نائب رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز تاکید کرد:

ضرورت برنامه ریزی برای ایجاد free zone در محدوده بازار تبریز

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۱۰:۳۹:۴۹
کد خبر: ۸۷۶۵۹۸
ضرورت برنامه ریزی برای ایجاد free zone  در محدوده بازار تبریز
نائب رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز به ضرورت برنامه ریزی برای ایجاد free zone در محدوده بازار تبریز اشاره کرده و گفت: گسترش این مکان‌ها رابطه مستقیمی با جذب توریست و افزایش حضور گردشگران دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، سعید نیکوخصلت با بیان این مطلب اظهار داشت: free zone یعنی منطقه‌ای که عاری از خودرو باشد ولی ما در این زمینه که بازار و محدوده آن پیاده راه شود هیچ گونه توجهی نکرده ایم.

او با تاکید بر لزوم افزایش چنین مسیرهای فاقد خودرو در سطح شهر، افزود: طبق مطالعات انجام شده، حدود ۳۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در تبریز می تواند اضافه شود ولی فعلا توافقی که در این مسیر با اصناف انجام شود و یا مطالبه‌ای که از طرف شهروندان مطرح شود تا مسئولان شهرداری را برای این اتفاق مجاب کند، شاهد نبوده‌ایم.

نیکوخصلت با بیان اینکه شهروندان باید مطالبه گر و تحول گرا باشند ولی این تحول گرایی بین شهروندان تبریزی بسیار اندک است، اظهار داشت: امروز آمستردام شهر دوچرخه دنیا به شمار می‌رود در حالی که قبل از اینکه به این شهر تبدیل شود، حداقل ۲۰۰ تا ۱۰۰ هزار نفر از مردم آن دوچرخه داشتند. مردم آمستردام به خیابان می آمدند و می گفتند برای دوچرخه های ما مسیری را تدارک ببینید و این چنین بود که مطالبه گری شهروندان به نتیجه می رسید.

عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: جاده ائل گلی که یک مسیر توریستی و تفریحی است چرا باید در آنجا خیابان چهار بانده باشد در حالی که برای مسیر دوچرخه مسیری در نظر گرفته نشده است. این نشان می دهد ما درست و محیط زیستی نگاه نکرده ایم که به همین منظور باید یک سری اصلاح رفتاری بین مردم و مسئولان صورت گیرد.

نیکوخصلت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ناهنجاری‌های ترافیکی در تبریز بسیار به چشم می‌خورد، یادآور شد: خیلی اتفاق‌ها در حوزه حمل و نقل در کشورهای دیگر رخ می دهد که در تبریز شاهد آن نیستیم.

او با ذکر مثالی در این خصوص گفت: مثلا وانت بارها را در نظر بگیرید که خیلی راحت به صورت دوبله پارک می‌کنند چرا که قوانین تبصره دارند. مثلا خودرویی را راهنمایی می برد و بعد شما می توانید با پرداخت مبلغی آن را تحویل بگیرید.

نیکوخصلت خاطرنشان کرد: در اینجا نیازمند همراهی مردم هستیم. به طوری که به مردم بگوییم خرید از آن وانتی ظلمی در حق کسی است که مغازه میوه فروشی دارد و عوارض و ... برای اوشامل می‌شود. این مالیات در بهداشت و رفاه شهری هزینه می شود و او اگر سودی اندکی از فروش داشته باشد این مالیات را پرداخت نمی‌کند.

این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز ادامه داد: باید قباحت و نادرستی خرید از آن وانت بار از ابتدا به شهروند آموزش داده شود تا بعدها شاهد نتایجی مثل توقف وانت بار ها و جریمه و ... هم نباشیم.

او با تاکید بر اهمیت ایجاد شهری زیست پذیر، تصریح کرد: وقتی بتوانیم شهر را زیست پذیر کنیم این موضوع رابطه مستقیمی با آمدن سرمایه گذار دارد. آماری که در شهرهای توسعه یافته شاهد آن هستیم نشان می‌دهد در شهری که ۱ میلیارد برای زیست پذیری آن هزینه شده از سوی دیگر ۲۰ میلیارد سرمایه گذاری در آن شهر اتفاق افتاده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز