لزوم احیای جایگاه آذربایجان‌غربی در عرصه هنر

۱۴۰۰/۰۹/۲۴ - ۱۱:۳۲:۴۴
کد خبر: ۱۲۷۴۲۲۱
لزوم احیای جایگاه آذربایجان‌غربی در عرصه هنر
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: برنامه و هدف اداره کل فرهنگ استان در ابتدا جامه عمل پوشاندن به دغدغه‌های مقام‌معظم رهبری به ویژه در محورهای گام دوم انقلاب خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان غربی ، علیرضا نوروزی مدیر کل جدید فرهنک و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: مسئولیت در عرصه فرهنگ، امری سخت و طاقت فرساست، چون ارتباط با روح و روان، هویت و ارزش‌ها دارد که سنجش و ارتقا هریک از آن‌ها حقا مسئولیت زا و دشوار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در خصوص برنامه‌ها و اهداف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در ابتدا جامه عمل پوشاندن به دغدغه‌های مقام‌معظم رهبری به ویژه در محور‌های گام دوم انقلاب از جمله‌ی تلاش‌ها در اداره کل خواهد بود.

وی ادامه داد: رهنمود‌ها و برنامه‌های وزارت متبوعه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، که مبتنی بر اجرای عدالت اجتماعی، تبیین و تقویت فرهنگ مهدویت و ترویج فرهنگ ایثار، توزیع و تقویت فرصت‌های فرهنگی‌هنری در استان‌هاست که راهنمای کار ما در پیش‌برد اهداف در سیستم خواهد بود.

نوروزی با بیان اینکه برنامه توسعه فرهنگی را در استان به اجرا درخواهیم آورد که چند وجه تمیز نسبت به دیگر استان‌ها دارد بیان کرد: استان آذربایجان‌غربی بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز فرهنگی باکشور‌های مختلف و متفاوت دارد در این راستا به واسطه تمدن دیرین، فرهنگ اقوام، ادیان و مذاهب نیز در آن نهفته و از سوی دیگر دروازه‌های کشور برای فرهنگ و اقتصاد در استان مستقر بوده که همه این شاخصه‌ها به عنوان فرصت و نیز تهدید تلقی می‌شود.

این مقام مسوول یادآور شد: استان آذربایجان‌غربی روزگاری نه چندان دور، مهد و پایتخت رشته‌های هنری ازجمله سینما و عکاسی و اولین مرکز تلویزیونی کشور بود تئاتر استان بهترین‌های سینما را در خود پرورش داد و تذکره نویسان، شاعران و داستان نویسان در تاریخ ادبیات درخشیدند، اما فراموش شدند و در حال حاضر احیا و تقویت جایگاه آنان اهتمام جدی ما را می‌طلبد و هنر عاشقی‌مان ثبت ملی شده، اما تداوم این هنر انگشت اشاره به ما دارد.

نوروزی اذعان کرد: در نظر ما جاده و دروازه و مرز هرکدام در فرهنگ استان تاثیر می‌گذارند و هرقوم و هر دین و مذهب که همزیستی می‌کنند از نظام فرهنگی مطالباتی دارند، نمی‌توان نگاه به این استان با نگاه به دیگر استان‌ها همسان شود به ویژه در توسعه، بودجه مرز‌های فرهنگی و ساختارسازی برای زندگی اجتماعی مردمان استان به توجه و همتی خاص نیازدارد.

وی افزود: بدین منظور توجه به شاخص‌ها و بودجه‌های فرهنگی، هم‌افزایی فرهنگ‌ها در درون استان، جزو محور‌هایی است که خواهیم کوشید در توزیع امکانات، ایجاد زیرساخت‌ها از حمایت دولت و پشتگرمی مسئولین استان بهره‌مند شده و به آن‌ها جامه عمل بپوشانیم.

نوروزی خاطرنشان کرد: جایگاه هنر و هنرمند این استان، چنان جدی است که باید شبانه‌روز کوشید آثار آنان را میان مردم برد و این دو را آشتی داد و از مهاجرت هنرمندان جلوگیری و به صنعتِ هنر و تکریم هنرمند پرداخت چرا که تغییر در فرهنگ بسیار بی صداست و اقدام ما باید در رفتار، اعتماد آفرین باشد.

وی عنوان کرد: تحول در مدیریت شهرستان‌ها، حمایت از نخبگان، هنرمندان و اهالی رسانه از ضروریات بوده و ارتباط هدفمند و عملیاتی شده‌ی جامعه هنری استان با متولیان فرهنگی و هنری استان، همچنین ایجاد بستر برای پیوست‌های فرهنگی در توسعه استان از جمله برنامه‌های اداره کل خواهد بود.

نوروزی با اشاره به اینکه تحقق شاخص‌های توسعه برنامه‌های پنج ساله در استان در عمل قابل اعتنا است افزود: اگر هنر، منجر به تولید ارزش، رفتار ارزشمند، زیبایی و آرامش نشود جای حرف دارد و این ممکن نیست مگر به همت همه ارکان نظام اداری و فرهنگی استان از جمله هنرمندان، اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ، وگرنه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یک دستگاه تسهیلگر است کار و تولید اثر در دست انجمن‌ها، نهاد‌ها و مردم می‌باشد.

وی گفت: توسعه فضا‌های فرهنگی و هنری و تجهیز فضا‌های موجود، رونق آن‌ها از دیگر تلاش‌های ما خواهد بود که این توسعه و تجهیز به جذب و جلب هنرمندان و مردم نیانجامد کار ما تکمیل و مؤثر نخواهدبود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه اولین مطالبه و نیاز مردمی اتمام و افتتاح پروژه ملی تالار مرکزی ارومیه است عنوان کرد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای فرهنگ عمومی را یک فرصت و خدمت فراگیر و راهبردی می‌داند و تمام توان خود را مصروف این خواهد کرد که در فرهنگ عمومی جامعه اثرگذار باشد.

وی یادآور شد: اعتقاد داریم چنانچه مسئولیتِ ارشاد و انذار به خوبی ایفا شود بسیاری از معضلات اجتماعی قابلیت اصلاح و تغییر خواهند یافت امیدواریم این اداره‌کل با کوششِ مضاعف، مسئولین و صاحبان اندیشه را به سمت خود فرا بخواند و با یک نقشه‌ی راه مدون و اقدامات عملگرا در احیا و تقویت سبک زندگی مومنانه گام بردارد.

نوروزی با اشاره به نقش و جایگاه رسانه خاطرنشان کرد: هنر و رسانه دو بال هر توسعه‌ای هستند به واسطه این دو، همگرایی‌ها، شفافیت‌ها، آشتی‌ها و هم افزایی‌ها روان و قابل دسترس است و هردو، زبان مشترک بین دولت و مردم به شمار می‌آیند.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز