شهردارتبریز خبر داد:

صدور پروانه برای نوسازی بافت‌های ناکارآمد تا تراکم مجاز صددرصد رایگان است

۱۳۹۸/۱۰/۰۷ - ۱۲:۳۸:۳۲
کد خبر: ۹۴۲۲۲۳
صدور پروانه برای نوسازی بافت‌های ناکارآمد تا تراکم مجاز صددرصد رایگان است
شهردار تبریز گفت: شهروندان تبریزی می توانند برای نوسازی بافت فرسوده و حاشیه‌نشین ضمن دریافت رایگان پروانه ساخت تا تراکم مجاز، از تسهیلات دولتی نیز استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، ، ایرج شهین باهر در حاشیه کارگاه تخصصی تجارب و  درس آموخته های زمین لرزه ۱۷ آبان شهرستان میانه و سراب، با اعلام خبر فوق، گفت: هم اکنون حدود ۵۰۰ هزار نفر از شهروندان تبریزی در بافت ناکارآمد زندگی می کنند که مقداری از آنها در بافت حاشیه نشین و بخشی در بافت های فرسوده مستقر هستند.

او ادامه داد: متاسفانه هر دو بافت از نظر استحکام ساختمان مشکل دارند چون به شکل فنی احداث نشده اند.

شهردار تبریز عنوان کرد: بافت فرسوده در گذشته بدون لحاظ کردن آئین نامه های امروزی زلزله احداث شده اند و از این بابت مشکل دارند و مشکل بافت حاشیه نشینی نیز غیرمجاز و بدون مجوز احداث شدن آنها است.

او افزود: هم اکنون حدود ۲هزار و ۴۰۰ هکتار بافت حاشیه نشین و دو هزار هکتار بافت فرسوده داریم که تقریبا یک سوم شهر ما را این بافت ناکارآمد شکل می دهد.

ایرج شهین باهر در خصوص راه های برطرف کردن مشکل بافت ناکارآمد در تبریز، گفت: برنامه ریزی در راستای نوسازی بافت ناکارآمد ضروری است و در سال های اخیر شهرداری تسهیلاتی برای نوسازی بافت ها و پروانه هایی که خود مردم می گیرند و احداث می کنند، در نظر گرفته است.

او ادامه داد: صدور پروانه در این بافت ها تا تراکم مجاز صد درصد رایگان است و هیچ هزینه ای برای پروانه دریافت نمی شود و از طرفی وام هایی که دولت پیش بینی کرده است، کمک کرده تا بخشی از این بافت ها نوسازی شوند.

شهردار تبریز با اشاره به موضوع بازآفرینی شهری، یادآور شد: اداره راه و شهرسازی اهدافی در حوزه بازآفرینی دارد و تلاش می کند که با اختصاص زمین، ساخت و ساز کرده و جابجایی انجام دهد اما هنوز امکان جابجایی برای بافت ناکارآمد فراهم نشده است.

او افزود: در کنار این موضوعات، ما پیگیر هزار واحد مسکونی در حال احداث برای بافت های حاشیه نشین هستیم که پس از احداث، همشهریان حاشیه نشین را به این واحدها جابجا کنیم. کاری که پیش از این با احداث ۲۰۰ واحد مسکونی انجام شده است.

ایرج شهین باهر گفت: در کنار این اقدام، تلاش می کنیم بافت ها را با مسیرگشایی و پله گذاری و ایجاد کتابخانه و پارک که باعث ارزش افزوده می شود، تقویت کنیم که با این کار خود مردم نیز برای احداث و نوسازی تشویق می شوند.

او ادامه داد: اخیرا فقط در مناطق شیب دار حاشیه نشین، بخاطر دسترسی راحت بیش از چهار کیلومتر پله گذاری انجام داده ایم و سعی می کنیم نفوذپذیری بافت ها را بیشتر کنیم تا شهروندان خودشان بافت فرسوده را نوسازی کنند.

شهردار تبریز اظهار کرد: تا زمانی که خود شهروندان برای نوسازی بافت ناکارآمد اقدام نکنند، کار چندانی از دست شهرداری و دولت برنمی آید و باید خود شهروندان همت کنند و در این راستا از تسهیلات دولت و شهرداری استفاده کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز