مدیر عامل انجمن دیابت آذربایجان غربی : کمبود انسولین و قیمت دارو‌ها از مشکلات بیماران دیابتی

۱۴۰۱/۰۸/۲۶ - ۱۰:۵۹:۵۵
کد خبر: ۱۴۰۰۰۷۹
مدیر عامل انجمن دیابت آذربایجان غربی : کمبود انسولین و قیمت دارو‌ها از مشکلات بیماران دیابتی
مدیر عامل انجمن دیابت آذربایجان غربی گفت : کمبود انسولین ، بیمه و قیمت دارو‌ها از مشکلات بیماران دیابتی

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان غربی ، مدیر عامل انجمن دیابت آذربایجان غربی در خصوص مشکلات بیماران دیابتی در استان افزود : در حال حاضر کمبود انسولین، افزایش قیمت داروها، تحت پوشش بیمه نبودن تجهیزات کنترل قند خون، تحت پوشش بیمه نبودن دارو‌های ترکیبی خوراکی قندخون که جدیداً به بازار آمده و عوارض کبدی و کلیوی را بدنبال ندارد، ازجمله مشکلات بیماران دیابتی است.

اناری با اشاره به اینکه آموزش رکن اصلی در پیشگیری و کنترل دیابت دارد از تبلیغ برای درمان سنتی دیابت انتقاد کرد و گفت: اغلب بیماران دیابتی برای کنترل بیماری نیاز به مصرف دارو و انسولین دارند و طب سنتی و گیاهان دارویی نمی‌تواند جایگزین دارو شود.

مدیر عامل انجمن دیابت آذربایجان غربی گفت: بیش از ۲۰۵ هزار نفر دیابتی در استان شناسایی شده اند.

مدیر عامل انجمن دیابت آذربایجان غربی با بیان اینکه بیش از ۲۰۵ هزار نفر دیابتی در استان شناسایی شده اند که حدود ۷۵ هزار نفر آن در ارومیه هستند اظهار کرد: جمعیت بیماران دیابتی زنان بیشتر از مردان بوده ولی مرگ و میر ناشی از دیابت در مردان بیش از زنان است.

معصوم اناری ادامه داد: علیرغم شناسایی بیش از ۲۰۵ هزار نفر بیمار دیابتی در آذربایجان غربی تنها ۵ هزار و ۸۰۰ نفر از ایشان در انجمن دیابت عضو یت دارند و از آموزشهای این انجمن بهرمند هستند.

وی با اشاره به اینکه دیابت یک بیماری مزمن است که ۷۵ درصد افراد دیابتی تاکنون نمی‌دانند که دیابت دارند، تصریح کرد: ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال شهری و ۷ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال روستایی در استان دیابت دارند.

اناری با اشاره به اینکه ۹۵ درصد دیابتی‌ها به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، اظهار کرد: روند ابتلا به دیابت در استان نسبت به سایر استان‌های کشور سرعت پایینی دارد و دلیل آن هم آموزش و فرهنگ سازی نسبت به آشنایی با دیابت و کنترل آن در استان است.

مدیر عامل انجمن دیابت آذربایجان غربی با اشاره به اینکه دیابت اکثراً عروق ریز بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، خاطر نشان کرد: اگر از دیابت مراقبت نشود عوارضی در قلب، کلیه و کبد و چشم و زخم پا را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه سن بالای ۴۰ سال، وراثت، فشارخون بالا، بارداری، جنسیت مذکر و چاقی از علت‌های محیطی و وراثتی در ابتلا به دیابت است، اظهار کرد: پرخوری، پر نوشی، پر ادراری، تاری دید، حالت خستگی، ضربان قلب بالا و بهبود طولانی مدت زخم از علایم دیابت است.

اناری ادامه داد: تغذیه مناسب، پرهیز از مصرف غذا‌های پر چرب، پرنمک، مصرف میوه جات و سبزی جات، حبوبات، ورزش مناسب، استفاده بموقع از دارو ها، کنترل منظم قند خون و حمایت روان شناختی از فرد دیابتی از راه‌های کنترل این بیماری است.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز