خسارت ۴۵۰ میلیارد ریال کرونا به بخش گردشگری آذربایجان‌غربی

۱۳۹۹/۰۵/۲۰ - ۰۹:۵۹:۰۳
کد خبر: ۱۰۴۱۸۱۰
خسارت ۴۵۰ میلیارد ریال کرونا به بخش گردشگری آذربایجان‌غربی
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: خسارت کرونا به بخش گردشگری استان ۴۵۰ میلیارد ریال بوده که عمده این خسارت‌ها مربوط به مراکز اقامتی است.

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی، جلیل جباری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: این خسارت ها به تاسیسات اقامتی پذیرایی، هتل‌ها، مهمانپذیرها، مسافرخانه ها، اقامتگاه های بوم گردی، دفاتر خدماتی مسافرتی، مجتمع های گردشگری، مجتمع های تفریحی و صنایع دستی وارد شده است.

وی اضافه کرد: ۲۴۶ واحد تاسیسات اقامتی در آذربایجان‌غربی وجود دارد که نیاز است مشکلات این صنف منعکس و تدابیری برای جبران آنها اندیشیده شود.

وی ادامه داد: سال گذشته، سال خوبی از نظر برنامه‌های توسعه گردشگری در آذربایجان‌غربی بود به طوری که میانگین اشغال هتل‌های استان ۷۰ درصد شد ولی امسال با شیوع کرونا خسارت‌های چشمگیری را در این بخش شاهد بودیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: ۲۶ طرح هتلینگ در استان حال ساخت است که میزان پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها بالای ۵۰ درصد بوده و تکمیل آنها در دستور کار اداره‌کل قرار دارد.

وی بیان کرد: امسال ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان اختصاص یافته که نسبت به ابتدای دولت تدبیر و امید، از افزایش ۱۰ برابری برخوردار است.

جباری افزود: ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار سفر رییس جمهوری به استان در سال ۱۳۹۸ به طور کامل و ۱۰۰ درصد تخصیص یافته و برای ۶ پروژه مهم گردشگری و میراث فرهنگی در شهرهای استان هزینه می‌شود.

وی بیان کرد: با استفاده از این اعتبارات، طرح های توسعه زیرساخت‌های گردشگری میراث جهانی تخت‌سلیمان و قره کلیسا، احیای حجره های مسجد جامع ارومیه، احیای بناهای تاریخی ستاد لشکر ارومیه، طراحی سایت‌موزه باز جنگ چالدران و توسعه مجموعه تاریخی و فرهنگی شمس تبریزی خوی اجرا شده‌است.

وی گفت: اعتبار فصل های میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌غربی پاسخگوی حجم زیاد طرح ها و برنامه های این بخش نیست و بر اساس برآوردهای انجام شده سالانه بیش از یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار برای حفاظت و مرمت آثار تاریخی، تامین زیرساخت‌های گردشگری و توسعه صنایع دستی استان مورد نیاز است.

آذربایجان‌غربی دارای بیش از یکهزار و ۶۰۰ اثر طبیعی و تاریخی ثبت ملی بوده و ۲ اثر تاریخی این استان شامل مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان و قره کلیسا چالدران در فهرست سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 در سطح استان در مجموع ۲۴۶ واحد تاسیسات اقامتی وجود داشته و تعداد تخت‌های اقامتی استان پنج هزار و ۲۱۳ مورد است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز