آغاز به کار کارگاه ساخت سردیس مفاخر ادبی و آیینی؛

تبریز در محرم امسال به سردیس شاعران و مفاخر ادبیات آیینی مزین می‌شود

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۰۹:۵۸:۱۳
کد خبر: ۸۹۳۵۶۲
تبریز در محرم امسال به سردیس شاعران و مفاخر ادبیات آیینی مزین می‌شود
فعالیت کارگاه آموزشی ساخت سردیس های مفاخر ادبی و آیینی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، هنر به هر شکل و هر رنگی، زیباست؛ چه در قالب یک تابلوی نقاشی رنگها را به جلوه بگذارد و چه به صورت یک تندیس، و یا حتی در پیچ و تاب جوهرسیاه یک خط؛ و تمامی این آثار، یادآورهنر بزرگ مردان و زنانی است که روزگاری برای اعتلای علمی و فرهنگی این مرز و بوم تلاش کرده اند و دستاوردها داشته اند.

در این میان برگزاری رویدادها و برنامه های فرهنگی می تواند معرفی هنرها و هنرمندان را به بهترین وجه بر عهده بگیرد. به بیانی دیگر، اگر یک شهر، هنر و هنرمندان خود را نشناسد و آنان را قدر ننهد، در عرصه فرهنگ ملی و جهانی، جایگاهی در خور نخواهد داشت.

بر این اساس، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، با برپایی برخی برنامه های هنری و کارگاه های آموزشی، در صدد بوده تا ضمن اجرای طرح های مختلف هنری، علاوه بر استحصال اثرهای ارزشمند و اعتلای ذخایر هنری تبریز، حضور و تجمیع هنرمندان در این شهر را نیز، به عنوان اتفاقی میمون و مبارک، رقم زند و نام تبریز را در مجامع هنری انعکاس دهد.

تازه ترین رویداد، برگزاری کارگاه آموزشی ساخت سردیس مفاخر و شعرای ادبیات آیینی تبریز است که به مناسبت ماه محرم و همزمان با فرارسیدن ایام عزاداری اباعبدالله الحسین آغاز شده است. بر اساس برنامه مدون در این کارگاه آموزشی، مقرر است ۱۴ تن از هنرمندان مجسمه ساز، سردیس ۱۴تن از شعرا و مفاخر ادبیات آیینی اهل تبریز را در مدت ۵ روز بسازند. اما اهمیت ویژه این کارگاه، عمدتا به این دلیل است که پرداختن به ادبیات آیینی برای اولین بار توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز مطرح شده است.

کریم میمنت نژاد، معاون فنی و اجرایی زیباسازی، در این خصوص می گوید: تبریز همواره در برپایی مراسم عزاداری محرم شور و حال متفاوتی دارد و رنگ و بوی این روزهای تبریز با دیگر شهرهای کشور به طرز مشخصی فرق دارد. و البته که باید این عشق به خاندان عصمت و طهارت و پایبندی به آداب و رسوم عزاداری محرم در تبریز، نمود ویژه پیدا کند.

وی اضافه می کند: در این خصوص، جایگاه شاعران و مداحان اهل بیت پیامبر و اشعار آنان، نقش بسزایی در برگزاری پرشور این مراسمات به خود اختصاص می دهد و همین امر، لزوم پرداخت ویژه به معرفی این بزرگواران و ارج نهادن به اثار آنان را توجیه می کند. سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری نیز در پی تحقق بخشی به سیاستهای خود در ارج نهی به هنر و هنرمندان و بهره گیری از آثار آنان در اعتلای جایگاه هنری شهر، برپایی این کارگاه آموزشی را در راس برنامه های خود قرار داده است.

معاون فنی و اجرایی زیباسازی تاکید می کند: تعداد ۱۴ سردیسی که حاصل این کارگاه آموزشی خواهدبود، پس از مکان یابی در محل زندگی آنان، نصب خواهد شد.

بازدید از این کارگاه آموزشی برای عموم هر روز از ساعت ۹صبح تا ۶عصر آزاد است.

خاطره میرزایی

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز