ابراز همدردی مدیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی با بازماندگان سردشتی

۱۳۹۴/۰۴/۰۸ - ۱۶:۲۹:۳۷
کد خبر: ۲۹۵۹۶۲
همزمان با بیست و هشتمین سالگرد حمله شیمیایی رژیم بعث عراق به شهر سردشت ، مدیرکل سازمان بین المللی منع سلاح های شیمیایی با صدور پیامی با مردم ، بازماندگان و قربانیان سلاح های شیمیایی در این شهر ابراز همدردی کرد.

همزمان با بیست و هشتمین سالگرد حمله شیمیایی رژیم بعث عراق به شهر سردشت ، مدیرکل سازمان بین المللی منع سلاح های شیمیایی با صدور پیامی با مردم ، بازماندگان و قربانیان سلاح های شیمیایی در این شهر ابراز همدردی کرد.

احمد اوزومجو در پیامی با قربانیان سلاح های شیمیایی سردشت ابراز همدردی عمیق کرده و به موفقیت های این سازمان در راستای دستیابی به جهانی عاری از سلاح های شیمیایی اشاره کرده است.

اوزومجو در این پیام بیان داشته است: ۲۸ سال پیش در چنین روزی ، سلاح های شیمیایی علیه مردم سردشت استفاده شد و سالروز این فاجعه از آنجا که یادآور تاثیر وحشتناک سلاح های شیمیایی است ، برای سردشت و تمامی جامعه بین الملل مهم محسوب می شود.

وی اضافه کرد: به نمایندگی از سازمان منع سلاح های شیمیایی همدردی عمیق خود را به مقامات و مردم سردشت ابلاغ می نمایم.

وی در ادامه پیام خود آورده است: امروز ما یاد و خاطره کسانی را که جان خود را در این حادثه از دست دادند ، گرامی می داریم.

در بخشی از پیام این مقام بین المللی آمده است: گرامیداشت این روز تاکیدی بر عزم جمعی ما در تلاش خستگی ناپذیر در مقابله با بلای سلاح های شیمیایی و حمایت از نسل های آینده در برابر آن است.

اورومجو همچنین در پیام خود آورده است: ماموریت ما انهدام سلاح های شیمیایی ، تضمین عدم تکرار مجدد آن ، گرامیداشت خاطره تمامی قربانیان سردشت به نحو احسن و همه قربانیان در سایر نقاط و طول تاریخ است.

اوزومجو در پیام خود یادآور شده است: به منظور اعلام مجدد پایبندی و تعهد نسبت به این ماموریت کشورهای عضو کنوانسیون سلاح های شیمیایی در آوریل سال جاری و در یکصدمین سالروز کاربرد سلاح های شیمیایی در سطح گسترده ، در نزدیکی شهر ایپر بلژیک که طی جنگ جهانی اول قربانی سلاح شیمیایی شد ، اعلامیه تاریخی ایپر را صادر کرد.

وی همچنین در این پیام آورده است: ما اکنون در آستانه یک موفقیت تاریخی بزرگ هستیم و در دهه آتی شاهد انهدام کامل تمامی ذخایر سلاح های شیمیایی اعلام شده در تمامی جهان خواهیم بود چرا که ۱۹۰ کشور هم اکنون به کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی پیوسته اند و پیشرفت های قابل ملاحظه ای در ایجاد یک هنجار واقعی جهانی داشته ایم.

مدیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی در پایان پیام خود تصریح کرده است: مسوولیت جمعی ما به عنوان نمایندگان دولت ها و نیز افراد حقیقی برای حفظ این دستاورد به قوت خود باقی است و فاجعه سردشت باید یادآور ضرورت دستیابی به آینده ای عاری از تهدید جنگ شیمیایی باشد.

در هفتم تیر ۱۳۶۶ رژیم بعثی عراق با استفاده از بمب های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام شهر مرزی سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفته و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات منفی بسیاری به وجود آورد و این شهر اولین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته ای هیروشیما نامیده شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز