تجهیز اراضی کشاورزی آذربایجان غربی به آبیاری نوین

۱۴۰۱/۱۰/۲۹ - ۰۹:۰۶:۵۲
کد خبر: ۱۴۲۴۸۸۳
تجهیز اراضی کشاورزی آذربایجان غربی به آبیاری نوین
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۱۸ درصد از اراضی کشاورزی استان مجهز به شبکه آبیاری تحت فشار است، این میزان با اتمام طرح های در دست اجرا به ۳۳ درصد می رسد.

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان‌غربی، خسرو شهبازی در آئین گشایش نمایشگاه بین المللی کشاورزی در ارومیه، اظهار کرد: یکی از نکاتی که باید در استان مورد توجه قرار گیرد بحث اجرای الگوی کشت و افزایش بهره وری و راندمان تولید باتوجه به وسعت اراضی کشاورزی در استان است.

وی ادامه داد: متوسط تجهیز اراضی کشاورزی به آبیاری نوین ۲۸ درصد است که این رقم در استان ۱۸ درصد و بسیار پایین است که باید با برنامه ریزی و استفاده از آب‌های مرزی به متوسط ۳۳ درصد برسیم.

شهبازی گفت: در هفته گذشته ۱۰۲ میلیارد تومان خط اعتباری تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی به استان اختصاص یافت تا در زمینه ارتقای ضریب مکانیزاسیون به متقاضیان پرداخت شود.

سرپرست جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: این استان از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور بوده و در تأمین امنیت غذایی کشور نیز جزو استان‌های مطرح محسوب می‌شود.

شهبازی اظهار کرد: تولید سالانه بیش از یک میلیون تن سیب کشور در این منطقه و سایر محصولات تولیدی، بیانگر اهمیت بخش کشاورزی استان و نقش آن در تأمین معیشت مردم است.

وی با بیان اینکه افزایش بهره وری و راندمان تولید یکی از مهمترین اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی است، ادامه داد: استفاده از فن آوری و دانش‌های نوین می‌تواند به تحقق این موضوع کمک کند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: تغییر و اصلاح الگوی کشت از مسائلی است که لازم است در حوضه آبریز دریاچه ارومیه عملیاتی شود.

فرماندار ارومیه نیز در آئین گشایش این نمایشگاه ابراز امیدواری کرد با برپایی این نمایشگاه قدم‌های مؤثری در راستای توسعه پایدار بخش کشاورزی و حرکت به سمت علمی شدن کشاورزی برداشته شود.

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی آذربایجان‌غربی عصر پنجشنبه با حضور جمعی از مسئولان و بهره برداران بخش کشاورزی آغاز بکار کرد و تا اول بهمن ماه در محل برگزاری دائمی نمایشگاه‌های بین المللی استان واقع در پارک جنگلی ارومیه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ شب برای بازدید عموم دایر خواهد بود.

۷۵ موسسه و شرکتهای داخلی فعال در بخش کشاورزی و نمایندگان شرکت‌های معتبر خارجی و بین المللی در سیزدهمین نمایشگاه صنایع و ماشین‌آلات کشاورزی استان حضور دارند که ۴۰ درصد در حوزه ادوات و ماشین آلات کشاورزی، ۲۰ درصد شرکت‌ها در حوزه کشاورزی و نهاده‌ها، ۲۰ درصد در حوزه آبیاری و آبرسانی و ۲۰ درصد تجهیزات گلخانه‌ای بوده است .

شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه آخرین دستاوردها و محصولات خود را در زمینه‌های نهاده، کود، سم، آبیاری و تجهیزات وابسته، ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی و تجهیزات گلخانه‌ای به نمایش می‌گذارند.

همزمان با این نمایشگاه ۳ کارگاه آموزشی تحت عناوین، توسعه کشت گیاهان دارویی، گلخانه‌ای و راهکارهای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، مدیریت تاکستان‌ها و تغذیه باغات و مزارع، شناخت آفات و بیماری‌ها و … نیز در حاشیه نمایشگاه برای علاقمندان در این زمینه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

 

خبرنگار : علی غیور

نظر شما