گام های بلند ارس برای تبدیل شدن به پایتخت زیست‌بوم دانش‌بنیان ایران

۱۳۹۸/۰۸/۱۶ - ۱۱:۰۷:۲۷
کد خبر: ۹۲۱۰۳۳
گام های بلند ارس برای تبدیل شدن به پایتخت زیست‌بوم دانش‌بنیان ایران
تحول اقتصادی در طی سال های گذشته باعث شده است تا کارکردها و فلسفه وجودی مناطق آزاد تحت تاثیر مولفه های مرتبط با اقتصاد دانش بینان قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، تمرکز بر فعالیت های فناورانه در توسعه اقتصادی مناطق آزاد موضوعی است که امروز بیش از گذشته مورد توجه و تمرکز ویژه متولیان امر قرار گرفته است از این رو مناطق آزاد نیز تلاش می کنند تا با گذر از مدیریت های سنتی به سمت توجه به کسب و کارها و فعالیت های دانش بنیان روی آورند.

شروع فعالیت های متمرکز در حوزه فعالیت های فناورانه در منطقه آزاد ارس به سال 1395 برمی گردد به طوری که مرکز رشد واحدهای فناور ارس در 25 آذر ماه 1395 در ساختمانی به متراژ 500 متر مربع و با 20 دفتر کار برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان آغاز به کار کرد و این شروعی بود برای ادامه این روند و طبق ارزیابی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در آبان ماه سال گذشته ، رتبه نخست جذب شرکت‌های دانش بنیان در بین مناطق آزاد به منطقه آزاد ارس اختصاص یافت.

منطقه آزاد ارس به عنوان یکی از مناطق پیشرو در حمایت از فعالیت های دانش بینان شناخته می شود به طوری که افتتاح نخستین مرکز نوآوری مناطق آزاد تجاری کشور در این منطقه در تیر ماه سال جاری را می توان دلیلی بر این ادعا دانست.

اما حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور  در این منطقه تنها در ایجاد این مراکز خلاصه نشده و افتتاح نخسین صندوق پژوهش و فناوری خصوصی درارس حمایت عملی از این قبیل کسب و کارها را نمایان کرد.

حضور سازمان منطقه آزاد ارس در هفتمین نمایشگاه رینوتکس نیز بهانه ای بود تا در جریان آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور قرار بگیریم.

فعالیت بیش از ۴۰ واحد دانش بنیان در منطقه آزاد ارس

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس در حاشیه بازدید از این نمایشگاه از فعالیت بیش از ۴۰ واحد دانش بنیان در منطقه آزاد ارس خبر داد و گفت: خوشبختانه در طول ماه های گذشته شاهد  افزایش کمی و کیفی فعالیت های این شرکت ها در منطقه آزاد ارس بودیم.

توسعه اقتصاد دانش بنیان اولویت منطقه آزاد ارس است

محسن نریمان  با تاکید بر ضرورت حمایت از فعالیت شرکت های دانش بینان افزود: تاسیس صندوق پژوهش و فناوری در منطقه آزاد ارس، بستر مناسبی  را برای حمایت از شرکت های فناور در این منطقه ایجاد کرده است و در سفر اخیر معاون محترم رییس جمهور نیز شاهد  اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال به منظور حمایت از طرح‌های فناورانه ارائه شده به این صندوق بودیم.

وی با اشاره به ارائه مشوق های حمایتی به شرکت های دانش بنیان و فناور مستقر در منطقه آزاد ارس گفت: تخفیف در عوارض پروانه ساخت تا 50 درصد، تخفیف در هزینه زمین تا 30 درصد، تخفیف در هزینه اجاره سالن‌های استیجاری برای پنج سال اول تولید انبوه به میزان 50درصد ،تخفیف در هزینه عوارض مجوز فعالیت و عوارض عمران شهری تا 100 درصد و ایجاد زمینه همکاری با صنایع موجود در منطقه در خصوص ارائه خدمات فنی و تخصصی از جمله مشوق‌های ارائه شده به شرکت‌های دانش‌بنیان است.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس در زمینه تاثیر اقتصاد دانش بنیان بر رشد و توسعه منطقه، گفت: با فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناور، علی رغم تحریم ها، صادرات منطقه آزاد ارس نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 76 درصد افزایش یافته است. 

نریمان افزود: تولید محصولات کشاورزی نیز تقریبا به همین میزان در سالجاری افزایش یافته است. 

وی خاطرنشان کرد: بزرگترین مجتمع گلخانه ای خاورمیانه تا 2 هفته آینده در منطقه آزاد ارس به بهره برداری می رسد تا میزان تولیدات گلخانه ای و صادرات این محصول تا 40 هزار تن در سال افزایش پیدا کند. 

نریمان تاکید کرد: وسعت منطقه آزاد ارس در هفته های گذشته از 51 هزار هکتار به 73 هزار هکتار افزایش پیدا کرده است و این موضوع توان منطقه را برای توسعه بیشتر بالا می برد. 

پریسا بهلولی، مدیر مرکز رشد واحدهای فناور ارس نیز در خصوص حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: تامین دفتر کار، مشاوره و نیازسنجی، توسعه تبلیغات و بازاریابی و برند سازی، ارائه تسهیلات مالی پس از پذیرش در مرکز رشد، اجرای طرح سرباز فناور وظیفه در مرکز رشد ، حمایت حضور در نمایشگاه های داخلی از جمله دیگر مشوق های حمایتی است.

وی ایجاد اکوسیستم استارت آپی  را از جمله برنامه های این مرکز عنوان کرد و گفت: ایجاد این اکوسیستم از استراتژی‌های سازمان، برای حمایت از کسب و کارهای نوپا است.

بهلولی ادامه داد: در منطقه آزاد ارس اکوسیستم فناوری از سال های گذشته ایجاد شده و این اکوسیستم در حال تکمیل است.

رونق زیست‌بوم نوآوری و تحول در اقتصاد کلان بدون شک به دست نمی آید مگر با گذر از کسب و کارهای سنتی به سمت کسب و کارهای مدرن و شکل گیری زیست بوم کارآفرینی و نوآوری با توجه به عملکرد و برنامه های این منطقه در آینده نزدیک دور از انتظار نیست و امید می رود با ادامه این روند در این منطقه شاهد تبدیل شدن ارس به پایتخت زیست‌بوم دانش‌بنیان ایران باشیم.

گزارش: بردباری

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز