شهردار تبریز خبر داد:

تبریز و شانگهای خواهر خوانده می‌شوند

۱۳۹۸/۰۲/۱۱ - ۱۲:۱۱:۴۱
کد خبر: ۸۴۰۷۷۹
تبریز و شانگهای خواهر خوانده می‌شوند
شهردار تبریز از تفاهم اولیه برای خواهرخواندگی تبریز با شانگهای چین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، ایرج شهین باهر با اعلام این خبر اظهار داشت: این موضوع در دیدار دکتر غلامعلی حداد عادل، رییس هیأت عالی رتبه مجمع تشخیص مصلحت نظام با جو هویی لین وزیر ارتباطات و تبلیغات حزب حاکم چین در شانگهای پیگیری و با توجه به استقبال طرف چینی مقرر شد تفاهم برای خواهرخواندگی تبریز و شانگهای در دستور کار دستگاه های ذیربط دو کشور قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه خواهرخواندگی با این شهر در صورت قطعی شدن، یکی از مهمترین پیوندهای خواهرخواندگی کلانشهر تبریز محسوب می شود، گفت: تحقق این موضوع دروازه ای برای توسعه روابط تبریز در زمینه های فرهنگی و اجتماعی با کشور چین خواهد بود.

ایرج شهین باهر با بیان اینکه این تفاهم نامه می تواند فرصت های مختلف و جدیدی برای همکاری های دو جانبه بین این دو کشور باشد، تصریح کرد: شهرداری تبریز ضمن استفاده از تجارب این کشور، به دنبال بهره گیری از تجربیات شانگهای در زمینه مدیریت شهری و توسعه ارتباطات در این حوزه است.

شهردار تبریز همچنین تحقق این خواهرخواندگی را گامی در راستای ایجاد ظرفیت های جدید گردشگری تبریز عنوان کرده و گفت: شانگهای به عنوان یکی از شهرهای مهم دنیا و تجربیات مختلف در زمینه گردشگری می تواند الگوی خوبی برای توسعه این صنعت مهم در تبریز باشد.

وی با اشاره به اینکه تبریز تا امروز با ۹ شهر دنیا پیوند خواهر خواندگی داشته است، اظهار داشت: شهرهای استانبول، کربلا، گنجه، باکو، غزه، ارزروم، خجند، قازان و ماگیلف این ۹ خواهر خوانده تبریز هستند که با این تفاهم نامه شانگهای دهمین و مهمترین خواهر خوانده تبریز خواهد بود که این امر با پیگیری های اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز محقق می شود.

شانگهای بزرگ‌ترین شهر کشور چین و دومین شهر بزرگ جهان است. این شهر با جمعیت ۲۴ میلیونی، پرجمعیت ترین شهر دنیا است که در کنار رود یانگ تسه در شرق چین قرار دارد. بندر این شهر، به عنوان یکی از پرترددترین بنادر دنیا، این شهر را به یکی از مراکز اقتصادی جهان تبدیل کرده است. این شهر به نوعی نقطه ارتباطی چین با جهان است. شانگهای در سال ۲۰۱۸ از جنبه شاخص های جهانی مالی، پنجمین شهر ارزشمند و مهم دنیا معرفی شده است. 

علاوه بر جنبه های صنعتی شگرف، این شهر از جنبه گردشگری، تحصیلات عالی، حمل و نقل و کشاورزی و صنعت هم از شهرهای تراز اول جهان محسوب می شود. پیشینه دوستی دو ملت ایران و چین و مناسبات تاریخی و مبادلات فرهنگی میان این دو کشور به بیش از دو هزار سال قبل باز می‌گردد و جاده باستانی ابریشم، بهترین گواه برای این مدعا است.  دو کشور چین و ایران به عنوان مهم ترین کشورهای واقع بر روی جاده باستانی ابریشم، در سالهای اخیر تلاش کرده اند با کلید زدن پروژه احیا این راه مواصلاتی کهن، بر گسترش اهداف گردشگری، اقتصادی و فرهنگی کشورهای واقع بر روی آن دست یابند. خواهرخواندگی میان شهر شانگهای به عنوان مهم ترین شهر چین، و تبریز به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای ایران، که هر دو زمانی از پر ابهت ترین شهرهای جاده ابریشم بودند می توانند به عنوان نماد و قدم بزرگی در راستای احیا اهمیت تاریخی این جاده قلمداد شود.

شانگهای پیش از این تفاهم نامه خواهر خواندگی با حدود ۸۰ شهر مهم دنیا امضا کرده است که از مهمترین آنها می توان به میلان، سانفرانسیسکو، پراگ، هامب. رگ، مونترال، نیویورک، بلگراد، بارسلونا، شیکاگو، بوداپست و... اشاره کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز