پیش بینی برداشت ۱۳۵ کیلوگرم زعفران در آذربایجان غربی

۱۴۰۰/۰۸/۱۸ - ۰۸:۱۰:۰۹
کد خبر: ۱۲۵۸۴۲۱
پیش بینی برداشت ۱۳۵ کیلوگرم زعفران در آذربایجان غربی
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پیش بینی برداشت ۱۳۵ کیلوگرم زعفران از مزارع زیر کشت این محصول در استان خبر داد.

به گزارش برنا آذربایجان غربی ، اکبر کرامتی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پیش بینی برداشت ۱۳۵ کیلوگرم زعفران از مزارع زیر کشت این محصول در استان خبر داد و گفت: کشت محصول زعفران بهترین گزینه برای رهایی از کم‌آبی و سودآور برای کشاورزان منطقه است.

وی با بیان اینکه زعفران یکی از مهمترین محصولات صادراتی ایران است که با تولید و صدور آن همه ساله ارز قابل توجهی وارد کشور می‌شود، گفت: در طی چند سال اخیرسطح زیر کشت این محصول در استان به حدود ۵۴ هکتار رسیده و عملکرد آن به طور میانگین ۲ کیلو گرم در هر هکتار افزایش یافته است.

کرامتی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی سطح زیر کشت این محصول در سال جاری، افزود: با توجه به وجود اراضی مرغوب و مستعد در این استان و از سوی دیگر به دلیل نیاز کم این گیاه به آب و آبیاری در طول فصل تابستان، توسعه کشت این محصول در استان طی چند سال اخیرآغاز شده و رو به افزایش است و پیش بینی می‌شود میزان تولید نیز حدود ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته باشد.

وی زعفران را بهترین گزینه جهت کشت محصولات جایگزین پر آب بر و سودآور برای کشاورزان دانست و خاطرنشان کرد: فصل رشد گیاه زعفران در پاییز و زمستان قرار دارد و عمده نیاز آبی گیاه زعفران توسط باران و برف تامین می‌شود و همچنین در تابستان برخلاف بسیاری از محصولات کشاورزی نیازی به آبیاری ندارد و گیاهی استراتژیک جهت رهایی از بحران کم آبی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: شهرستان‌های ارومیه با سطح زیر کشت ۲۰ هکتار و به ترتیب نقده، شاهین دژ، میاندوآب بیشترین سطح زیر کشت این محصول در استان را به خود اختصاص داده اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: زعفران جزو گیاهان دارویی محسوب می‌شود و توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب بر نیز جزو اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی است و کشت زعفران در مناطقی که از سوی محققان مرکز تحقیقات کشاورزی و منایع طبیعی استان بلامانع اعلام شده، توصیه می‌شود.

نظر شما