اعتماد اجتماعی سرمایه طرح ملی خانه تکانی و مدیریت مصرف آب

۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۱۰:۴۴:۰۳
کد خبر: ۸۲۳۲۲۱
اعتماد اجتماعی سرمایه طرح ملی خانه تکانی و مدیریت مصرف آب
کم آبی همراه همیشگی فلات ایران است، جمله ای که باید بارها با خود تکرار کنیم تا شاید در ذهن هایمان تکرار پر آبی سرزمینمان کم رنگ تر شود و قدر این موهبت الهی را بیشتر بدانیم.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، استفاده مناسب، پایدار و هماهنگ با محیط زیست دغدغه ای است که بسیاری از فعالان زیست محیطی سال ها است که با اقدامات فرهنگی اجتماعی سعی در نهادینه کردن آن دارند و این مهم نیازمند تغییرات اساسی ، در ارزش گذاری ، تخصیص و مدیریت آب است.

هرچند بسیاری از ما دیگر دریافته ایم که با محدودیت های آبی روبرو هستیم اما تنها با دانش این مسئله راه به جایی نخواهیم برد و این محدودیت ها باید به دانش خرد ورزی برای توسع تبدیل شود و این همان سازگاری با کم آبی است.

تحولات زیادی در الگو های رفتاری، اجتماعی و تغییرات تکنولوژیک و قانونی و اقتصادی نیاز است تا سازگاری با کم آبی انجام شود و طرح ملی خانه تکانی و مدیریت مصرف آب یکی از این الگو ها است تا قدمی باشد برای آغاز حرکتی بزرگ در عرصه سازگاری با کم آبی در کشور.

آغاز این طرح به دی ماه سال 1395 برمی گردد  زمانی که خانه محیط زیست و توسعه پایدار، به شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی پیشنهاد اجرای این طرح را می دهد و با استقبال خوب این اداره کل روبرو می شود و کلید این حرکت بزرگ زده می شود  و با حمایت های مسئولان این شرکت به یک طرح ملی تبدیل و در سایر استان ها نیز توسط مسوولان و تشکل های مردمی اجرا می شود.

در این طرح فعالان زیست محیطی تلاش می کنند علاوه بر ترویج آیین باستانی «خانه تکانی»، به عنوان یک میراث ماندگار فرهنگی، و پررنگ کردن ارزش های بنیادین آن از قبیل زدودن آلودگی، شهروندان را به پاکی و پاکیزگی، فعالیت های مشارکتی، ترویج مهربانی و دیگرخواهی، افزایش نشاط خانواده و توجه و هوشیاری همگانی در صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی، ترغیب و رویکرد مسئولانه مبتنی بر الگوی زندگی امروز و تاب آوری سرزمین ارائه کنند.

اعتماد اجتماعی ضرورت موفقیت در طرح های جمعی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای موفقیت آمیز طرح ملی خانه تکانی و مدیریت مصرف آب می گوید: ارتقای اعتماد اجتماعی ضرورت موفقیت در این قبیل طرح ها است.

علیرضا ایمانلو با اشاره به همدلی و همراهی گروه های مختلف مردم نهاد در اجرای طرح های ملی در موضوع مصرف بهینه آب می افزاید: مردم را متوجه اهمیت موضوع کم آبی کرده و در این مسیر نیز از توان سازمان های مردم نهاد بهره مند شویم.

وی افز آب به عنوان سرمایه ملی  یاد می کند و ادامه می دهد: مصرف بهینه و آگاه سازی مردم در آستانه سال نو و انجام آئین سنتی «خانه تکانی» با اجرای این طرح به صورت مطلوب تری ادامه می یابد.

ایمانلو با اشاره به آخرین امر میزان مصرف آب در استان می گوید: مصرف سالیانه آب شرب کل استان 200 میلیون مترمکعب  است که همه ساله در هفته های آخر اسفند ماه با افزایش مصرف آب و افت فشار و قطعی آب مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی، با تاکید بر اینکه ما باید الگوی مصرف درست را به شهروندان آموزش دهیم می گوید: طی سال های گذشته ما فرهنگ سازی در این خصوص را در دستور کار قرار داده ایم و این روند ادامه دارد.

موفقیت طرح ملی خانه تکانی حمایت تمام اقشار را طلب می کند/ نگاه زنانه به طرح نداریم

رئیس هیات مدیره خانه محیط زیست با اشاره به نگاه ویژه مدیران ارشد شرکت آب و فاضلاب استان به آموزش های مرتبط با موضوع مصرف بهینه آب می گوید: باعث افتخار است که طرح ملی خانه تکانی و مدیریت مصرف آب از تبریز آغاز شده است و ما برای موفقیت طرح ملی خانه تکانی  نیازند حمایت تمام اقشار هستیم.

عاطفه مجتهدی با تاکید بر اینکه ایران از جمله منطقه های خشک و نیمه خشک دنیاست ادامه می دهد: سازگاری با کم آبی موضوعی کاملا اجتماعی است و این قبیل طرح ها نیز با این رویکرد اجرا می شود.

رئیس هیات مدیره خانه محیط زیست با اشاره به اینکه متاسفانه کمبود آب را کسی باور ندارد می افزاید: ایجاد حساسیت و هوشیاری همگانی یکی از اهداف ما در اجرای این طرح است.

وی با انتقاد از تک بعدی کردن این طرح در بحث زنان خانه دار می افزاید: ما صرف نگاه زنانه به این طرح نداریم و همه مردم از پیر و جوان و زن و مرد را در این طرح همراه خود می دانیم.

وی خاطرنشان می کند: این طرح از بحران ها و دغدغه ها صحبت می کند از این رو از آنجایی که ما حق نداریم کودکان را با بحران ها درگیر کنیم و امید را از آنها بگیریم نگاه ما در این طرح متمرکز بر بزرگسالان است و هرگونه آموزشی در این راستا متمرکز بر این گروه هدف طراحی شده است.

طرح خانه تکانی این بار در روزهای پایانی سال 97 به صورت پررنگ تر با نگاهی نو و سرشار از تجربه هایی که در کنار مردم کسب کرده است به پیمودن این راه در جای جای میهن عزیز ادامه می دهد .

طرح خانه تکانی می کوشد تا علاوه بر ترویج آیین باستانی خانه تکانی به عنوان یک میراث مانگار فرهنگی و پررنگ نمودن ارزش های بنیادین آن از جمله زدودن آلودگی ، به پاکی و پاکیزگی، فعالیت مشارکتی، ترویج مهربانی و دیگر خواهی ، افزایش نشاط خانواده و توجه و هوشیاری همگانی در صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی را برانگیزد و رویکرد مسئولانه ای را مبتنی بر الگوی زندگی امروز و تاب آوری سرزمین عزیزمان ایران ارائه نماید و امید می رود این مسیر با همراهی مردم و مسئولان حرکتی ماندگار برای آینده باشد.

گزارش: حمیده بردباری

 

نظر شما