مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی خبر داد:

ذخیره‌سازی بیش از ۱۱۱ هزار نمونه در بانک خون بند ناف

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ - ۱۴:۰۵:۳۶
کد خبر: ۸۶۲۶۰۶
ذخیره‌سازی بیش از ۱۱۱ هزار نمونه در بانک خون بند ناف
مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی از ذخیره سازی بیش از 111 هزار نمونه در بانک خون بند ناف در این مجموعه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، مرتضی ضرابی در جمع خبرنگاران در تبریز اظهار کرد: خون بند ناف دارای سلول‌های بنیادی است که در درمان بیماری‌های مختلفی به کار برده می‌شود.

وی  با تاکید بر مهم بودن ضمایم زایمانی گفت: اکنون فقط خون بند ناف را جمع آوری می‌کنیم  و در بانک HLA یا شاخص های ژنتیکی نیز اطلاعات ژنتیکی ۷۰ هزار نمونه ذخیره سازی شده است.

ضرابی افزود: پرده جنینی به عنوان پانسمان بیولوژیک قابل استفاده بوده و خود بافت بند ناف نیز سلول‌های بنیادی خاصی تحت عنوان "مزانشیمی" دارد که برای طیف دیگری از بیماری‌ها قابل استفاده است.

  مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با بیان این‌که در حوزه ذخیره‌سازی خون محیطی و مغز استخوان نیز فعالیت می‌کنیم، افزود: این موضع برای مراکز پیوند بسیار اهمیت دارد و می‌توانند از این نمونه‌ها استفاده کنند.

  وی با تاکید بر این‌که بیشترین پیوندهای انجام شده از نمونه‌های خون بند ناف برای بیماران خونی بوده است، افزود: از این نمونه‌ها برای کودکانی که به تالاسمی، انوع سرطان های خونی و نقص سیستم ایمنی مبتلا بوده‌اند، به کار برده‌ایم و همچنین سال پیش نیز بزرگترین طرح کارآزمایی بالینی بر روی کودکان مبتلا به فلج مغزی را با همکاری مرکز کودکان شروع کرده و 130 بیمار فلج مغزی در این طرح قرار گرفتند.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز  گفت: بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نمونه خون بند ناف از این استان جمع آوری و به بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف ارسال شده است.

جعفر محسنی اظهارداشت: در بدو تاسیس این بانک به دلیل عدم آگاهی مردم در خصوص فواید این سلول‌ها، استقبال از آن بسیار کم بود.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل عدم اطلاع از خواص درمانی بند ناف سالهای سال دور انداخته می‌شد.

محسنی اظهارداشت: خوشبختانه در سالهای اخیر با افزایش اطلاعات عمومی مردم در این خصوص استقبال نیز بیشتر شده است.

محسنی اضافه کرد: تحقیقات در خصوص سلول‌های بنیادی خون بند ناف ادامه دارد و به نظر می‌رسد مواد درمانی بیشتری از آن قابل استحصال باشد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز