برای اولین بار انجام می‌شود:

سرویس کاری اساسی ساعت عمارت شهرداری تبریز

۱۳۹۸/۱۰/۰۷ - ۱۲:۴۳:۱۴
کد خبر: ۹۴۲۲۲۸
سرویس کاری اساسی ساعت عمارت شهرداری تبریز
سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز از سرویس‌کاری و تعمیرات اساسی ساعت عمارت شهرداری برای اولین بار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، رضا خلیلی با اعلام این خبر افزود: ساعت قدیمی برج عمارت شهرداری تبریز برای اولین بار از تاریخ نصب در سال ۱۳۱۴، تعمیر و سرویس اساسی می شود.

او ادامه داد: این ساعت بر روی برج ۳۰ متری عمارت شهرداری تبریز نصب شده که یکی از دیدنی های شهر تبریز است و ساخت آن توسط آفدیس اوهانجانیان معمار ایروانی مقیم تبریز و به دستور شهردار وقت تبریز ارفع الملک جلیلی از ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ خورشیدی طول کشیده است و در سال ۱۳۷۷ به ثبت ملی رسیده است.

خلیلی افزود: شهرداری تبریز تلاش می کند پس از اتمام تعمیر اساسی ساعت و ایمن سازی مسیر دسترسی، امکان بازدید عموم از این ساعت ارزشمند و بی نظیر را در مرتفع ترین قسمت برج عمارت شهرداری فراهم نماید.

این کاخ در مرکزی ترین میدان شهر یعنی میدان شهرداری(ساعت) قرار گرفته و در سال ۱۳۸۶ به نخستین موزه شهر و شهرداری های کشور تبدیل شد.

ساعت عمارت شهرداری تبریز، توسط شرکت انگلیسی gillett&johnston ساخته شده است و از نوع مکانیکی چهار صفحه ای بوده که از صدها قطعه و چرخ دنده بسیار حساس تشکیل شده که گذر زمان را هر ۱۵ دقیقه یکبار با طنین موزون زنگ های بزرگ موجود در بالای برج یادآوری می کند. کارکرد بدون وقفه این ساعت در ۸۴ سال گذشته و استهلاک برخی از قطعات ساعت باعث شده تا نیاز به تعمیر جدی پیدا کند؛ که همین امر در پی بازدید کارشناسان و ساعت سازان مطرح تبریز از ساعت مذکور مورد تاکید قرار گرفت.

بر این اساس با مطالعات لازم، ایمن سازی و نظارت گروه ساعت سازان خبره مورد تایید اتحادیه صنفی مربوطه، عملیات تعمیر و بازسازی اساسی این ساعت به زودی آغاز خواهد شد؛ در این چارچوب قرار است جزء به جزء این ساعت اعم از چرخ دنده ها، عقربه ها، وزنه های تعادل و کابلها و صفحات فلزی تعمیر و بازسازی شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز