جابجایی ۱.۲ میلیون تن کالا در مرز تمرچین پیرانشهر در سال جاری

۱۳۹۹/۱۰/۱۸ - ۱۱:۲۸:۲۶
کد خبر: ۱۱۱۶۹۰۹
جابجایی ۱.۲ میلیون تن کالا در مرز تمرچین پیرانشهر در سال جاری
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی گفت:پایانه مرزی تمرچین به لحاظ جغرافیایی و قرارگیری در کریدور شرق به غرب از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گزارش برنا آذربایجان غربی ، جلسه ساماندهی سایت‌های تخلیه و بارگیری واقع در پایانه مرزی تمرچین با حضور مدیر کل دفتر فنی و امور پیمان ها، مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی و مدیر کل دفتر سرمایه گذاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی و مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در سالن شهید نیکخواه استانداری آذربایجان غربی برگزار شد.

مدیر کل دفتر فنی و امور پیمان‌ها سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این جلسه گفت: پایانه مرزی تمرچین به لحاظ جغرافیایی و قرارگیری در کریدور شرق به غرب مسیر مناسبی برای ورود به کشور سوریه، دسترسی به دریای مدیترانه و قاره آفریقا از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بابک طالبی به افزایش تحرک پذیری و عملیات تجاری این منطقه تاکید کرد و افزود: طرح پیشنهادی بهسازی مسیر ورودی پایانه مرزی تمرچین در جهت ساماندهی ورودی این مرز، می‌توان گام موثری در جهت رفع عمده مشکلات موجود در جهت فعالیت‌های اقتصادی آن باشد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه جلسه گفت: یکی از اهداف مهم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای روان‌سازی ترانزیت در پایانه‌های مرزی است که این هدف جز با حذف بروکراسی اداری، تسریع در صدور بارنامه، ایجاد جاده‌های امن و مناسب و سازماندهی در عبور و مرور از پایانه‌های مرزی میسر نخواهد بود.

هدایتی اظهار امیدواری کرد: امیدواریم در صورت تصویب طرح پیشنهادی ساماندهی مبادی ورودی و خروجی پایانه مرزی تمرچین شاهد تسهیل تردد کامیون‌های ورودی و خروجی و برطرف شدن حل مشکل این پایانه باشیم.

او  تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی حاکم بر کشور تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا در ۹ ماهه سال جاری بیش از ۲۳ هزار تردد ناوگان با تناژ بیش از ۵۶۰ هزار تن کالای صادراتی و بیش از ۶۶۲ هزار تن کالای وارداتی از این مرز انجام یافته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی هم در این جلسه اظهار داشت: ساخت پایانه مرزی تمرچین در ۱۳ سال پیش به لحاظ موقعیت آن زمان انجام و بصورت ابتدایی جانمایی شده است که با توجه به شرایط کنونی دارای نواقص زیرساختی است و می‌بایست برای رفع آن‌ها تدابیر لازم اندیشیده شود.

صادقی ادامه داد: پایانه مرزی تمرچین طی زمان با افزایش تردد بار بطور نامتوازن و ناموزون مواجه شده است که مطلوب نبوده و همین امر اعتراض اهالی منطقه، رانندگان، صادر کنندگان و وارد کنندگان شده است که باید تلاش شود مردم منطقه از فرصت مرز بهره لازم را ببرند.

او با عنوان اینکه پایانه مرزی تمرچین به لحاظ ترانزیتی دارای رویکرد‌های جدیدی است، اظهار داشت: در برگزاری مناقصات برای شرکت‌های مستقر و پیمانکار باید اهلیت سنجی مالی، دانشی و فنی لحاظ شود.

نظر شما