به مناسبت هفته ملی کودک؛

 « پیک امید» شادابی به کودکان روستاهای محروم هدیه می دهد

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ - ۱۵:۵۰:۳۴
کد خبر: ۹۰۹۱۲۵
 « پیک امید» شادابی به کودکان روستاهای محروم هدیه می دهد
 بدون تردید کودکان نیروهای بالقوه ای هستند که در شکل دادن به جامعه و تغییر و تحولات آینده نقشی بنیادی بر عهده خواهند داشت. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، داشتن جامعه ای پویا و موفق مرهون کودکانی سالم و پر انرژی است.

نیاز جامعه اقتضا می کند که برای حال و آینده کودکان تصمیماتی اتخاذ شود که در پیشرفت آنها مفید واقع شود.

هفته ملی کودک فرصت مغتنمی است تا نیازهای روحی و روانی این نوشکفتگان و نوردیدگان خانواده های ایرانی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. کودکانی که در شهرها زندگی می کنند از برخی امکانات سخت افزاری و نرم افزاری نظیر پارکها، کتابخانه ها، مراکز فرهنگی و غیره بهره مند می باشند و به تناسب نیاز خودشان با مراجعه به هر یک از این مراکز از خدمات آنها استفاده می کنند.

اما در این میان هستند کودکانی که در مناطقی بسیار محروم و دورافتاده زندگی می کنند و دسترسی به این مراکز فرهنگی ندارند.

بسیاری از کودکان روستایی محروم از این امکانات می باشند. آنها نیز نیروهای بالقوه ای هستند که در شکل دادن جامعه آینده نقشی اساسی ایفا خواهند کرد. لذا توجه به این کودکان نیز باید در اولویت های برنامه های فرهنگی مراکز فرهنگی واقع گردد.

کودکان روستایی که در مناطق دور افتاده ای از گوشه و کنار این مرز و بوم زندگی می کنند به کتاب، اسباب بازی، دیدن فیلم و سایر خدمات فرهنگی نیازمند هستند.

آنها هیچ فرقی با سایر کودکان ندارند و توجه به نیازهای آنها ضرورتی انکار ناپذیر است. از همین جهت توجه به توسعه فرهنگی و مطالعه مفید و جهت‌دار در روستاها، مناطق محروم، دورافتاده و مرزی همت مضاعف می‌طلبد و برای اینکار باید به‌خوبی از امکانات موجود بهره برد.

توسعه فرهنگی با رویکرد توجه به کودکان مناطق محروم روستایی ضروری است. در این راستا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی همزمان با سراسر کشور جهت بهره مندی کودکان محروم و کم برخوردار در مناطق روستایی و شهرستانی اقدام به برگزاری طرحی فرهنگی با نام « پیک امید» کرده است.

با توجه به اینکه رسالت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خدمات رسانیِ فرهنگی به کودکان و نوجوانان از طریق مراکز فرهنگی هنری سراسر کشور است. لذا کانون پرورش فکری در مناطقی که امکان حضور کودکان و نوجوانان در مراکز ثابت وجود ندارد از مراکز پستی و سیار روستایی و شهری بهره می گیرد. البته روستاها و مناطقی نیز وجود دارند که حضور مستمر واحدهای سیار در آن ها امکان پذیر نیست. هم چنین در برخی از موارد، ممکن است به دلیل اتفاقات جوی و بلایای طبیعی، خدمات رسانی فرهنگی در برخی از مناطق کشور ضرورت پیدا کند. در همین راستا و به منظور رفع این نیاز، امداد فرهنگی « پیک امید» برای خدمات رسانی فرهنگی به مناطق کم برخوردار و بحران زده، با همکاری بسیج کانون، راه اندازی شده است.

نظر به اینکه اصلی‌ترین وظیفه کانون پرورش فکری دادن خدمات فرهنگی و ترویج کتاب خوانی و پرورش خلاقیت برای کودکان است و از آنجا که بسیاری از کودکان در مناطق محروم دسترسی به مراکز کانون را ندارند. از همین جهت طرح امداد فرهنگی پیک امید طراحی شده تا از این طریق بتوان به روستاها و مراکزی که کم برخوردار هستند فعالیت‌هایی مانند کتابخوانی، قصه گویی، اهدای کتاب، آموزش هنرهای دستی، کاردستی، نمایش فیلم و انیمیشن را انجام داد.

آنچه برای کانون پرورش فکری مهم است این که بتوان بچه‌ها را بخصوص در مناطق محروم با کتاب و کتاب خوانی و اندیشه آشنا کرد و نگاهشان را به زندگی تغییر داد. بایستی بچه‌ها یاد بگیرند برای رسیدن به موفقیت نباید به دیگران تکیه کنند و خودشان بتوانند روی پای خود بایستند و این تغییر را ایجاد کنند، می‌تواند در رفع محرومیت اثرگذار باشد. امداد فرهنگی پیک امید با هدف ارائه خدمات فرهنگی به کودکان و نوجوانان مناطق کم برخوردار، نابرخوردار و مناطق بحران زده، ایجاد مدیریت واحد برای آمادگی دائمی و اقدام مؤثر و مفید در خدمات رسانی فرهنگی به مناطق کم برخوردار و حضور موثر در شرایط وقوع بحران های طبیعی برای امیدآفرینی در میان کودکان و نوجوانان و همچنین ترویج روحیه کار داوطلبانه و فعالیت های جهادی میان مربیان، هنرمندان و نویسندگانِ حوزه ی کودک و نوجوان اجرا می شود.

یادداشت: نسرین ذاکری فر

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز