چرا دختران از خانه فرار می کنند؟ / آخرین آمار فرار از خانه دختران در آذربایجان شرقی

۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۱۳:۳۶:۴۲
کد خبر: ۸۷۰۴۱۵
فرار از خانه واژه ای که ترس و دلهره را در دل های بسیاری از خانواده ها ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، فرار از خانه را می توان رفتار ناسازگارانه ای دانست  که توسط برخی از کودکان، نوجوانان و جوانان سر می زند و در نتیجه بهداشت روانی فرد و جامعه را تحت تاثیرقرار می دهد.

افزایش دوبرابری فرار دختران از خانه در آذربایجان شرقی عنوان خبری بود که از سوی معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی  مورد تایید قرار گرفت و جویای جزئیات آن شدیم.

دکتر فرگل صحاف در این خصوص می گوید: طی سال گذشته 133 نفر دختر از خانه فرار کردند که این میزان در مقایسه با سال 96 رشد حدود دوبرابر را نشان می دهد.

او می دهد: ما  این موضوع را یک آسیب اجتماعی جبران ناپذیر نمی بینیم و تلاش داریم تا با مداخلاتی شاهد کاهش آسیب ها در این خصوص باشیم.

صحاف خاطرنشان می کند: بسیاری از این دختران با ارائه مشاوره های مورد نیاز بخصوص با مشاوره های خانواده به آغوش خانواده بازمی گردند.

بدون شک عوامل زمینه ساز مختلفی می تواند در بحث فرار از خانه مورد توجه قرار گیرد که از آن جمله  مهمترین آنها می توان به بستر های خانوادگی اشاره کرد بر اساس اطلاعات ارائه شده در مقاله ای تحت عنوان  عوامل زمینه ساز فرار دختران از خانه که در شماره 13 فصل نامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی به چاپ رسیده است یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در فرار دختران از بین عوامل خانوادگی و اجتماعی، عامل خانواده نقش مهم‌تری از سایر عوامل داشته است؛ نیز عمده‌ترین علت از بین عوامل خانوادگی به ترتیب جدایی والدین، نابسامانی‌های خانوادگی، اعتیاد یکی از والدین به‌ویژه پدر و سوء رفتار برادر بزرگ‌تر با خواهران قلمداد شده است.

از آنجایی که فرار دختران از خانه در کنار پدیده ای فردی بودن پدیده ای کاملا اجتماعی است از این رو واقعیت مشهود در خصوص آمار قابل تامل فرار دختران از خانه در آذربایجان شرقی به نظر می رسد باید هشدار برانگیز باشد در این بین تقویت ارتباط بین والدین و دختران، افزایش مراکز مشاوره ای تحت حمایت دولت و تسهیل استفاده از خدمات روانشناسی می تواند در کاهش این معضل اجتماعی تاثیر گذار باشد.

نگارنده: بردباری

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز