مصطفی فروزان تحلیلگر سیاسی

از سرباز سیاسی باید حمایت شود

۱۳۹۴/۰۴/۰۴ - ۱۲:۰۳:۳۰
کد خبر: ۲۹۴۹۱۵
از سرباز سیاسی باید حمایت شود
مصطفی فروزان که دانش آموخته دکتری علوم سیاسی با گرایش جامعه شناسی سیاسی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران است ، در آستانه آخرین دور مذاکرات هسته ای گفتگوی کوتاهی در مورد مذاکرات هسته ای و سخنان اخیر رهبری انجام داده است :

به گزارش برنا آذربایجان غربی و به نقل از ندای ارومیه  مصطفی فروزان که دانش آموخته دکتری علوم سیاسی با گرایش جامعه شناسی سیاسی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران است ، در آستانه آخرین دور مذاکرات هسته ای گفتگوی کوتاهی در مورد مذاکرات هسته ای و سخنان اخیر رهبری انجام داده است :

همانطور که میدانید مقام معظم رهبری در دیدار با سران قوا و کارگزاران نظام، بیانات مهمی درباره مذاکرات هسته ای و بحث اقتصاد مقاومتی داشته اند که بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی نیز داشته است؛ ارزیابی و تحلیل کلی جنابعالی از این سخنان رهبری و تاثیر آن بر روند مذاکرات هسته ای را بفرمایید.

- ابتدا لازم میدانم یک مقدمه کلی راجع به اهمیت سخنان رهبر انقلاب داشته باشم سپس مواردی را در پاسخ به سوال شما عرض کنم. همانطور که مستحضر هستید دیدار سالیانه ای که در ماه مبارک رمضان با میزبانی رهبری معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار می گردد یکی از گردهمایی های بسیار مهمی است که در آن سران سه قوه، مسؤلین ارشد نظام، فرماندهان عالیرتبه نظامی، نمایندگان مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی، جمعی از ائمه جمعه مراکز استان ها و نیز بسیاری از نیروهای سیاسی و اجتماعی معتقد به مبانی نظام اسلامی در آن حضور دارند.

معمولاً نیز جنس سخنان رهبری در این سخنرانی مانند سخنرانی سالانه نوروزی ایشان در حرم مطهر ثامن الائمه از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در آن معظم له خطوط کلی سیاست گذاری های کلان نظام را در آن تبیین و تشریح می نمایند.

با همه این اوصاف سخنان رهبری در نشستی که دو شب قبل برگزار گردید قطعاً یکی از مهم ترین و تاریخی ترین بیانات ایشان محسوب میشود که میتوان بازتاب گسترده آن را در رسانه های جهانی به عینه مشاهده کرد.

همچنین با توجه به نزدیک بودن ضرب العجل مذاکرات هسته ای و پایان احتمالی آن، سخنانی که حضرت آقا مطرح فرمودند اعلان رسمی آخرین مواضع نظام اسلامی از زبان عالی ترین مقام سیاسی و مذهبی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

همانطور که اشاره فرمودین به پایان ضرب الاجل ١٠ تیرماه نزدیک شده ایم؛ تاثیر عینی و ملموس سخنان رهبر معظم انقلاب را در نتیجه مذاکرات چگونه ارزیابی می کنید.

- این سوال از چند حیث قابل بررسی و تجزیه و تحلیل است؛ بعد از جنگ تحمیلی، چالش هسته ای مهم ترین چالشی است که کشورهای غربی، نظام سیاسی ایران را با آن مواجه ساخته اند. اساساً این دعوا و نزاعی که بین ایران و غرب با عنوان دستیابی ایران به انرژی هسته ای در حال انجام است نه نزاعی فنی و حقوقی که ذاتاً سیاسی است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ١٩٧٩ میلادی، و ندای بلند استقلال خواهی و قطع وابستگی نظام سیاسی ایران از سلطه غرب و قدرت های جهانی آنهم با ریشه ها و انگیزه های دینی و ملّی، آنان درصدد بر آمده اند که یا حرکت این قطار را متوقف و یا سرعت آن را کُند نمایند و در این مسیر سخت و صعب العبور از هیچ جنایت و یا عمل سخیفی اِبایی نداشته اند.

هشت سال جنگ و ویرانی را به این ملت تحمیل کردند ولی جز مقاومت و ایستادگی پاسخی دریافت نکردند. بهترین فرزندان و نخبگان این جامعه را شهید و مجروح و اسیر کردند تا روند مطالبات به حق مردم ایران در انقلاب اسلامی را به بیراهی کشانند اما ره به جایی نبردند. اکنون نیز با بهانه قرار دادن دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای را مستمسکی قرار داده اند تا با اِعمال تحریم های ظالمانه و ضد حقوق بشری این راه مقدس را ناهموار سازند.

مذاکراتی که هم اکنون بین ایران و ٥+١ در جریان است ادامه همان نبردی است که از اول انقلاب در جریان است ولی اینبار به جای جبهه و سنگر و خاکریز، این نبرد در پشت میز جلسات مذاکره در جریان است.

چندی قبل دیدم جناب آقای دکتر ولایتی به درستی در جایی مطرح فرمودند که وقتی سربازی را به میدان می فرستید چه در عرصه نظامی و چه سیاسی حتماً باید مورد حمایت قرار گیرد و نمی شود وقتی طرف ما در حال مذاکره است ما او را تضعیف کنیم چرا که هم روحیه او از بین می رود و هم طرف مقابل به این جمع بندی می رسد که او حمایت های لازم را در میان ملت و حکومت ندارد.

