خریداری ۸۵۰ هزار تُن چغندر قند توسط کارخانه‌های قند آذربایجان غربی

۱۴۰۰/۰۸/۲۲ - ۰۸:۴۶:۳۰
کد خبر: ۱۲۶۰۱۵۷
خریداری ۸۵۰ هزار تُن چغندر  قند توسط کارخانه‌های قند آذربایجان غربی
کرامتی : از ابتدای فصل برداشت چغندرقند تاکنون بیش از ۸۵۰ هزار تُن از این محصول توسط کارخانه‌های قند استان خریداری شده است.

به گزارش برنا آذربایجان غربی ، اکبر کرامتی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از ابتدای فصل برداشت چغندرقند تاکنون بیش از ۸۵۰ هزار تُن از این محصول توسط کارخانه‌های قند استان خریداری شده است.

وی با بیان اینکه روند خرید چغندرقند در استان همچنان ادامه دارد، افزود: مجموع ارزش چغندر‌های خریداری شده بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال است که از این مبلغ ۸۵ درصد مطالبه کشاورزان پرداخت شده و مابقی نیز در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.

کرامتی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن چغندر قند از مزارع استان برداشت شود، بیان کرد: سالانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال گردش مالی چغندر قند در استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به وجود پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده گفت: مقام نخست کشوری تولید، سطح زیر کشت و عملکرد چغندر قند متعلق به آذربایجان غربی است.

کرامتی اضافه کرد: امسال میانگین برداشت چغندر قند از مزارع آذربایجان‌غربی ۵۵ تُن در هکتار با میانگین عیار ۱۶ درصد و میزان افت ۲ درصد است که این امر نشان‌دهنده افزایش تولید و کیفیت این محصول در مزارع استان است.

وی گفت: کارخانه‌های قند استان باید در مورد اُفت زنی و موضوع عدم خروج محصول از استان اهتمام کافی و وحدت رویه لازم را با یکدیگر داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به مشکل بحران کم آبی دریاچه ارومیه در سال زراعی جدید، از هم اکنون برنامه ریزی لازم برای استفاده بهینه از آب در مزارع برای جلوگیری از دسترس خارج شدن محصول و پاک سازی آفت سن از مزارع انجام گیرد.

در آذربایجان‌غربی پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده فعایت می کند و این استان مقام نخست کشوری در تولید، سطح زیر کشت و عملکرد چغندر قند را به خود اختصاص داده است.

نظر شما