دبیر شورای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌شرقی:

فهما رویدادی برای نظارت دقیق بر فعالیت کانون های مساجد است

۱۳۹۸/۱۱/۰۵ - ۱۰:۲۰:۴۰
کد خبر: ۹۵۵۱۲۷
فهما رویدادی برای نظارت دقیق بر فعالیت کانون های مساجد است
دبیر شورای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌شرقی گفت: تمامی کانون های شهری و روستایی سراسر کشور در قالب رویداد ملی فهما؛ مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، «محمد محمدپور» در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که با محوریت «رویداد ملی فهما» برگزار شد، اظهار داشت: در این طرح تمامی کانون های شهری و روستایی سراسر کشور در 8 شاخص عمده مورد سنجش و ارزیابی فعالیت‌ها قرار می گیرند.

دبیر شورای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: قرآن و عترت، کتاب و کتابخوانی، شبکه سازی کانون‌های مساجد، شبکه‌های مجازی و فعالیت‌های هنری و ادبی اوقات فراغت، فضای مجازی و رسانه و خلاقیت و نوآوری از جمله 8 معیار عمده جهت سنجش میزان فعالیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است.

وی افزود: برای این که میزان اهتمام استان‌ها در فعال نگه داشتن این کانون‌ها مشخص شود، طرح پایتخت فرهنگی و هنری مساجد ایران (فهما)، بعد از ابلاغ اساس نامه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریف شد تا ارزیابی موثری در این خصوص انجام گیرد.

محمدپور تصریح کرد: اگر استانی بتواند حداکثر امتیازهای لازم را کب کند؛ به عنوان برتر کشوری انتخاب خواهد شد و ضمن حمایت های مادی و معنوی از کانون های آن استان؛ رویدادهای فرهنگی آن سال کشور به سمت این استان گسیل خواهد شد، البته از 180 کانون با امتیاز بالا نیز به همراه استان برتر همزمان 26 بهمن ماه سال جاری، مصادف با ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) تقدیر می‌شود.

دبیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان با بیان اینکه طرح پایتخت فرهنگی هنری ساجد ایران با عنوان "فهما" برای ارزیابی موثر به لحاظ نوع و شکل اهتمام کانون ها به شاخص های مورد سنجش در دست اجراست، گفت: قرار است طرح تکامل یافته و نهایی فهما تا سال ۱۴۰۰ تدوین و اجرایی شود.

محمدپور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بر اساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در سال 1371، با مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال شده اند، اظهار داشت: هدف از ایجاد این کانون‌ها اجرای فعالیت های هنری و فرهنگی در مساجد، در کنار اعمال عبادی است که موجب نشان دادن کارکرد اصلی مساجد می‌شود.

وی با بیان این‌که احیای کارکرد حقیقی مساجد رویکرد اصلی فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد است، تصریح کرد: کانون ها این امکان را ایجاد کرده اند که مردم شهرها، روستاها و حتی مناطق کم برخوردار بتوانند از امکانات و خدمات فرهنگی بهره مند وشند.

دبیر شورای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌شرقی با بیان این که بخشی از اهداف این کانون‌ها شناسایی، تقویت و پرورش استعدادهای انسانی است، افزود: چه بسا در مناطق شهری و روستایی ما استعدادهای بی‌نظیری وجود دارد که می‌توان با معرفی به کانون، آن‌ها را پرورش داد.

محمدپور ادامه داد: مشارکت‌های مردمی در حوزه فرهنگی و هنری با حضور نیروهای کارآمد، برنامه ریزی برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانانی که عضو کانون هستند، ایجاد فضای اخوت، همدلی، ارتباطات اجتماعی و آموزش‌ها در زمینه مهارت فردی بین فردی و اجتماعی بخشی از دیگر کارکردهای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است.

وی با اشاره به این که 24 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور و هزار و 388 کانون در سطح استان وجود دارد، گفت: 5 هزار و 759 مسجد در سطح استان وجود دارد که یک سوم این مساجد دارای کانون فرهنگی هنری هستند که مجموعه‌ای از نیروهای پرانگیزه، متخصص و متعهد در آن فعالیت‌های گسترده‌ای را در حوزه‌های مختلف رقم می‌زنند.

محمدپور خاطرنشان کرد: از این میان 251 مسجد استان که کانون دارند؛ بهره مند از فعالیت کتابخانه و قرائتخانه با هزاران جلد کتاب هستند تا خروجی آن مساجد افراد عالم و دانشمند باشد؛ در این کتابخانه‌ها؛ کارهای پژوهشی و مطالعاتی نیز صورت می گیرد.

وی با بیان این‌که  10 خانه فرهنگ دیجیتال نیز در سطح کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فعال است، گفت:  818 کانون فرهنگی و هنری استان در مساجد روستایی هستند که بیش‌ از تعداد کانون‌های شهری در آذربایجان شرقی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، با اشاره به فعالیت‌های گسترده قرآنی در کنار کارهای فرهنگی و هنری کانون‌ها، افزود: مساجدی که حتی کانون‌های فرهنگی و هنری نیز ندارند، فعالیت قرآنی می‌کنند، برای مثال 67 مرکز قرآنی خانه نور، هزار و 738 مسجد مجری طرح نور و تفسیر کوتاه روزانه با مدیریت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فعالیت دارند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز