واکسینه ۲۰ هزار دام سنگین آذربایجان‌غربی برعلیه تب برفکی

۱۳۹۹/۰۷/۰۹ - ۰۷:۱۳:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۲۶۱
واکسینه ۲۰ هزار دام سنگین آذربایجان‌غربی برعلیه تب برفکی
سرپرست اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: ۲۰ هزار دام سنگین در این استان با همکاری بخش خصوصی و روستاییان برعلیه تب برفکی واکسینه شدند.

به گزارش برنا آذربایجان غربی،سید امید خلیل زاده سرپرست اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربیافزود: فاز دوم مایه کوبی دام سنگین آذربایجان غربی اعم از گاو و گاو میش با هدف کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌ واگیردار و مهلک تب برفکی انجام می‌شود.

وی گفت: جمعیت هدف گذاری شده ۳۰۰ هزار راس دام سنگین است که در همه واحدهای اپیدمیولوژیک در شهریور و مهرماه با همکاری ۹۵ مرکز مایه کوبی بخش خصوصی با نظارت اکیپ نظارتی بخش دولتی انجام می‌شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: یکی از راه‌های کنترل بیماری فوق العاده مسری و مهلک تب برفکی،  علاوه بر لزوم رعایت مقررات بهداشتی قرنطینه ای، واکسیناسیون مرتب و دوره ای جمعیت حساس دامها استان می‌باشد.

خلیل زاده گفت: دامداران در کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار نقش مهمی برعهده دارند و می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی، عدم تردد در میادین دام سنتی، واکسیناسیون به موقع و ضد عفونی دامداری‌های خود در کنار ادارات دامپزشکی از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: تعرفه های مایه کوبی اساسا تحت نظارت اداره دارو و درمان اداره کل دامپزشکی و شبکه های شهرستانهاست.

فاز نخست این واکسیناسیون در اردیبهشت ماه با پوشش کامل دامهای سنگین در آذربایجان غربی انجام شده‌است.

بیماری تب برفکی به عنوان مسری‌ترین و مهم‌ترین بیماری اقتصادی در صورت بروز نقش مهمی در  افت تولید انواع فرآورده‌های پروتئینی با منشاء دامی، شیر و فرآورده‌های آن خواهد داشت.

سرپرست اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی همچنین با اشاره به واکسیناسیون رایگان حیوانات خانگی اعم از سگ و گربه برعلیه بیماری هاری به مناسبت هفتم مهرماه روز جهانی هاری بیان کرد: این واکسیناسیون برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در جوامع در معرض خطر و حمایت از تلاش‌های بیشتر در جهت کنترل بیماری هاری است.

خلیل زاده با تاکید بر اینکه عمده ترین راه پیشگیری از بیماری هاری تزریق واکسن است، بیان داشت: به دامداران و افرادی که در تماس با دام هستند توصیه می‌شود نسبت به واکسیناسیون حیوانات خانگی اقدام کنند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: واکسیناسیون سگ های روستایی و عشایری به صورت مستمر در برنامه های مبارزه ای این اداره کل در سطح کلیه واحدهای روستایی به صورت رایگان در طول سال در حال اجرا است.

خلیل زاده گفت: طی ۶ ماهه نخست سال جاری تعداد هشت هزار و ۶۹۱ قلاده سگ علیه بیماری هاری مایه کوبی شده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز