لایروبی ۴۱۸ کیلومتر رودخانه و انهار منتهی به دریاچه ارومیه

۱۴۰۰/۱۰/۰۹ - ۰۸:۲۰:۳۴
کد خبر: ۱۲۸۰۱۶۱
لایروبی ۴۱۸ کیلومتر رودخانه و انهار منتهی به دریاچه ارومیه
مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای آذربایجان‌ غربی گفت: تاکنون لایروبی ۴۱۸ کیلومتر شامل ۱۲۸ کیلومتر رودخانه و ۲۹۰ کیلومتر انهار منتهی به دریاچه ارومیه انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان غربی ، یاسر رهبردین مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای آذربایجان‌ غربی در برنامه تلویزیونی اولدوز، با اشاره به لایروبی ۹ رودخانه منتهی به دریاچه ارومیه اظهار داشت: در این راستا تاکنون ۱۲۸ کیلومتر رودخانه و ۲۹۰ کیلومتر انهار منتهی به دریاچه ارومیه و در مجموع ۴۱۸ کیلومتر انهار و رودخانه لایروبی شده است.

وی در خصوص احداث سازه‌های جدید در حوزه سردهنه‌سازی بیان کرد: این اقدامات باعث شد که ۹۹ درصد آب در مواقع بارش باران مدیریت شده و به سمت دریاچه هدایت شود.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای آذربایجان‌ غربی در رابطه با اجرای طرح تعادل بخشی آبهای زیرزمینی گفت: به دلیل عدم ساماندهی نیروهای اکیپ گشتو بازرسی در چند سال گذشته دستگاه‌های حفاری غیرمجاز به سهولت در جاده های بین روستایی تردد کرده و اقدام به احداث چاه می‌کردند، ولی هم اکنون به علت ساماندهی و حضور موثر اکیپهای گشت و بازرسی و همچنین افزایش هزینه جرم، حفاری های غیرمجاز کاهش چشمگیری یافته است.

وی در ادامه با اشاره به رهاسازی آب از پشت سدهای حوضه آبریز به سمت دریاچه ارومیه بیان کرد: در زمان‌هایی که نزولات جوی مطلوب بود رهاسازی اتفاق افتاد اما در سال جاری، از فروردین تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ ، به دلیل کاهش ۵۰ درصدی ذخایر برفی و نزولات آسمانی ورودی سدها نزدیک به ۷۲ درصد کاهش داشته است لذا با توجه به برنامه تعیین شده مدیریت منابع و مصارف سدها با اولویت تامین آب شرب، رهاسازی از پشت برخی سدها به سمت دریاچه ارومیه با برنامه ریزی انجام گرفت تا برای آب شرب و کشاورزی مردم استان، تهدیدی ایجاد نشود.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای آذربایجان‌ غربی با اشاره به اینکه هفت سد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد افزود: ظرفیت این سدها یک میلیارد و ۴۶۵ میلیون مترمربع است و از این سدها، سد شهید کاظمی بوکان و مهاباد از سال ۱۳۵۰ در مدار بهره‌برداری هستند.

وی بیان داشت: ظرفیت این سدها ۹۱۰ میلیون مترمکعب معادل ۶۵ درصد ظرفیت حجم آبی سدها بوده است و اگر این سدها باعث خشکی دریاچه شده‌ باشند نباید در دهه ۷۰ شاهد پیشرفت دریاچه می‌بودیم.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز