گرمای تابستان امسال خوی هشداری برای صرفه‌جویی بیشتر در مصرف آب

۱۴۰۰/۰۴/۰۸ - ۱۰:۳۶:۴۱
کد خبر: ۱۱۹۹۷۴۰
گرمای تابستان امسال خوی هشداری برای صرفه‌جویی بیشتر در مصرف آب
همایش مدیریت مصرف آب همزمان با روز مدیریت مصرف آب ، منابع طبیعی و محیط زیست در جوار تالاب کاپوت بخش صفائیه برگزار شد .

به گزارش برنا آذربایجان غربی،در ابتدای این مراسم یداله سلطانی گفت : منابع آب شیرین محدود هستند و زمین در مسیر گرم تر شدن قرار دارد، بنابراین میزان تبخیر هم بیشتر شده است وی ادامه داد :.صرفه جویی در مصرف آب، هم از آلودگی آب رودخانه ها، دریاچه ها و دیگر منابع آبی پیشگیری می کند و هم موجب کاهش گازهای گلخانه ای می شود .

سلطانی تصریح کرد : خاک به صورت طبیعی به دلیل منافذی که در میان آن است و خاصیت اسفنجی که دارد به زمین نفوذ می کند و سفره های آب زیر زمینی تشکیل و تغذیه می شوند. وی افزود :با استخراج بیش از حد از منابع آب های زیرزمینی، این منافذ خاک از بین می روند و همین موجب می شود که به تدریج زمین نشست کند. نشست زمین و برخی زمین لرزه ها به همین دلیل اتفاق می افتند.

سلطانی گفت : زمانی که منافذ خاک از بین می روند، آب باران دیگر امکان نفوذ در زمین را پیدا نمی کند و تنها بر روی سطح زمین جاری می شود و بخش بزرگی از آن تبخیر می شود. بنابراین دیگر باران هم نمی تواند موجب افزایش منابع آب شیرین شود.

سلطانی با اشاره به کاهش نزولات جوی و کاهش منابع آب زیر زمینی از مردم دعوت به مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب کرد .

وی با اشاره به تالاب کاپوت خاطر نشان کرد : این تالاب در سالهای اخیر پر آب و سر زنده بود ولی امسالی یک چهارم آب سالهای قبل را ندارد و همین مسئله عمق فاجعه کم آبی را نشان می دهد و ما باید خودمان را با این مسئله سازگار کنیم .

در بخش دیگری از این مراسم سنایی بخشدار بخش صفائیه در سخنانی به اهمیت و نقش آب در زندگی اشاره کرد و گفت : بدون آب زندگی هیچ است .

وی افزود : مسئله تنش آبی و کم آبی در کل جهان مطرح است و کشور ما بخاطر قرار گیری در منطقه خشک و نیمه خشک دنیا هم بیشتر در این مورد درگیر است .

IMG-20210629-WA0007

سنایی آب ، منابع طبیعی و محیط زیست را سه عنصر ضروری و حیاتی بشر عنوان کرد و تصریح کرد : بدون موراد فوق زندگی نمی توان کرد .

در حاشیه این مراسم مسابقه نقاشی بین کودکان و نوجوانان برگزار و جوایزی به آنان اهدا شد.

گفتنی است این مراسم بمناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب و متناسب با روز مدیریت مصرف آب ، منابع طبیعی و محیط زیست در کنار تالاب کاپوت واقع در بخش صفائیه خوی برگزار شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز