استاندار آذربایجان غربی:

لزوم مقابله با زمین‌خواری و کنترل حاشیه‌نشینی در شهرهای استان

۱۳۹۴/۰۳/۰۳ - ۱۳:۳۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۷۴۸۹
لزوم مقابله با زمین‌خواری و کنترل حاشیه‌نشینی در شهرهای استان
استاندار آذربایجان غربی بر لزوم مقابله با زمین‌خواری و کنترل حاشیه‌نشینی در شهرهای استان تاکید کرد.

 استاندار آذربایجان غربی بر لزوم مقابله با زمین‌خواری و کنترل حاشیه‌نشینی در شهرهای استان تاکید کرد.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، مهندس سعادت در جلسه مشترک اعضای ستاد توانمندسازی سکونتگاههای غیررسمی و کمیته ساماندهی امور اجتماعی، فرهنگی و امنیتی مناطق ویژه استان بر ضرورت مقابله و کنترل حاشیه نشینی در شهرهای استان تاکید کرد و گفت: قانون‌گریزی، زمین‌خواری و تفکیک غیرمجاز اراضی توسط سودجویان و دلالان و مهاجرت های بی‌رویه بویژه مهاجرت از روستاها به شهرها با هدف یافتن کار و زندگی بهتر، ریشه اصلی ظهور و گسترش حاشیه‌نشینی در شهرهای استان است.

وی ادامه داد: بر همین اساس از نهادها و مراجع ذی‌ربط در استان انتظار می رود که با استناد به قانون، با این دلالان و تفکیک کنندگان غیرمجاز اراضی برخورد نمایند و پرونده های آنان را به مراجع قضایی ارجاع دهند.

استاندار آذربایجان‌غربی همچنین بر ضرورت پیش‌بینی، طراحی و ایجاد سکونتگاههای رسمی و شهرهای جدید در استان تاکید کرد و افزود: باید در مناطق و شهرهایی مانند ارومیه که مهاجرپذیر هستند و پدیده سرریزجمعیت در آن وجود دارد، سکونتگاهها و شهرهای جدید برای افزایش این جمعیت در نظر گرفته شود.

سعادت اضافه کرد: برای مثال، برای سرریز جمعیت شهر ارومیه، می توان در منطقه سیلوانا که یک منطقه خوش آب و هواست، شهر جدیدی را بعنوان شهر دوم و منفصل از ارومیه ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ارومیه امروز با انفجار جمعیت روبروست و همین مساله منجر به توسعه بی رویه شهر شده که لازم است ضمن تعیین حدود و ثغور شهر و پاسداری از آن، برای این افزایش جمعیت، چاره اندیشی شود.

توانمندسازی سکونتگاههای غیررسمی و مناطق حاشیه ای شهرهای استان از دیگر موارد مورد تاکید استاندار آذربایجان غربی در این جلسه بود.

سعادت در این خصوص گفت: ارائه طرح های علمی و عملی و پیش بینی اعتبارات لازم برای توانمندسازی این مناطق باید در دستور کار مدیران و مسئولان استان قرار گیرد.

استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار برنامه ریزی و همفکری فرمانداران، مدیران دستگاههای اجرایی، شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی شهرها برای مقابله جدی با معضل حاشیه نشینی در شهرهای استان شد و گفت: نباید نسبت به مسائل توسعه شهری بی تفاوت باشیم و لازم است با تکیه بر قانون، از توسعه حاشیه نشینی در استان جلوگیری کنیم.

نظر شما