برداشت بیش از یک میلیون تُن چغندرقند در آذربایجان غربی

۱۴۰۰/۰۸/۰۵ - ۱۰:۲۶:۲۷
کد خبر: ۱۲۵۲۶۰۱
برداشت بیش از یک میلیون تُن چغندرقند در آذربایجان غربی
کرامتی : از ابتدای فصل برداشت چغندر قند در استان که همزمان با ۲۵ شهریور ماه سال جاری آغاز شده ، بیش از ۴۷۲ هزار تن محصول توسط چغندرکاران به کارخانه های قند استان تحویل داده شده است و این روند همچنان تا اوایل دی ماه ادامه دارد.

به گزارش برنا آذربایجان غربی ، اکبر کرامتی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه تا کنون ۸۷ درصد از مطالبات چغندرکاران، معادل ۵۷۲ میلیارد تومان به حساب آنها واریز شده است ، اظهار کرد: پیش بینی می شود حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن چغندر قند از مزارع استان برداشت شود.

وی با بیان اینکه  سالانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی چغندر قند در استان است، افزود : مجموع مطالبه چغندرکاران استان از کارخانه‌های چغندرقند آذربایجان‌غربی تاکنون بیش از ۶۵۸ میلیارد تومان است.

کرامتی اضافه کرد: آذربایجان‌غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و وجود پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده مقام نخست کشوری تولید، سطح زیر کشت و عملکرد چغندر قند را در اختیار دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: :امسال میانگین برداشت چغندر قند از مزارع آذربایجان‌غربی ۵۵ تُن در هکتار با میانگین عیار ۱۶درصد و میزان افت محصول ۲ درصد است که این امر نشان‌دهنده افزایش تولید و کیفیت این محصول در مزارع است.

این مسول خاطر نشان کرد: در کشت سال زراعی پیش رو با توجه به تغییرات اقلیمی و خشکسالی های پیش رو ، ضرورت دارد کارهای تحقیقاتی مورد نیاز در مزارع را در جهت کاهش مصرف آب و ارتقای راندمان آبیاری انجام گیرد.

کرامتی از کارخانجات قند استان درخواست کرد تا در مورد رویه افت زنی و موضوع عدم خروج محصول از استان اهتمام کافی و وحدت رویه را با همدیگر داشته باشند. 

وی ادامه داد: با توجه به مشکل بحران کم آبی دریاچه ارومیه در سال زراعی جدید ، از هم اکنون برنامه ریزی لازم برای استفاده بهینه از آب در مزارع برای جلوگیری از دسترس خارج شدن محصول و پاک سازی آفت سن از مزارع انجام گیرد. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : امسال بر اساس قرارداد های منعقد شده با چغندرکاران ، بیش از ۳۶ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفته بود که به دلیل مشکل کم آبی در حدود ۳۴ هزار هکتار از مزارع قابلیت برداشت را دارد. 

کرامتی همچنین افزود: در سال زراعی جدید نیز ، طرح توسعه کشت چغندرقند با رعایت محدودیت توسعه کشت داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه و با اولویت افزایش تولید در شمال استان اجرا می‌شود.

نظر شما