معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی:

خطر سیل برای تبریز کم‌تر از زلزله نیست

۱۳۹۸/۰۴/۰۱ - ۱۴:۲۲:۳۵
کد خبر: ۸۶۱۰۷۳
خطر سیل برای تبریز کم‌تر از زلزله نیست
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی اظهارداشت: از گذشته‌، نگاه غلط به توسعه و شیفت دادن کارها به جلو در مدیریت‌، باعث شده تا به نقاط بحرانی برسیم.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، جواد رحمتی در کارگاه تخصصی مدیریت و مهندسی سیلاب (درس آموخته‌های سیل‌های بهار ۹۸) با بیان این‌که استان ما جزو استان‌های حادثه خیز است، گفت: با اقدامات نادرست خود به ویژه در مدیریت شهرها و نقاط جمعیت پذیر، مخاطرات را تشدید کرده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه بر اساس کدام علم مهندسی کف رودخانه مهرانه رود سنگ فرش شده و داخل مسیر آب نما گذاشته شده است؟ خاطرنشان کرد: شهر تبریز نسبت به پیرامون خود حالت گودی داشته و حوضه آبریز از شمال، شرق و جنوب به این شهر سرریز می‌شود و فقط از غرب آب به سمت دریاچه ارومیه خارج می‌شود.

 

رحمتی اضافه کرد: متأسفانه امروز تمامی مسیل‌های تبریز به خاطر دخالت‌های غیر فنی و غیرمسئولانه مخاطره آمیز شده‌اند، زیرا که پل‌هایی که در گذشته برای عبور مسیل ساخته شده بودند طی زمان تبدیل به پل ترافیکی شده‌اند.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: تمامی پل‌هایی که برای تردد در کسایی استفاده می‌کنیم، مسیل بوده و به مرور تبدیل به پل ترافیکی شده است و این موضوع در نقاط مختلف شهر تبریز بطور متعدد اتفاق افتاده است.

 

رحمتی با بیان این‌که آبخوان‌داری و آبخیزداری از جمله روش‌های مناسب برای جلوگیری از مخاطرات سیل است، گفت: این موضوع اثری فراتر از احداث سد دارد که در شهر تبریز و به ویژه در حوضه‌های آبریز این شهر باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه تمامی تاریخ شهر تبریز در حاشیه رودخانه مهرانه رود شکل گرفته و اگر سیل طغیان کند تمام ابنیه تاریخی در این فضا آسیب خواهد دید، گفت: خطر سیل برای تبریز کم‌تر از خطر زلزله نیست.

 

وی با بیان این‌که تبریز شهر بی دفاعی در مقال سیل و زلزله است، افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری ها که در داخل این شهر انجام شده، اجازه آزادی حریم را نمی‌دهد.

 

رحمتی پیشنهاد کرد: به موازات اتوبان‌های کسایی و پاسداران کانال‌هایی احداث شود و در مواقع بحرانی، آب را قبل از ورود به شهر جمع کنیم.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که اگر مسیل رودخانه‌ها آزاد باشد سیل مشکلی ایجاد نمی‌کند، گفت: از بین رفتن پوشش گیاهی حریم رودخانه‌ها مخاطرات را تشدید می‌کند، از این‌رو عملیات آبخوان‌داری و آبخیزداری در این خصوص اهمیت دارد.

 

 

نظر شما