بخش مهمی از سخنان اخیر حضرت آقا دقیقاً در راستای این موضوع عنوان شده است. رهبری قبلاً نیز اعلام حمایت خود را از وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده بیان داشته اند اما رهنمودهای دو شب قبل ایشان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وقتی ایشان با صراحت عنوان می نمایند که بنده هیأت مذاکره کننده را هم امین میدانم، هم غیور میدانم، هم شجاع میدانم و هم متدین می دانم، این یعنی اینکه رهبری در حمایت از این دوستان عنایت پدرانه و بزرگوارانه ای داشته اند.

به نظرم هیات مذاکره کننده مدیون لطف و عنایت رهبری و رهین دعاها و حمایت های معظم له و ملت عزیز ایران هستند و این موضوع اتفاقاً مسؤلیت آنان را در پیگیری حقوق حقّه ملت ایران و رعایت خطوط قرمز اعلامی توسط ایشان را صد چندان می کند.

با توجه به اعلام حمایت رهبر انقلاب از تیم مذاکره کننده، ایشان در بخش دیگری از سخنان شان خطوط قرمز نظام را هم برای مسؤلین امر و هم کشورهای غربی مطرح فرمودند. با توجه به نزدیکی موعد پایان مذاکرات، فکر می کنید سرانجام و نتیجه این مذاکرات چه خواهد شد؟

- واقعاً پیش بینی در این حوزه کاری به غایت سخت و دشوار است. هزار و یک احتمال قابل پیش بینی و غیر قابل پیشگویی در این زمینه وجود دارد که میتواند بر روند مذاکرات و نتیجه آن تاثیرگذار باشد.

به نظرم حتی شخص دکتر جواد ظریف و جان کری هم توانایی پیش بینی نتیجه نهایی مذاکرات را ندارند. اما با توجه به فکت هایی که این مذاکرات بعد از روی کار آمدن دولت دکتر روحانی داشته است به نظرم هم طرف ایرانی و هم طرف غربی اراده لازم را در به نتیجه رسیدن مذاکرات را دارند. توجه داشته باشید که ایالات متحده آمریکا بیش از دیگران محتاج به سرانجام رسیدن این مذاکرات است.

دولت باراک اوباما در وضعیتی است که باید دستاورد مهمی را در حوزه سیاست خارجی برای افکار عمومی داخل آمریکا ارائه نماید. با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری، اگر این توافق حاصل نشود و دولت فعلی آمریکا نمی تواند این مهم را به سرانجام برساند و شکست سنگینی را در انتخابات ریاست جمهوری متحمل خواهد شد.

از طرف دیگر برای تیم مذاکره کننده ما رفع تحریم های ظالمانه آمریکا و اروپا اولویت مهمی است که اساساً برای آن و نیز اثبات صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای پای میز مذاکره رفته اند. اگر قرار باشد رفع تحریم ها با اِن قُلت و اما و اگر باشد چرا اصلا مذاکره صورت پذیرفته است؟

یک توافق، توافقی خوب و عزت مندانه است که بتواند موجب جلب رضایت ملت ایران قرار گیرد و موقعیت برتری را برای کشورمان ایجاد نماید، و ضمانت های حقوقی و قابل لمسی را برای دستاوردهای علمی فرندان و دانشمندان و پژوهشگران سرزمین مان بوجود آورد، اگر غربی ها درتحقق خواسته های طرف ایرانی خللی وارد کنند و به وعده های خود عمل نکنند ترک مذاکرات توسط تیم مذاکره کننده عین شرف و غیرت و خواسته رهبری و آحاد ملت از آنان است.

به عنوان سوال آخر نتیجه این مذاکرات بر روند حوادث منطقه نظیر جنگ یمن، ظهور گروه های تکفیری در عراق و سوریه و روابط تیره ایران و عربستان چه تاثیری می تواند داشته باشد؟

- اگر مطالبات به حق ملت ایران در این مذاکرات به نتیجه مثبت و سازنده ای نائل شود قطعاً بر عزت و اقتدار نظام سیاسی ایران افزوده خواهد شد. اعراب و اسرائیل در اتحادی شوم و ذلت بار، خواهان شکست مذاکرات هسته ای هستند. چرا که عظمت ایران و اقتدار روز افزون آن بیشتر بر عریان شدن ماهیت جنایتکارانه و پلید آنان صحه خواهد گذاشت.

نکته ای که به نظرم بسیار مهم به نظر میرسد و تیم مذاکره کننده نباید از آن غفلت کند ماهیت قدرت برتر نظامی ایران در منطقه است که آرامش و امنیت را هم برای ایران و هم برای کشورهای منطقه به ارمغان آورده است. امروز سردار رشید اسلام قاسم سلیمانی به همراه جمع محدودی از رزمندگان شجاع و غرور آفرین با امکاناتی بسیار کم توانسته اند بزرگ ترین خطرات و نقشه های ظالمین عالم را دفع کنند.

تیم مذاکره کننده حتما بهتر از ما میداند علاوه بر حمایت های رهبری و ملت ایران از آنان، اقتدار و عظمت امثال قاسم سلیمانی هاست که موجب دست برتر آنان در مذاکرات شده است. میتوان امیدوار بود نتیجه مذاکرات هر چه که باشد حقانیت و صلابت ایرانیان و فرزندان غیرتمند این آب و خاک را فراهم سازد. پیروزی یا شکست مذاکرات یا هر آنچه که بتوان بر آن اسم گذاشت بایستی عزت و مجد ملت ما را به تصویر بکشد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز