند امروز می بایست ما 11 میلیون دلار ارز داشتیم.

وی نبود مدل توسعه گردشگری را از جمله چالش های این حوزه عنوان کرد و افزود: ما مدل توسعه گردشگری نیاز داریم که این مهم محقق نمی شود مگر با همکاری دانشگاه ها  و فعالان گردشگری استان  چرا که این استان منبع غنی از جاذبه های گردشگری است ولی بایستی مدلی طراحی شود تا بتوان از این منبع بهره برد.

فاریابی یادآور شد: هرچند که ما امروز نمیتوانیم همچون اسپانیا 85 میلیون نفر گردشگر داشته باشیم که بیش از جمعیت این کشور است ولی با برنامه ریزی اصولی میتوان وضع موجود را بسیار بهبود بخشید.

وی با اشاره به اینکه بازاریابی گردشگری4 مرحله دارد گفت : نیاز ، انگیزه ، رفتار،هدف چهار مرحله بازاریابی گردشگری است ولی متاسفانه ما هنوز در مرحله اول مانده ایم.متولیان گردشگری ما احساس نیاز نمیکنند .ما هنوز به این اعتقاد نرسیده ایم که گردشگری یک نیاز است .نمونه عینی آن تبریز 2018 بود که به راحتی سوخت و این فرصت دیگر تکرار نخواهد شد.

فاریابی افزود: گردشگری واقعا شبیه معدن طلاست حتی می تواند در حوزه های صنعتی ، تولیدی ، علمی و... نیز در کشور ما نقش بسزایی داشته باشد. فارغ التحصیلان بایستی منتظر کسی نباشند . با تحقیق ، ایده بردن به استارت آپ ها ، بومی کردن الگوهای خارجی فرصت مناسب را برای خود ایجاد کنند تا به موفقیت دست یابند .

گفتنی است اولین گردهمایی دانش آموختگان و فعالان صنعت گردشگری با حضور اساتید ، فعالان و دانشجویان صنعت گردشگری در منطقه آزاد ارس برگزار شد.

خبرنگار: اکبر بردباری

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز