گزارش سفر دو روزه رئیس کل بانک مرکزی به استان آذربایجان شرقی

۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ۱۴:۰۶:۲۱
کد خبر: ۸۵۸۴۰۶
رئیس کل بانک مرکزی در سفر دو روزه به تبریز، طی نشست‌های جداگانه‌ای با مجمع نمایندگان، فعالان اقتصادی و مدیران بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان، در جریان مسائل و مشکلات این استان در حوزه بانکی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ فریدون همتی در جلسه مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در دو ماه و نیم ابتدایی سال جاری حدود ۹/۵ میلیارد دلار برای واردات تأمین شد، خاطرنشان کرد: به‌رغم تحریم‌ها و تلاش‌های آمریکا و مشکلاتی که وجود دارد سال گذشته نیز ٤٠ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین کردیم.

وی با بیان اینکه باید باور کنیم که سخت ترین نوع تحریم‌ها اعمال شده است، افزود: ضروری است رفتارمان منطبق با تحریم‌ها شود و بانک‌ها برای ایجاد رونق تولید در اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان همراهی لازم را داشته باشند.

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی هم با اشاره به توانمندی‌های استان، گفت: خوشبختانه تعامل خوبی بین مجموعه‌های صنعتی و اقتصادی در حوزه‌های مختلف استان برقرار است و مجموعه بانک‌های استان نیز باید همراهی لازم را داشته باشند.

نمایندگان استان در مجلس نیز در این نشست به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص مشکلات بانکی، مسائل توسعه‌ای و نقش بانک مرکزی در حل مشکلات استان پرداختند.

رئیس کل بانک مرکزی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه وظیفه اصلی بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است و به این منظور نقدینگی باید کنترل شود، افزود: هدف کنونی، کمک به رونق تولید و بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور است.

همتی تأکید کرد: در شرایط تحریم و برای مدیریت تأمین ارز، باید صادرکنندگان و تولیدکنندگان همگی هماهنگ و همدل باشند. هدف بانک مرکزی کمک به تولید کننده و صادرکننده است و لذا باید صادرکنندگان غیرنفتی در ارائه ارز خود به سامانه نیما همراهی کامل را داشته باشند.

مسعود پزشکیان، نائب رییس اول مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در دوران تحریم باید تمرکز بر واحدهای تولیدی دوچندان شود، عنوان کرد: در شرایط تحریم و برای مقابله با آمریکا باید هرچه بیشتر به واحدهای تولیدی توجه کنیم و چرخ تولید را به گردش درآوریم. البته ما نیز در مجلس شورای اسلامی به این مهم یاری می‌رسانیم و در این راستا پیشنهاد می‌کنم سرانه اعتباری استان هدفمند شود.

معاون ارزی و مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی نیز در این نشست به تشریح اهداف و برنامه‌های بانک مرکزی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات، تخصیص ارز به واردکنندگان، بسته‌های جدید ارزی و وضعیت اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی پرداختند.

فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی تبریز هم دیدگاه‌های خود را با رئیس کل بانک مرکزی در میان گذاشتند که از این موارد می‌توان به بررسی بهبود وضعیت زمان تخصیص ارز، بررسی فرایند تخصیص ارز به محصولات دامی، بهبود وضعیت اعطای تسهیلات به دامداران و نیز پیگیری وضعیت اعطای تسهیلات به بافت‌های فرسوده اشاره کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان نیز تصریح کرد: احتیاط در مسائل بانکی خوب و ضروری است، اما مدیران و کارکنان بانک‌ها باید با رعایت قوانین مربوطه، شرایط خدمات گرفتن مردم از نظام بانکی را سهل‌تر کنند و رعایت قانون منجر به سخت شدن خدمت گرفتن مردم از نظام بانکی نشود.

همتی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره رونق و حمایت از تولید، از مسئولان بانکی آذربایجان شرقی خواست در اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان نهایت تلاش خود را برای بهبود فرایندها به کار گیرند و زمینه روان‌سازی امور بانکی به صورت مشخص و ویژه برای تولیدکنندگان استان فراهم شود.

رئیس شورای پول و اعتبار از تلاش بعضی مدیران بانکی برای جذب سپرده با نرخ‌های بالا انتقاد کرد و مهم‌ترین شاخص ارزیابی یک بانک را بهره‌وری و سوددهی بالا دانست.

وی افزود: یکی از حمایت‌هایی که نظام بانکی می‌تواند از بخش تولید انجام دهد تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است؛ بانک‌ها می‌توانند با اخذ سود، اصل سرمایه درگردش را تمدید کنند، در شرایط فعلی اقتصادی، بعضی از تولیدکنندگان ما برای انجام فعالیت‌های خود نیازمند سرمایه در گردش هستند.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان آذربایجان شرقی و مدیران بانک‌های مختلف نیز گزارشی از عملکرد بانک‌های استان، حول موضوع حمایت از واحدهای تولیدی ارائه و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز