افتتاح نمایشگاه عکس " تو روزی بازخواهی گشت" با موضوع دریاچه ارومیه

۱۳۹۹/۰۶/۱۳ - ۱۰:۴۷:۴۵
کد خبر: ۱۰۵۳۰۵۱
افتتاح نمایشگاه عکس  تو روزی بازخواهی گشت  با موضوع دریاچه ارومیه
نمایشگاه عکس با عنوان "تو روزی باز خواهی گشت" از آثار رضا امن‌زاده با موضوع دریاچه ارومیه امروز پنجشنبه در نگارخانه گالری ۱۷ ارومیه گشایش یافت.

نمایشگاه عکس" تو روزی باز خواهی گشت" با موضوع دریاچه ارومیه از رضا امن‌زاده برای دومین بار در معرض دید علاقمندان به هنر و دوست‌داران محیط زیست قرار می‌گیرد.

امن زاده درباره رسالت هنرمند در پرداختن به موضوعاتی نظیر دریاچه ارومیه معتقد است که همه ما در قبال مشکلات زیست محیطی دریاچه ارومیه مسوول هستیم

وی گفت: بازگو کردن چالش های زیست محیطی به واسطه خلق آثار هنری وظیفه هنرمند است و من بعنوان عکاس و فیلم ساز مسوولیت دارم تا این دغدغه های را منعکس کنم.

این هنرمند ارومیه ای  با بیان اینکه همه انسان ها در سرتاسر کره زمین با مشکلات زیست محیطی دست به گریبانند در باره اهمیت برگزاری مجدد این نمایشگاه گفت: برگزاری نمایشگاه های هنری با موضوع محیط زیست در همه جای جهان می تواند مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد و حس مسوولیت در قبال محیط زیست را در مردم برانگیزد.

رضا امن زاده رسالت عکاس مستند را بازگویی واقعیت بدون دستکاری توصیف کرد و افزود: باتوجه به شرایط کنونی دریاچه ارومیه ناامیدی حس غالب در تصاویر است و ترس و اضطراب را در مورد سرنوشت دریاچه به نمایش می گذارد؛ من بعنوان یک عکاس  شرایط حال دریاچه و احساسم را مستند کردم ولی با این حال درانتخاب عنوان نمایشگاه مایل بودم که امیدوارانه به سرنوشت نگین آبی آذربایجان نگاه کنم.

دراین نمایشگاه ۲۰ اثر در ابعاد ۳۰*۴۵ به سبک استیج و مستند به نمایش گذاشته شده است که در عین انسجام، روایت های گوناگونی از حال و روز دریاچه ارومیه را بیان کرده و مخاطب را در مراحل مختلف از نظر مفهوم، محتوا و حتی احساس و عواطف به چالش می کشد.

برای مثال در برخی تصاویر هنرمند چهره سوژه انسانی در پشت ماسک‌های شیمیایی به تصویر کشیده و این هشدار را می‌دهد که "مردم خطر طوفان‌های نمکی کمتر از انفجار بمب شیمیایی نیست! "

در "استیتمنت" این نمایشگاه جمله ای از مرحوم فریدون مشیری به چشم می خورد که نام این نمایشگاه را به خود مزین کرده است؛  که نشان از امیدواری به آینده روشن دریاچه ارومیه خبر می دهد.

دریاچه ارومیه که به عنوان بزرگترین دریاچه کشور و دومین دریاچه شور جهان شناخته می‌شود از سال ۱۳۷۶ با روند تدریجی خشک شدن مواجه شد.

این فاجعه زیست محیطی در طول نزدیک به ۲۰ سال بیش نیمی از آب خود را از دست داد و این روند به قدری کند اتفاق افتاد که زمانی افکار عمومی را به سمت خود جلب کرد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان احیای این نگین آبی نه تنها دشوار بلکه غیر ممکن بود.

​در سال‌های اخیر چند نمایشگاه هنری در خصوص آگاه‌سازی و تنویر افکار عمومی نسبت به دریاچه ارومیه شکل گرفت که با نگاهی گذرا به این رویدادهای هنری می‌توان یک تصویر ذهنی از حال روز دریاچه ارومیه در یک دهه اخیر را مجسم کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز