سرپرست معاونت عمرانی استانداری:ضرورت عملیاتی شدن تغییر الگوی کشت در آذربایجان غربی

۱۴۰۰/۱۱/۲۳ - ۰۸:۱۳:۳۹
کد خبر: ۱۲۹۷۳۹۶
سرپرست معاونت عمرانی استانداری:ضرورت عملیاتی شدن تغییر الگوی کشت در آذربایجان غربی
سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی : تغییر الگوی کشت به سمت کاشت محصولات کم آب بر در همه نقاط استان به ویژه حوضه دریاچه ارومیه یک ضرورت عملیاتی است و باید با همکاری جدی کشاورزان اجرایی شود.
به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان غربی ، یاسر رهبردین سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی در جلسه بررسی روند اجرای مصوبات جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: طی سال های گذشته به علت کمبود بارش و منابع آب سطحی، برداشت قابل توجهی از آب های زیرزمینی در بخش کشاورزی انجام شد که این امر سطح آب زیرزمینی را پایین برده است.

وی اضافه کرد: با وجود افزایش بسیار کم بارش ها در سال جاری نسبت به سال گذشته، کمبود 25 درصدی در دریاچه پشت سدهای آذربایجان غربی هنوز بهبود نیافته و حتی اگر بارش های خوبی در ماه های آتی به ویژه فروردین داشته باشیم، حداکثر به سطح سال گذشته در این حوزه خواهیم رسید.

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به این امر، امسال نیز نظیر سال گذشته با کمبود منابع آب سطحی و حتی زیرزمینی روبرو خواهیم شد بنابراین باید میزان برداشت کشاورزی نیز کاهش یابد و این امر مستلزم تغییر الگوی کشت به سمت محصولات کم آب بر است.

رهبردین بیان کرد: یکی از اصولی ترین اقدامات این است که میزان کشت چغندرقند و یونجه را در اراضی زراعی استان به شدت کاهش دهیم که در این صورت میزان آب بسیار کمتری نیاز خواهد بود.

وی بر اطلاع رسانی مستمر و سریع به کشاورزان در این خصوص تاکید کرد و گفت: کشاورزان باید توجه داشته باشند که در وضعیت خشکسالی هستیم و از آنان می خواهیم که همکاری لازم را برای گذر از این وضعیت انجام دهند.

وی همچنین بر لزوم ارائه گزارشی از وضعیت شهرک های کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه تاکید کرد.

انتهای پیام

نظر شما