به حق تلاش پویا موثر و پا به پای کارشناسان با کارکنان دستگاه قضا قابل تقدیر است

۱۴۰۰/۰۹/۳۰ - ۱۲:۰۹:۵۵
کد خبر: ۱۲۷۶۵۹۷
به حق تلاش پویا موثر و پا به پای کارشناسان با کارکنان دستگاه قضا قابل تقدیر است
جلسه وبیناری دکتر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با کارشناسان رسمی دادگستری استان در دادگستری ارومیه برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان غربی ، جلسه وبیناری دکتر عتباتی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با کارشناسان رسمی دادگستری استان در دادگستری ارومیه برگزار گردید.

دکتر ناصر عتباتی در این جلسه ضمن تسلیت ایام فاطمیه و سوگواری دخت نبی اکرم (ص) به تشریح جایگاه کارشناسی و تاثیر آن در تسهیل روند دادرسی و اتقان آراء پرداخت و گفت، پیشرفت و تحولات سریع در تکنولوژی و پیچیدگی‌های معلول آن مسائل جدیدی به همان پیچیدگی پدید آورده است و این موضوع در مراودات شهروندان در شئون مختلف و به تبع آن پرونده های مطروحه قابل مشاهده است که تامل و تعمق در این پدیده ها نیازمند تبحر و تخصص و مهارت ویژه است. 

وی افزود، پیچیدگی های موضوعات در روابط حقوقی و قراردادی مالی و تجاری بین شهروندان خودش را به صورت بارز نشان می دهد و قضات متخصص و متبحر در حوزه حقوق و مسائل فقهی هستند و برای رسیدگی به سایر موضوعات در کنار دانش حقوقی به یک دانش و مهارت فنی خاص موضوع نیاز دارند که قانونگذار برای رفع این نیازمندی ساز و کاری بنام کارشناسی تعریف کرده و به قاضی محکمه این اجازه را داده است که در مسائل فنی و تخصصی و کارشناسی از نظرات اهل فن همان رشته، در قالب کارشناس استفاده نماید تا به اقناع وجدانی در اتخاذ تصمیم رسیده و رای صادره متقن باشد.

 رئیس کل دادگستری استان در ادامه ضمن اشاره به اهمیت کارشناسی اظهار داشت، در احقاق حق و اجرای عدالت در یک دادرسی عادلانه و منصفانه و مبتنی بر قانون که خروجی آن احقاق حق است کارشناس یک نقش تاثیر گذار و بسزا دارد، درست است رای و حکم را قاضی صادر می نماید ولی کارشناس در تمهید مقدمات دادرسی که پرونده را معد صدور رای می نماید بسیار اثر گذار است. 

عتباتی در ادامه ضمن تقدیر از زحمات جامعه کارشناسی گفت، به حق تلاش پویا موثر و پا به پای کارشناسان با کارکنان دستگاه قضا قابل تقدبر است که حتی در شرایط خاص کشور و شیوع ویروس کرونا لحظه‌ای از انجام امور محوله پای عقب نکشیدند.

رئیس شورای قضایی استان ضمن جلب توجه کارشناسان به جایگاه خطیر کارشناسی از منظر قانون در نظام اسلامی بیان داشت، قانونگذار در موارد ردّ، کارشناسی را همسنگ قضات قرار داده و جهات ردّ  کارشناسی را همان جهات ردّ دادرسی بیان نموده است.

عتباتی در ادامه با دعوت از کارشناسان به انتظام امور بیان داشت، نظم و انضباط و رعایت الزامات قانونی و حرکت قانونمند و مقررات مدار از مهمترین شاخصه های یک کارشناس در تراز نظام اسلامی است، آنچنانکه کارشناسی یکی از مولفه های موثر در اطاله تحقیقات و به تبع آن رسیدگی ها می باشد. اگر کارشناس ملتزم  و مقید به مواعد و مهلت ها باشد، به همان اندازه در رفع موانع اطاله دادرسی موثر است و همچنین کارشناسان سعی نمایند نظرات کارشناسی شفاف و صریح باشد چرا که نظرات مبهم  باعث دوباره کاری و معطلی امور خواهد گردید.

 رئیس دادگستری استان در پایان ضمن تاکید به تعهد در کنار تخصص کارشناسان به تشریح اختلاف فاحش نظریات در چند پرونده مهم به صورت مصداقی پرداخت و از کارشناسان خواست تا در ارائه نظریه دقت لازم و کافی را داشته باشند.

در ابتدای جلسه نیز نظمی رئیس کانون کارشناسان استان به ارائه گزارش مجملی از اقدامات کانون در سال ۱۴۰۰ پرداخت و اظهار داشت، کمیسیون ماده ۴۷ آیین نامه کانون کارشناسان رسمی دادگستری،  یکی از کمیسیون های مهمی است که نظریات کارشناسی را رصد و ارزیابی می نماید و برابر قانون این کمیسیون در کانون استان آذربایجان غربی فعال است، در صورت اراده مسئولین دادگستری خصوصاً مراجع نظارتی و حفاظتی در پرونده های حساس برای بررسی های محرمانه، این کمیسیون اعلام آمادگی می نماید.

وی افزود، از اهداف این کمیسیون اطمینان از ارتقاء کیفیت خدمات کانون در روشهای انجام کارشناسی، هماهنگی در انجام وظایف کارشناسی، جلوگیری از رفتارهای ناسازگار با شئون حرفه‌ای، تشخیص ضرورت گذراندن دوره های بازآموزی کارشناسان عضو، رعایت مقررات قانونی، آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی و ضوابط نظامنامه های تدوینی شورای عالی کارشناسان است.

 نظمی در پایان گفت، در طول ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۰ حدود ۳۲۰ مورد  کارشناسی معاضدتی به کانون ارجاع شده که ارزش تعرفه کارشناسی های انجام یافته نزدیک به ۲ میلیارد تومان می باشد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز