تولید ۱.۸ میلیون تن چغندرقند در آذربایجان‌غربی در سال جاری

۱۳۹۹/۰۶/۱۹ - ۰۹:۱۹:۱۷
کد خبر: ۱۰۵۵۸۹۸
تولید ۱.۸ میلیون تن چغندرقند در آذربایجان‌غربی در سال جاری
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: تولید یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تن چغندر قند با توجه به شرایط مطلوب مزارع، طی سال جاری در استان پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش برنا آذربایجان غربی ؛ اکبر کرامتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی در جلسه کمیته پیگیری مسائل و مشکلات چعندرقند آذربایجان‌غربی افزود: در سال زراعی جاری حدود ۳۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفته است.

وی اظهار داشت: با توجه به وضعیت مطلوب مزارع چغندر قند استان، برداشت این محصول از ۲۵ تا ۳۰ شهریورماه بستگی به وضعیت آب و هوایی مناطق آغاز می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند، خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه بوده‌است.

وی ادامه داد: با توجه به کشت ۲۸ هزار و ۲۰۰ هکتار چغندر قند در سال زراعی گذشته، امسال سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته است.

کرامتی گفت: سطح کشت در شمال استان در مقایسه با سال گذشته که در سطح ۲ هزار و ۵۹۲ هکتار بوده در حدود ۵۰ درصد افزایش داشته‌است. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اهمیت توسعه کشت نشایی چغندرقند در جهت کاهش مصرف آب در مزارع اظهار کرد: امسال ۱۱۰ هکتار از مزارع به روش کشت نشایی و یکهزار و ۱۵۰ هکتار به روش متراکم و مابقی به صورت معمول کشت شده‌است،

وی ادامه داد: کاهش سطح کشت محصولات آب‌بر در کنار حفظ میزان تولید آن از اهداف وزارت جهاد کشاورزی در ترویج این نوع کشت است.

کرامتی با بیان اینکه کارخانجات سعی کنند با راهکارهای تشویقی مطالبات چغندرکاران را در اسرع وقت پرداخت کنند، افزود: ۵۰ درصد بهای چغندرقند تحویلی به هر پیمانکار ۱۵ روز پس از تحویل کل پیمان و ۵۰ درصد مابقی نیز بعد از اتمام بهره‌برداری هر کارخانه قند پرداخت می‌شود.

وی از کارخانجات قند استان درخواست کرد تا در مورد رویه افت زنی و موضوع عدم خروج محصول از استان اهتمام کافی و وحدت رویه را با همدیگر داشته باشند. 

وی بیان کرد: نیاز است برای ناظران عیار سنجی در آزمایشگاه کارخانه ها، یک دوره آموزشی تا شروع برداشت برگزار شود و کارخانه داران نیز از هم اکنون زیر ساخت های لازم را برای توسعه کشت متراکم این محصول در استان برای سال زراعی جدید فراهم‌ کنند.

آذربایجان‌غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و دارا بودن پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده همواره در تولید چغندرقند و شکر در کشور در جایگاه برتری قرار داشته و یکی از قطب‌های مهم تولید چغندرقند در کشور است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز