معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد:

ضرورت حفظ هویت تاریخی بازار تبریز

۱۳۹۸/۰۲/۲۵ - ۱۱:۴۴:۰۱
کد خبر: ۸۴۶۴۵۹
ضرورت حفظ هویت تاریخی بازار تبریز
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بر لزوم ایمن‌سازی بازار تبریز با اقداماتی تخصصی همچون انتقال برخی مشاغل پرخطر در بازار و ممنوعیت نگهداری مواد اشتعال‌زا در این مکان تاریخی تأکید کرد و گفت: این کار باید به شکلی انجام شود که بازاریان و اصناف، متضرر نشده و بتوانند به کسب‌وکار خود بپردازند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، جواد رحمتی در جلسه کارگروه گردشگری استان با محوریت بررسی حادثه آتش‌سوزی در بازار تبریز، با اشاره به اهمیت بازار تاریخی تبریز در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان، گفت: علت بروز حوادثی مثل آتش‌سوزی اخیر باید توسط مسئولان امر، اعلام و تصمیمات لازم برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه اتخاذ شود.

 

وی خطاب به مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز نیز گفت: انتظار داریم که این پایگاه نسبت به رعایت استانداردهای لازم از سوی بازاریان نظارت کرده و در راستای حفظ هویت و بافت تاریخی و فرهنگی بازار، با متخلفان متناسب با قوانین برخورد کند.

 

رحمتی بر لزوم افزایش مشارکت بازاریان در تأمین زیرساخت‌های مناسب و مورد نیاز بازار تبریز اشاره کرد و افزود: توجه به این امر، علاوه بر تسریع در ایجاد و بهسازی زیرساخت‌های موجود در بازار، امکان سودآوری و کاهش خطر برای اصناف و بازاریان را نیز به دنبال خواهد داشت.

 

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از این جلسه با تأکید بر لزوم ارزیابی عملکرد مدیران و شناسایی نقاط ضعف و قوت در بخش‌های مختلف اشاره کرد و افزود: نقش عوامل اجرایی دولتی و غیردولتی در جاذبه و دافعه گردشگر امری مهم است که باید در جلسات تخصصی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گیرد.

 

لزوم توجه به تصمیمات کاربردی و پیشگیرانه از خطرات احتمالی با محوریت بازار، تقویت راسته گرایی در بازار تبریز، تلاش برای افزایش ظرفیت مراکز اقامتی و بوم گردی با اقداماتی خلاقانه و نوآورانه، حذف موانع موجود در مسیر توسعه گردشگری استان، حساسیت بیشتر در اعطای مجوزهای بوم گردی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و توجه تخصصی به این موضوع، ایجاد و معرفی مزیت‌های نسبی برای گردشگران، استفاده حداکثری از توانمندی بخش خصوصی و تلاش برای افزایش ورود گردشگران خارجی به استان از دیگر موضوعاتی بود که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در این جلسه به آن‌ها اشاره کرد.

 

مرتضی آبدار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این جلسه با اشاره به آتش‌سوزی در بازار تبریز، اظهار کرد: خوشبختانه مهار آتش در کمترین زمان ممکن، انجام شد و بررسی‌های لازم برای اعلام علت اصلی حادثه توسط سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز در حال انجام است.

 

فرماندار تبریز هم بر لزوم توجه به افزایش تأمین امنیت در بازار تبریز تأکید و اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنیم که پس از بررسی‌های لازم، تغییر کاربری اشتغال در برخی مغازه‌های بازار تبریز در اولویت قرار گیرد.

 

بهروز مهدوی با بیان اینکه خسارات وارد بر بازاریان در سرای ایکی قاپیلی، تا پایان هفته جاری توسط بیمه پرداخت می‌شود، عنوان کرد: با هماهنگی‌های به عمل آمده با شهرداری تبریز، مغازه‌های موقت در اختیار بازاریان خسارت‌دیده قرار می‌گیرد.

 

به گفته وی، نیم الی یک درصد بازار تبریز در آتش‌سوزی اخیر، دچار خسارت شده و مطالب منتشرشده در برخی رسانه‌های خارج از استان با تیترهایی همچون "بازار تبریز به تاریخ پیوست" مطالبی جهت‌دار و کذب است.

 

مرتضی علیخانی، مدیرکل امور شهری و شوراها و رضا طوسی، مدیرکل دفتر فنی استانداری آذربایجان شرقی نیز در سخنانی به لزوم شناسایی نقاط ضعف و قوت سند اول تدبیر توسعه حوزه گردشگری، تدوین برنامه مشخص و راهبردی برای حوزه گردشگری، ایمن‌سازی بازار تبریز و بررسی امکان هتلینگ در بازار با هدف ایجاد جذابیت برای گردشگران داخلی و خارجی اشاره کردند.

 

در این جلسه، سند دوم تدبیر توسعه استان در حوزه گردشگری مورد بحث، بررسی و تبادل نظر اعضای حاضر قرار گرفت.

 

شناسایی پنج اقدام اساسی در هسته کلیدی گردشگری و تعریف 21 پروژه مهم برای هر یک از این اقدامات از مهم‌ترین مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

 

تولید برنامه‌های تلویزیونی متنوع برای جاذبه‌های گردشگری و پخش از کانال‌های خارجی و داخلی، طراحی، چاپ و توزیع نقشه‌های معرفی جاذبه‌ها و مسیرهای گردشگری، برگزاری و حضور در رویدادهای بین‌المللی و منطقه‌ای، برگزاری تورهای اینفو برای اصحاب رسانه‌های خارجی و داخلی، برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی عوامل اجرایی و آموزش‌های عمومی برای آحاد جامعه، آسیب‌شناسی نقش عوامل اجرایی دولتی و غیردولتی در جاذبه و دافعه گردشگر و ... مهم‌ترین عناوین 21 پروژه مهم در ذیل پنج اقدام اساسی هسته کلیدی گردشگری را تشکیل می‌دهند.

 

 

نظر شما