رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد:

آغاز اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در آذربایجان شرقی / ۱۶ میلیون ایرانی درگیر فشار خون بالا هستند

۱۳۹۸/۰۲/۲۸ - ۱۲:۱۸:۰۲
کد خبر: ۸۴۷۴۰۰
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا از ۲۷ اردیبهشت ماه لغایت ۱۵تیرماه گفت: کلیه افراد ۳۰ سال و بالاتر ایرانی ساکن در کشور، بیماران کلیوی و زنان باردار در گروه‌های سنی گروه هدف این طرح هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، محمد حسین صومی در جمع خبرنگاران با اشاره به انتظاراتی که از این‌طرح می رود گفت: در این طرح اهدافی کلی همچون آگاهی رسانی به مردم در زمینه‌های مختلف عارضه فشار خون بالا در سراسر کشور،کشف این عامل خطر بسیار مهم در افراد بالای ۳۰ سال در سراسر کشور، شروع درمان مناسب برای افرادی که جدیدا کشف می شود، پایش و ارتقای درمان در افرادی که درمان آنها شروع شده است، جلب همکاری‌های بین بخشی برای کمک به اجرای این بسیج، جلب همکاری سازمان‌های مردم نهاد، خیریه‌ها و خیرین محترم تعریف شده است.

وی با اشاره به روش اجرای این طرح گفت: روش اجرا مبتنی بر مدیریت نظام سلامت و چارچوب اساسی نظام ارائه مراقبت های سلامت مصرف کننده خدمات به شرح مردم ، مراقبین سلامت، پزشک خانواده و در نتیجه متخصصین و فوق تخصصین است.

صومی با اشاره به اهداف این طرح افزود: افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به پرفشاری خون در کشور و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشار خون بالا و اهداف کلی از اساسی بسیج ملی در این طرح است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مصرف نمک، کم تحرکی، چاقی ،اختلالات چربی، مصرف سیگار و الکل را به عنوان عوامل خطر اصلی فشار خون بالا نام برد و گفت: ما با پیشگیری می تواتیم جلوی مرگ‌زود رس را بگیریم.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۶ میلیون نفر در سطح کشور درگیر فشار خون بالا هستند گفت: متاسفانه از این تعداد کمتر از نیمی از افراد از این موضوع مطلع هستند.

 

 

 

 

نظر شما