استاندار:

کشاورزی آذربایجان شرقی به تولید پایدار رسیده است

۱۳۹۸/۰۳/۲۶ - ۱۳:۵۹:۴۴
کد خبر: ۸۵۸۹۰۵
کشاورزی آذربایجان شرقی به تولید پایدار رسیده است
استاندار آذربایجان شرقی با ابراز خرسندی از رشد و توسعه بخش کشاورزی و تولید پایدار محصولات کشاورزی در استان، اظهار داشت: البته قانع به این مقدار نیستیم و برنامه‌های توسعه‌ای این بخش بویژه اصلاح الگوهای کشت و آبیاری و تولید محصولات استراتژیک همچنان باید در اولویت برنامه‌ها باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، محمدرضا پورمحمدی در جمع فعالان بخش کشاورزی استان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی و سالگرد تأسیس جهاد سازندگی به فرمان امام راحل، تشکیل این نهاد انقلابی را حاصل درایت امام و نگاه عمیق ایشان به مسائل در روزهای اول انقلاب دانست و گفت: با تحریم‌های اقتصادی اخیر، اعتقاد به نقش اثرگذار بخش کشاورزی در توسعه اقتصادی دوباره زنده شده و بسیاری از صنایع وابسته به این بخش تقویت شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد که در بخش کشاورزی به یک سامان‌دهی مناسب و تولید پایدار در استان رسیده‌ایم که از این بابت از همه دست‌اندرکاران و فعالان این بخش قدردانی می‌کنم.

 

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه متاسفانه در زیر پرچم توسعه، آسیب‌های زیادی به بخش کشاورزی و مراتع و جنگل‌ها وارد شده است، افزود: با وجود اتفاقات خوبی که در این بخش افتاده، اما هنوز هم بیشترین اتلاف منابع آب در بخش کشاورزی است که لازم است با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، برخی از رویکردهای این حوزه تغییر یابد.

 

وی با اشاره به اینکه بخش عمده نهاده‌های دامی کشور وارداتی است، افزود: تعریف راهبردهای جدید متناسب با شرایط اقتصادی در بخش کشاورزی ضروری است و امروز هم باید به سمت تولید داخلی و تأمین پایدار نهاده‌ها برویم.

 

پورمحمدی با بیان اینکه دشمن در جنگ اقتصادی، نیازهای اساسی مردم را هدف گرفته است، گفت: برخی از اقدامات اخیر در سامان‌دهی بازار کالاهای اساسی، نشان داد که بیشتر مشکلات بازار، ساختگی و روانی است و با تدبیر به‌موقع می‌توان این مشکلات را حل کرد.

 

وی با تأکید بر اینکه باید از تولیدکنندگان واقعی بخش کشاورزی حمایت شود، افزود: یکی از نگرانی‌های کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات باغی و دامی، تفاوت فاحش قیمت محصولات از مبدأ تولید تا عرضه در بازار است که باید با حذف واسطه‌ها این تفاوت را کم کرد.

 

استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر فراهم کردن جاذبه‌های فعالیت در بخش کشاورزی تأکید کرد و گفت: خوشبختانه استفاده از روش‌های نوین در بخش کشاورزی و ایجاد سود اقتصادی در این بخش، موجب مهاجرت معکوس در بسیاری از روستاهای استان شده است که این روند باید ادامه یابد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم در ابتدای این دیدار با ارائه گزارشی از سیمای کشاورزی استان، گفت: بخش کشاورزی 21درصد اشتغال، 16درصد تولید ناخالص ملی، 85 درصد تولید مواد اولیه صنایع غذایی و 13درصد صادرات محصولات غیرنفتی استان را به خود اختصاص داده است.

 

اکبر فتحی با بیان اینکه افزایش سطح زیر کشت کلزا و تولید کنجاله آن از راهبردهای اصلی بخش کشاورزی است، گفت: در سال زراعی جاری 23هزار هکتار از اراضی مستعد آذربایجان شرقی به این امر اختصاص می‌یابد که تلاش و همتی همگانی را می‌طلبد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تولید خوب و مناسب گندم در سال 97 و ذخیره‌سازی آن در سیلوهای استان، اظهار داشت: در حال حاضر از گندم تولیدی سال 97، حداقل برای مصرف سه ماهه سال جاری در سیلوهای استان ذخیره‌سازی شده و خرید تضمینی در سال 98 نیز توسط شرکت غله و مراکز خرید تضمینی انجام می‌شود.

 

فتحی افزود: پیش‌بینی می‌شود میزان خرید و تولید گندم در سال 98 نسبت به سال گذشته بیشتر و از افزایش 5 درصدی برخوردار باشد.

 

وی در خصوص سیاست‌های حمایتی سازمان جهاد کشاورزی از فعالیت‌های خرد کشاورزی نیز گفت: توسعه گلخانه‌ها اعم از گلخانه‌های کوچک‌مقیاس و گلخانه‌های صنعتی و بزرگ‌مقیاس، جزو سیاست‌های اولویت‌دار وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی در سال 98 است.

 

 

نظر شما
پرونده ویژه