راه آهن ارومیه در حوزه مسافربری توجیه اقتصادی ندارد

۱۴۰۰/۱۰/۰۲ - ۱۰:۴۱:۲۴
کد خبر: ۱۲۷۷۳۶۴
راه آهن ارومیه در حوزه مسافربری توجیه اقتصادی ندارد
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: امروز راه آهن ارومیه در حوزه مسافربری هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد و زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های باری آن تکمیل نشده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان غربی ، سیدمحسن حمزه‌لو مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در گفت و گو با خبرنگاران  اظهارداشت: مجموعه راه و شهر سازی در استان ما از لحاظ عمرانی و اجرایی اولین دستگاه از لحاظ گسترده کاری است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه راه و شهرسازی پرونده مطلوبی دارد و نیازمند این هستیم که تلاش‌های خودمان را مضاعف کنیم؛ ادامه داد: اقدامات مجموعه راه و شهرسازی زمانی معنا پیدا می‌کند که استان آذربایجان غربی در شرایط فعلی، موقعیت مکانی و مباحث منطقه‌ای، نقش ملی را ایفا کرده است.

حمزه‌لو گفت: آذربایجان‌غربی با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان همسایه است به طوری که ترانزیت بیش از ۲۶ درصد کالا‌های صادراتی و ۶۸ درصدکالا‌های وارداتی جاده‌ای صرفا در این استان انجام می‌گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: با ترک‌ها یک افق مبادلات اقتصادی نزدیک به سالانه ۳۰ میلیارد دلار داریم که بدون استثناء تمامی این حجم از مبادرات اقتصادی در آذربایجان غربی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان غربی یک مرز طولانی دارد ادامه داد: آذربایجان‌غربی مرز نسبت طولانی دارد به طوری که بیش از یک‌چهارم پایانه‌های مرزی کشور در این استان قرار گرفته‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به موقعیت جغرافیای استان و مباحث امنیتی، خاطرنشان کرد: به جرائت می‌توان گفت که آذربایجان‌غربی در حوزه اقتصادی، اقتصاد‌مقاومتی و ترانزیت کالا نقش مهمی را ایفاء می‌کند.

حمزه‌لو یادآورشد: در مرز تمرچین تردد ترانزیت، روزانه بیش از ۵۰۰ تریلی است، لذا توجه به گسترش و توسعه شبکه جاده‌ای در راستای افزایش حجم تردد ترازیت کالا از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: مجموعه راه و شهرسازی اقدامات زیادی در راستای گسترش شبکه حمل و نقلی و پیشرفت و توسعه استان انجام داده است لذا همچنان بر این معتقدیم که نیازمند فعالیت و تلاش مضاعف برای ارتقاء وضعیت موجود هستیم

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی بیان‌کرد: مجموعه راه و شهرسازی بر این باور است اگر محرکه‌های سبب ایجاد موانع یا راکد شدن فعالیت‌های این مجموعه شود، فورا از آن فاصله بگیریم؛ لذا در راستای فعال نگاه داشتن پروژه‌های متعدد راه و شهرسازی استان آذربایجان‌غربی روش‌های مختلفی تدوین و بکارگرفتیم.

حمزه‌لو گفت: راه آهن ارومیه یکی از مطالبات دیرینه مردم ارومیه است؛ اگر بخواهیم بروز‌تر صحبت کنیم بیش از ۱۰ هزار میلیارد برای انتقال شبکه ریلی از مراغه، میاندوآب، مهاباد به ارومیه و تکمیل ایستگاه راه آهن ارومیه هزینه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی باید نسبت به آن نگاه ویژه‌ای داشته باشیم موضوع ترانزیت کالا و بحث باری در حوزه شبکه ریلی و سایر حوزه‌های حمل و نقلی است؛ امروز راه آهن ارومیه در حوزه مسافربری هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های باری راه آهن ارومیه تکمیل نشده است؛ نبود سکوی بارگیری و تخلیه از مهمترین موضوعات است؛ دیگر موضوع هم نبود ایستگاه سوخت گیری در ایستگاه راه آهن ارومیه است و قطار برای سوخت گیری باید در مراغه ۲ ساعت توقف و سوختگیری کند، شایان ذکر است که برخی نواقص‌ها شبیه راه آهن ارومیه در ایستگاه‌های محمدیار، مهاباد و میاندوآب نیز وجود دارد.

حمزه‌لو گفت: علی رغم این همه حجم سرمایه گذاری برای شبکه ریلی استان را فقط به حوزه مسافربری ریلی اختصاص داده ایم؛ این درحالی است که باید از ظرفیت باری نهایت استفاده را بکنیم.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز