تراز دریاچه ارومیه بدون تغییر طی یک هفته گذشته

۱۳۹۹/۰۷/۳۰ - ۱۱:۴۹:۳۲
کد خبر: ۱۰۷۶۲۹۹
تراز دریاچه ارومیه بدون تغییر طی یک هفته گذشته
رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه به دلیل پایان فصل گرما روند تبخیر آب دریاچه و کاهش تراز آن بسیار کند شده، گفت: طی یک هفته گذشته تراز دریاچه ارومیه پس از ماه‌ها کاهش به تثبیت رسید و تغییری نکرد.

به گزارش برنا آذربایجان غربی،فرهاد سرخوش  رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است، افزود: کاهش تراز نگین آبی آذربایجان در فصل گرما طبیعی است که طی ‌ماه‌های گذشته شاهد آن بودیم.

وی افزود: با آغاز فصل بارش‌ها و آزادسازی آب سدها از اواخر آبان‌ ماه، شاهد افزایش تراز دریاچه نیز خواهیم بود.

رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به کاهش محسوس بارش‌ها طی سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته اظهار داشت: تراز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۱۹ سانتی‌متر رسیده که با وجود افزایش چشمگیر تبخیر آب با تداوم فصل گرما، شاهد کاهش کمتر تراز این دریاچه نسبت به دوره‌های گذشته هستیم که نشانگر موفقیت در طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه است.

وی ادامه داد:  وسعت دریاچه ارومیه هم‌اکنون به ۲ هزار و ۷۴۱ کیلومترمربع رسیده که نسبت به هفته گذشته ثابت مانده است.

سرخوش با اعلام اینکه حجم آب دریاچه ارومیه نیز به رقم سه میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب رسیده، گفت: وضعیت دریاچه ارومیه هم‌اینک نسبت به سال‌های اخیر مساعد است و تلاش‌ها برای احیای نگین آبی آذربایجان طبق برنامه ادامه دارد.

وی با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال جاری و به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد، افزود:  طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دی امسال همزمان با سفر رییس جمهوری به استان افتتاح می‌شود.

سرخوش ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا پایان امسال پروژه‌های سخت افزاری انتقال آب به دریاچه ارومیه به پایان برسد و از سال آینده منابع آبی‌ جدید و ثابتی برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه داشته باشیم.

نظر شما