شهردار تبریز خبر داد:

احیای ۴هکتار از بافت فرسوده توسط شهرداری تبریز

۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۱۱:۰۹:۳۱
کد خبر: ۸۰۰۳۶۴
احیای ۴هکتار از بافت فرسوده توسط شهرداری تبریز
شهردار تبریز از احیا ۴هکتار از بافت فرسوده تبریز توسط شهرداری خبر داد و گفت: کاری که امروز در حوزه بافت فرسوده در تبریز انجام داده ایم، فرصتی خوب برای شهرداری ها است.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، ایرج شهین باهر در حاشیه نخستین نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری با بیان این مطلب اظهار کرد: در بحث درجا سازی؛ مرحله به مرحله، بلوک های ساختمانی در محل همان ساختمان های قبلی احداث می شوند.

شهین باهر با اشاره به پیگیری همین الگو در شهرداری تبریز، افزود: در همین زمینه توافقاتی انجام شده و تنها در انتظار ارائه زمین از سوی مسکن و شهرسازی هستیم تا این زمین در اختیار شرکت سازننده این واحدها قرار گیرد.

وی همچنین اختصاص تسهیلات کم بهره از سوی دولت برای ساماندهی این موضوع را حائز اهمیت دانست و گفت: امیدوارم با تحقق ارائه این تسهیلات بتوانیم از شرکت های خارجی برای احداث واحدهای مسکونی کمک بگیریم.

شهردار تبریز با بیان اینکه احداث بیش از یک هزار واحد مسکونی در دستور کار شهرداری است، تصریح کرد: در همین راستا طی روزهای اخیر عملیات احداث ۴۴۰ واحد مسکونی در بافت حاشیه نشین کلنگ زنی شد.

شهین باهر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: مقرر شده بود بر اساس ابلاغ ریاست جمهوری، کمک های قابل توجهی در همین حوزه برای کلانشهرها اختصاص یابد ولی تا امروز به شکل عملی چیزی در این خصوص مشاهده نشده است.

شهردار تبریز، درجا سازی مسکن را بهترین راهکار برای رفع مشکل حاشیه نشینی عنوان کرده و گفت: در شهری مثل آنکارا با همین راهکار موفق به اصلاح بیش از ۹۰ درصد از بافت حاشیه نشین شده اند.

وی همچنین از ارائه پروانه ساختمانی رایگان برای این ساخت و ساز های جدید در بافت های حاشیه نشین خبر داده و افزود: هر سال حدود ۱۰۰۰ پروانه رایگان صادر می شود که همین موضوع می تواند رویکردی تشویقی برای احداث این واحدها باشد.

شهردار تبریز از بازسازی و احیای چهار هکتار بافت فرسوده در مرکز شهر تبریز خبر داده و گفت: هم اکنون عملیات اجرایی این پروژه رو به اتمام است.

 شهین باهر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات مالی کلانشهرها در سال ۹۸، تصریح کرد: با توجه به همین موضوع مدیریت کلانشهرها باید به فکر منابع درآمدی دیگر باشند تا بتوانیم به جای شهر فروشی، هزینه شهر را به شکل مستمر از شهروندان کسب کنیم.

وی افزود: همه شهرهای دنیا در این مسیر قرار دارند چرا که همین موضوع شهر فروشی در آینده شهروندان را دچار مشکل کرده و هزینه های زیادی برای آینده شهر و همان شهروندان ایجاد می شود.

شهردار تبریز خاطرنشان کرد: کاری که امروز در حوزه بافت فرسوده در تبریز انجام داده ایم، فرصتی خوب برای شهرداری ها است چرا که می توانند با سرمایه گذاری در این بافت ها درآمدهای قابل توجهی را به دست آورند.

شهین باهر با اشاره به اولویت های شهرداری تبریز در بحث مدیریت شهری، خاطرنشان کرد: موضوع انسان محوری یکی از اساسی ترین این اقدامات است که معابر شهری برای تردد شهروندان مناسب سازی شود. در میسرگشایی ها تنها برای تردد خودروها راهی باز می شود در حالی که سعی داریم این رویکرد را به سمت توسعه انسان محوری سوق دهیم.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به رویداد تبریز ۲۰۱۸ که سال خوبی برای ما بود با وجود محدودیت های مالی در سال ۹۷، ما استارت خوبی در معرفی تبریز و ایجاد زیرساخت های گردشگری داشتیم که در همین راستا با ارائه پروانه رایگان موفق به افزایش ۳۰ درصدی بحث هتلینگ در تبریز شدیم.

شهردار تبریز، ساماندهی بافت های فرسوده و حاشیه نشینی را از دیگر رویکردهای مهم مدیریت شهری دانست و گفت:با روش های مختلف مثل ساخت مسکن، توانمند سازی و مسیرگشایی و اجرای تمام رویکردهایی که این بافت ها را به طرف کارآمدی ببرد، در این زمینه تلاش می کنیم.

 

نظر شما