خسارت ۷۰۰ میلیارد تومانی سرمازدگی به باغات آذربایجان‌غربی

۱۴۰۲/۰۱/۲۱ - ۱۴:۰۴:۰۳
کد خبر: ۱۴۵۸۷۰۶
خسارت  ۷۰۰ میلیارد تومانی سرمازدگی به باغات آذربایجان‌غربی
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: سرمای بهاره به بیش از ۲۱ هزار هکتار از باغ‌های استان آسیب زد که برآورد اولیه خسارت آن بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان غربی ، علی دیانتی اظهار کرد: این سرما بیشتر بر درختان هسته دار از جمله زردآلو، هلو، شلیل و گردو خسارت وارد کرد و پیش بینی می‌شود بیش از ۳۰ درصد محصول باغداران را از بین رفته باشد.

وی افزود: در بررسی‌های اولیه مشخص شده میزان خسارت سرما به باغات در حدود ۵۰ هزار تُن محصول باشد اما می‌توان با روش‌های علمی و تغذیه‌ای بخشی از این خسارت را برای باغداران جبران کرد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: یکی از مشکلات باغداران استان این است که بسیاری از آنان امکانات لازم برای روش‌های نوین مقابله با سرما از جمله توربین های جابجایی هوا را ندارند و تنها با استفاده از روش سنتی مانند روشن کردن آتش، ایجاد دود و آبیاری با آب چاه با این پدیده مقابله می‌کنند.

وی تاکید کرد: این روش‌های سنتی می‌تواند تا حدی در مقابله با سرما مفید باشند اما دمای هوا در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین در برخی مناطق استان به ۶ درجه سانتی‌گراد زیر صفر رسید و درختانی که در مرحله شکوفه دهی بودند را دچار خسارت کرد.

دیانتی ادامه داد: امسال اعتباراتی را برای خرید دستگاه‌های پیشرفته مقابله با سرما در باغات را اختصاص خواهیم داد تا باغدارانی که تمایل دارند این سامانه‌های پیشرفته را خریداری کنند. 

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی در خصوص خسارت سرما به بخش زراعت نیز گفت: با توجه به اینکه این سرما در زمانی وارد منطقه شده که بوته‌های گندم رشد مناسبی داشتند، سرما آسیبی به مزارع گندم وارد نکرد.

وی اضافه کرد: تعدادی از کشاورزانی که کشت چغندرقند را قبل از موعد انجام داده بودند دچار خسارت شدند که تاکنون ۲ هزار هکتار مزرعه چغندرقند در پیرانشهر دچار سرمازدگی شده است.

دیانتی یادآور شد: با توجه به اینکه هنوز زمان برای کشت چغندرقند در منطقه وجود دارد، کشاورزانی که مزارع آنان بر اثر سرما دچار خسارت شده می‌توانند کشت مجدد را در مزارع خود انجام دهند.

وی ادامه داد: کشت زودتر از موعد چغندرقند از لحاظ نیاز کمتر به آبیاری، رشید سریع گیاه و بازدهی بهتر محصول می‌تواند اهمیت داشته باشد اما در سالی که سرمای بهاره داشته باشیم احتمال دارد به محصول آسیب وارد کند.

انتهای پیام

 

خبرنگار : علی غیور

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز