رییس اتاق بازرگانی ارومیه

لزوم توجه مسئولین و نمایندگان مجلس به اجرای قانون رفع موانع تولید و بهبود محیط کسب و کار

۱۳۹۹/۱۱/۰۱ - ۱۳:۲۷:۲۷
کد خبر: ۱۱۲۳۵۸۴
لزوم توجه مسئولین و نمایندگان مجلس به اجرای قانون رفع موانع تولید و بهبود محیط کسب و کار
​ چهل و پنجمین جلسه ی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان غربی با دستور جلسات بررسی مشکلات پیمانکاران عمرانی در خصوص اسناد خزانه، مشکلات تعهدات ارزی فعالان اقتصادی استان، مشکلات مربوط به رسیدگی به تراکنش های بانکی سالهای قبل از سال ۱۳۹۵ فعالین اقتصادی و مشکل کمبود کامیونهای حامل بار صادراتی محصولات کشاورزی و افزایش کرایه های حمل کامیونها به ریاست محمد مهدی شهریاری استانداری آذربایجان غربی و دبیری حسن انتظار رییس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن وکشاورزی ارومیه برگزار شد.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، در ابتدا این جلسه حسن انتظار رییس اتاق ارومیه با تقدیر و تشکر از استاندار آذربایجان غربی به لحاظ پیگیری رفع مشکلات واحدهای اقتصادی استان و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیری و اصلاح برخی قوانین در ارتباط با مشکلات تولید بوده گفت : انتظار بر این است که نمایندگان محترم با پیگیری و نظارت بیشتر و موثرتر برای اجرای قوانین خصوصا قانون بهبود ومستمر محیط کسب و کار و قانون رفع موانع تولید که حدود یک دهه از تصویب آنها میگذرد نظارت نموده و امیدواریم اولویت اصلی مجلس محترم اطلاع از وضعیت اجرایی شدن مواد قانون های فوق الذکر باشد که لازمه آن گزارش های نظارتی دقیق و منطبق بر واقعیت توسط مجریان امر است تا با آسیب شناسی دقیق قوانین در صورت ضرورت با بررسی های کارشناسی نسبت به تغییرات آنها اقدام شود.
انتظار افزود : با توجه به شرایط پیش آمده در کشور که فضای خوش بینی نسبت به کاهش نرخ تورم و برخی از قیمت ها ایجاد شده انتظار داریم مسئولین با سیاست گذاریهای کارشناسی در تقویت امور تولید و مبارزه با سودجویی و سفته بازی در بازارها را مد نظر قرار دهند.
وی با اشاره به مشکل تعهدات ارزی صادر کنندگان آذربایجان غربی گفت :  طی جلسات کارشناسی ، پیشنهادات لازم بخش خصوصی ارائه شده که نیازمند پیگیری تمام مسئولین مربوطه برای حل این موضع میباشد که امیداریم با کمک این شورا و اعضای شورا بویژه استاندار پرتلاش با اصلاح و تصویب پیشنهادات در جهت رفع مشکلات صادراتی استان کمک مؤثری حاصل گردد.

رییس اتاق باازرگانی ارومیه با اشاره به مشکلات صادرات محصولات کشاورزی افزود : مشکل وجود ۷۰۰ هزار تن سیب استان در سرد خانه ها که خوشبختانه با پیگیریهای مستمری که توسط جناب آقای دکتر شهریاری استاندار محترم و نیز وزیر محترم جهاد کشاورزی صورت گرفته که نیازمند توجه کلیه مسئولین جهت ایجاد تسهیلات لازمه برای رفع مشکل صادرات محصولات کشاورزی صورت پذیرد.

در ادامه این جلسه محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی با اشاره به روند مناسب احیای واحدهای راکد و نیمه راکد تولیدی و صنعتی در استان گفت: از قبل احیای واحدهای راکد از طریق تامین منابع مالی لازم و مشکلات بانکی و مالیاتی، برای ۹۱۴ نفر اشتغال ایجاد شد.

محمدمهدی شهریاری با تاکید بر اینکه بانک ها علاوه بر اینکه در پرداخت تسهیلات حمایت از اشتغال و تولید از محل بند الف تبصره ۱۸ باید فعالانه تر عمل کنند افزود: سیستم بانکی برای دستیابی به حقوق قانونی خود نباید صرفا از ابزار تملک واحدهای تولیدی و صنعتی استفاده کند.

وی گفت: تثبیت اشتغال موجود و اهتمام جدی برای احیای واحدهای راکد به همکاری بین بخشی نیاز دارد. نگاه جزیره ای به روند جهش تولید ضربه خواهد زد.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه در نشست با رئیس کل بانک مرکزی مقرر شده است نماینده بانک مرکزی برای حل مشکلات صادر کنندگان در بحث تعهد ارزی در استان مستقر شود تصریح کرد: بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی در رفع تعهد ارزی از طریق افزایش آگاهی قابل حل است.

شهریاری بازگشت ارز را یکی از راهکارهای تامین ارز بویژه برای تامین کالاهای اساسی دانست و از فعالین اقتصادی خواست تا با اطلاع از مسیرهای مورد تایید بانک مرکزی نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات و رفع تعلیق کارت های بازرگانی اقدام نمایند.

وی با اشاره به موضوع مشکل کمبود کامیون در استان برای صادرات بویژه محصولات کشاورزی تصریح کرد: کمبود کامیونی در استان نداریم و صرفا به دلایلی از جمله به صرفه نبودن کرایه حمل مشکلاتی بوجود آمده که نیاز است دستگاه های متولی در یک همکاری بین بخشی از ابزارهای قانونی موجود برای افزایش رغبت کامیونداران بهره ببرند تا به روند صادرات خللی وارد نشود.

در این جلسه علاوه بر بررسی آخرین وضعیت اجرای واحدهای راکد، مشکلات پیمانکاران عمرانی در خصوص برگشت هزینه تنزیل اسناد خزانه و نیز مشکلات مربوط به رسیدگی به تراکنش های بانکی پیش از سال ۹۵ و نحوه تامین کامیونهای مورد نیاز صادرات محصولات کشاورزی نیز مطرح و تصمیمات لازم برای حل آنها اتخاذ شد.

نظر شما